دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

گروه بورس: تبدیل ودیعه‌های مخابراتی به سهام این روزها موج جالب توجهی را در بین مشترکین تلفن‌های ثابت و همراه به راه انداخته است.

در تازه‌ترین اظهار نظر، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: تبدیل ودیعه‌های مردم در مخابرات به سهام قطعی نیست.

غلامرضا حیدری کردزنگنه در گفت وگو با فارس افزود: کمیته‌ای تشکیل شده که در مورد تبدیل ودیعه‌های مردم به سهام تصمیم گیری کنند. بنابراین طرح مزبور تنها به عنوان یک گزینه در کمیته مطرح است.

این موضوع در حالی اعلام می‌شود که مسئولان مخابرات در هفته‌های اخیر از قطعی بودن این اقدام خبر داده بودند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی هم قبلاً گفته بود؛ شرکت مخابرات هنوز به بورس وارد نشده تا قیمت‌گذاری شود.

طبق برنامه قرار است تا شهریور مسئله پذیرش شرکت مخابرات در بورس حل و بعد از آن سهام شرکت قیمت‌گذاری شود. به گفته مسئولان سازمان خصوصی‌سازی در صورتی که مردم بخواهند خط تلفن خود را به مخابرات واگذار کنند می‌توانند ودیعه‌های خود را پس گیرند.

گزارش‌های دریافتی حاکی است ،کارشناسان مخابرات در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ودیعه‌ها می‌تواند به سهام تبدیل شود یا خیر؟ طبق آمار موجود 38 میلیون مشترک تلفن ثابت و همراه دولتی در سراسر ایران وجود دارد.

توصیه‌های بورس

اما از طرف دیگر، مدیرعامل شرکت بورس به مشترکان مخابرات توصیه کرد،از فرصت پیش آمده استفاده و ودیعه‌های تلفن همراه و ثابت خود را به سهام تبدیل کنند.

علی رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در این زمینه باید از شرکت مخابرات تقدیر کرد، گفت: شرکت مخابرات به انتخاب مشترکانش، این ودیعه‌ها را به سرمایه تبدیل خواهد کرد.

اما بسیاری می‌گویند: ودیعه‌های ثبت شده نزد مخابرات براساس سالی که پول‌ها واریز شده متفاوت است و این امر سهامداران مخابرات را متضرر می‌کند. رحمانی در پاسخ به این موضوع گفت: در بسیاری از کشور‌های دنیا اوراق بدهی قابل تبدیل به سهامی‌ منتشر می‌شود، بنابراین هر کسی به میزان پولی که داده در توسعه و موفقیت شرکت مخابرات سهیم خواهد شد. 

توضیحات مخابرات

شرکت مخابرات هم اعلام کرد: ودیعه‌ مشترکانی که در آخرین ثبت‌نام سیم‌کارت دولتی در بهمن‌ماه سال 85 و با مبلغ 288 هزار تومان نسبت به نام‌نویسی اقدام کرده‌اند با کسر هزینه‌های مورد نظر از    جمله مالیات و توسعه‌ روستایی،180 هزار تومان برای تبدیل به سهام و ارائه در بورس خواهد بود.

داود زارعیان - مدیر کل روابط عمومی‌ شرکت مخابرات ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: مشترکانی که در مرحله‌ اول با مبلغ 600 هزار تومان نسبت به ثبت‌نام سیم‌کارت تلفن همراه اقدام کرده‌ و‌ از این مبلغ 100 هزار تومان را بابت گوشی تلفن همراه پرداختند، چنانچه هزینه‌ها، از جمله مالیات و توسعه‌ روستایی را کسر کنیم، مبلغ 290 هزار تومان به عنوان ودیعه نزد شرکت مخابرات ایران دارند.

 او افزود: اما در مرحله‌ دوم ثبت‌نام هزینه‌ گوشی حذف شد و ثبت‌نام با مبلغ 500 هزار تومان انجام گرفت که از این مبلغ پس از کسر مالیات و هزینه‌هایی مانند توسعه‌ روستایی، ودیعه‌ این مشترکان برای تبدیل به سهام در بورس نیز290 هزار تومان است.

به گفته‌ او در مرحله‌ سوم که ثبت‌نام با مبلغ 440 هزار تومان انجام شد، پس از کسر هزینه‌های مذکور، ودیعه‌ این مشترکان همان 290 هزار تومان است.

چگونگی توزیع سهام

صابر فیضی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران هم تاکید کرد: در ترازنامه‌ حجم دارایی‌های مخابرات 13 هزار میلیارد تومان ثبت شده است که 4 هزار میلیارد تومان آن مربوط به ودیعه‌های مشترکان است، این میزان ودیعه به شکل سهام بین 38 میلیون مشترک مخابرات - اعم از ثابت و همراه - و البته در صورت رضایت آن‌ها توزیع خواهد شد. هر مشترکی اگر بخواهد وضعیت فعلی ودیعه خود را حفظ کند نیز می‌تواند به مخابرات مراجعه‌ کند و با پر کردن فرم مربوطه ودیعه‌ آن نزد مخابرات باقی بماند.

او افزود: اگر این ودیعه‌ها وارد بورس شود، به‌طور سالانه به هر یک از مشترکان به تناسب ودیعه‌ مورد نظر سود تعلق خواهد گرفت و در واقع مانند یک شرکت سهامی‌ در بورس عمل خواهیم کرد.

کد خبر 20850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز