مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به رتبه ایران در تولید علمی شیمی، کشورهایی مثل ترکیه و مصر را بعد از ایران در این رتبه اعلام کرد و گفت: ایران دارای رتبه نخست این رشته در منطقه است.

علم شیمی

جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تولیدات علمی شیمی در سال میلادی گذشته، گفت: رشته شیمی یکی از رشته‌هایی است که در آن تعداد مقالات قابل توجهی به رشته تحریر در می آید. پایگاه استنادی تامسون رویترز درسال 2012 تعداد مقالات متخصصان علم شیمی ایران را 4473 مقاله به ثبت رسانیده است که 2.325 درصد از کل تولید علم این رشته در جهان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کشور جمهوری اسلامی ایران با تولید 4473 مقاله در سال 2012 رتبه 13 تولید علم رشته شیمی در جهان و رتبه اول را در منطقه به دست آورده است.

به گفته مهراد، ترکیه که تا سال 2011 میلادی رغیب جدی جمهوری اسلامی ایران در منطقه از نظر تولید علم بود در همین سال گرچه از نظر آمار کلی در رتبه 19 جهان و دوم منطقه بعد از ایران قرار دارد، در علم شیمی نیز با تولید 2440 مقاله موفق شد رتبه 20 تولید علم جهان را در رشته شیمی کسب کند؛ ترکیه در رشته علم شیمی 7 مرتبه عقب تر از ایران است.

سرپرستISC گفت: جالب است بدانیم کشورهایی مانند لهستان، تایوان، استرالیا، برزیل، سوئیس و هلند نیز به ترتیب رتبه 14 تا 19 تولید علم شیمی را در دست دارند که کشورهایی هستند به نوبه خود توسعه یافته اما نکته حائز اهمیت اقتدار علمی کشور ایران است که از نظر آمار و از نظر میزان تولیدات علمی برتر از کشورهای یاد شده قرار دارد.

مهراد ادامه داد: ایران در مقایسه با سایر کشورهای اسلامی، رتبه اول در علم شیمی را بدست آورده و بعد از ترکیه که حائز مقام دوم کشورهای اسلامی است، کشورهایی مانند عربستان سعودی، مالزی و مصر به ترتیب با تولید 1522 مقاله، 1426 مقاله و 1382 مقاله دارای رتبه های سوم تا پنجم هستند.

وی میزان تولید علم رشته شیمی دانشمندان ایران را با تولیدات علمی تعدادی از کشورهای خاورمیانه مقایسه کرد و گفت: ایران با 4473 مقاله دارای مقام نخست و ترکیه، عربستان سعودی، مصر و فلسطین اشغالی به ترتیب با تولید 2440 مقاله، 1522 مقاله، 1382 مقاله و 1023 مقاله به ترتیب دارای رتبه های دوم تا پنجم است.

کد خبر 208697
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز