سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: "لیک آنابل هال" امروز زنده نبود، اگر پزشکان پیش از تولدش کیستی را که روی ریه چپ او قرار داشت، عمل نکره بودند.

child

به گزارش آسوشیتدپرس پزشکان در بیمارستان کودکان کلرادو نوزاد را تا نیمه‌راه از رحم مادرش بیرون کشیدند، اما او را متصل به بند ناف و رحم باقی گذاشتند تا گردش خونش حفظ شود و در این حال بود که یک گروه 43 نفره از پزشکان و پرستاران عمل جراحی را روی او انجام دادند.

لیک اکنون پس از انجام این عمل پزشکی برای عارضه‌ای نادر که جانش را نجات داد، 5 ماهه شده است. دکتر تیموتی کرامبلهولم که سرپرست عمل جراحی بود که درست پیش از تولد نوزاد در 6 نوامبر گذشته انجام شد به والدین لیک اطمینان خاطر داد که او مشکلی ندارد و نیاز به عمل جراحی بیشتری نیست.

این نوع عمل که به آن "جراحی هنگام خروج" (exit procedure) می‌گویند و سایر جراحی‌های بر روی جنین پیش از تولد که از ابتدای دهه 1980 در آمریکا آغاز شد، زمانی فقط چند بار در سال در بیمارستان‌های عمده انجام می‌شد. اکنون مراکز تخصصی بسیاری در آمریکا چندین بار در سال اعمال جراحی پیش از تولد را انجام می‌دهند.

پزشکان در حین ویزیت معمول 20 هفتگی مادر لیک، پری، ناهنجاری را کشف کردند. دکتر کرومبلهولم پس از معاینه پری متوجه شد که جنین دارای کیست ریوی است که مانع از تنفس او بلافاصله پس از تولد خواهد شد.

دکتر گفت: "او می‌توانست هوا را به درون ریه‌اش بفرستد، اما نمی‌توانست آن را خارج کند. اگر این عمل انجام نمی‌شد زنده از اتاق عمل بیرون نمی‌آید."

دکتر کرومبلهولم گروهی برای خارج کردن این کیست گردآورد که متشکل از پزشکان و پرستاران دارای نقش تخصصی بود- یک گروه پری را تحت عمل سزارین قرار دارند، یک گروه مسئول مراقبت از لیک بودند که هنوز داخل رحم قرار داشت، گروهی هنگامی که دکتر در خارج از رحم بر روی لیک عمل انجام می‌داد، از او مراقبت می‌کردند، و گروهی مسئول مراقبت لیک پس از تولد بودند.

ساعت‌ها برنامه‌ریزی و ملاقات افراد این گروه با یکدیگر ضروری بود. هنگامی که نوزاد خارج از رحم مادر قرار می‌گرفت، پزشکان فقط حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان داشتند تا این عمل را بر روی جنین انجام دهند.

هنگامی که نوزاد خارج از رحم پری قرار داشت، 9 دقیقه طول کشید تا دکتر کیست را خارج کند و شکاف ناشی از برش روی طرف راست بدن او را ببندد. 10 دقیقه دیگر طول کشید تا لوله‌ای را از نای ظریف لیک به پایین بفرستند تا اطمینان حاصل شود که این مجرای هوایی باز است. سپس پزشکان بند ناف او را بریدند و او به طور رسمی متولد شد.

به این نوزاد در چهار ماه اول زندگیش برای کمک به تنفس اکسیژن داده می‌شد. هفته گذشته پس از اینکه مادر و پدر نوزاد او را به بیمارستان بردند دکتر به آنها گفت قفسه سینه لیک طبیعی است.

کد خبر 208237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز