دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

گروه اجتماعی: جزئیات و نحوه اجرای طرح ساماندهی معتادان خیابانی، تحت عنوان «درمان پلیس‌مدار»، اعلام شد.

از 7 ماه گذشته، یعنی مهرماه سال 85، مرحله اول طرح ساماندهی معتادان خیابانی آغاز و از آن زمان به معتادان اعلام شد برای جلوگیری از دستگیری و جهت درمان به مراکز درمانی مراجعه کرده و شناسنامه دریافت کنند.

این مهلت یا به عبارتی اولتیماتوم ستاد مبارزه با مواد مخدر به معتادان که قرار بود ابتدا یک ماهه باشد، به جهت جذب تعداد بیشتری از معتادان و افزایش مراکز درمانی، تمدید شد و هم اکنون بر اساس مصوبه جلسه اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، در 21 فروردین ماه سال جاری، مقرر شده است طرح ساماندهی معتادان خیابانی با عنوان «درمان پلیس‌مدار» از ابتدای خرداد ماه در تهران و از اول تیر در سایر شهرهای کشور آغاز شده و به همین منظور تعداد مراکز درمانی نیز افزایش یابد.

سعید صفاتیان، مدیرکل درمان و بازتوانی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه با تشریح جزئیات نحوه اجرای طرح «درمان پلیس‌مدار» گفت: از ابتدای خرداد ماه امسال، درمان پلیس‌مدار در سه فاز 3 ماهه، اجرا و در هر مرحله 500 تا 700 معتاد تزریقی فاقد شناسنامه درمانی که به هیچ‌وجه حاضر به مراجعه به مراکز درمانی نشده‌اند، جمع‌آوری و در تهران، به اردوگاه شفق منتقل می‌شوند.

وی با اشاره به این که در مرحله دوم طرح، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی به عنوان دستگاه‌های محور وارد عمل می‌شوند، تصریح کرد: نیروی انتظامی موظف شده است معتادان فاقد شناسنامه درمانی یا معتادانی را که با توجه به شناسنامه، دوره درمان خود را ادامه نداده‌اند، در سن 20 تا 50 سالگی بوده و تزریقی هستند - با توجه به رؤیت علائم تزریق روی بدن- دستگیر کند.

مدیرکل درمان و بازتوانی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که معتادان دستگیر شده ابتدا به قرنطینه‌ منتقل می‌شوند، اذعان کرد: در قرنطینه، تیم‌های روانپزشک، روانشناس، متخصص عفونی و مددکار به وضعیت معتادان رسیدگی می‌کنند.

به گفته وی در این هنگام، با هدف گسترش درمان معتادان، چنانچه معتادی در هنگام دستگیری تمایل به درمان داشته باشد، به مراکز درمان سرپایی ارجاع داده شده و کسانی که به هیچ‌وجه تمایل به درمان نداشته و بی‌خانمان هستند، به اردوگاه شفق منتقل می‌شوند.

صفاتیان در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: آن دسته از معتادانی که پس از قرنطینه به مراکز درمان سرپایی ارجاع داده می‌شوند، کارت‌هایی را دریافت کرده و موظف می‌شوند روزانه برای درمان مراجعه کنند و لذا به محض عدم مراجعه معتادانی که نام آنها اعلام شد، در مرکز ثبت شده است، مراکز درمانی مراتب را به نیروی انتظامی اطلاع داده و این عده از معتادان پس از دستگیری مجدد، تنها راهشان رفتن به شفق است.

وی با اشاره به این که پس از اتمام مهلت درمان سه ماهه معتادان منتقل شده به شفق، این عده در قالب سه گروه تقسیم‌بندی و از مرکز اقامتی خارج می‌شوند، خاطرنشان کرد: گروه اول عده‌ای هستند که بر اساس ارزیابی‌ها به حد مطلوب درمان رسیده و به لحاظ پاکی و بهبودی کامل، وارد جامعه می‌شوند.

مدیرکل درمان و بازتوانی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: عده‌ای از این معتادان نیز که نیاز به ادامه درمان دارند، به مراکز MMT (متادون درمانی) و عده‌ای دیگر نیز که مراحل درمان آنها به خوبی سپری شده، اما نیاز به مشاوره دارند به سازمان‌های غیردولتی، خانه‌های بهبودی و کمپ‌های غیردولتی ارجاع می‌شوند.

وی در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای ساماندهی بهتر معتادان ترخیصی از شفق و جلوگیری از تراکم مراجعه یکباره معتادان به مراکز درمانی، توضیح داد: از آنجا که پروسه دستگیری و مدت درمان معتادان تدریجی است، لذا خروج و مراجعه آنها به مراکز درمانی نیز تدریجی بوده و در نتیجه از این جهت هجمه و فشاری متحمل مراکز درمانی نمی‌شود.

کد خبر 20860

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز