گروه اقتصادی: یک مقام دولتی در واکنش به اظهارنظر چندروز پیش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 91مثبت بوده است.

پیش از این غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود: متأسفانه رشد اقتصادی صفر و یا منفی است. دیروز معاون اقتصادی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با رد رشد منفی اقتصادی کشور در سال گذشته گفت: برآوردهای مقدماتی از وضعیت حساب‌های ملی نشانگر رشد اقتصادی مثبت در سال 1391است. داوود منظور اشاره‌ای به نرخ رشد اقتصادی ایران نکرد اما گفت: به‌رغم فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، آمارها نشان می‌دهد که وضعیت بخش‌های تولیدی و خدماتی که به واردات کالاهای واسطه‌ای، وابستگی کمتری دارند، تحت‌تأثیر افزایش نرخ ارز و ایجاد فرصت‌های صادراتی بهبود یافته است.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینکه، بخش معدن رشد ارزش افزوده‌ای مناسبی را در سال 91تجربه کرد، گفت: شرکت‌های تولید‌کننده کالاهای صادراتی، شرکت‌های فعال در حوزه بیمه، ترانزیت و حمل‌ونقل شاهد رشد ارزش افزوده در سال گذشته بودند. منظور ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز ارزش افزوده نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و شرایط تحریم فرصت‌های خوبی را برای رشد این بخش فراهم کرده است.

وی گفت: بنگاه‌های تولیدی وابسته به واردات کالاهای واسطه‌ای مانند خودروسازی و نیز بانک‌ها که مستقیما آماج تحریم‌ها هستند، با رشد منفی مواجه شدند اما در مجموع برآوردهای مقدماتی نشان دهنده رشد اقتصادی مثبت کشور در سال 91 است. وی گفت: در مورد سال 91نیز باید فرایند رسیدگی به حساب‌های ملی طی شود و هنوز برای اعلام دقیق میزان رشد اقتصادی زود است.

کد خبر 208270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز