همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که آژانس نمی‌تواند احتمال اینکه ایران به دنبال فناوری تسلیحات هسته‌ای بوده است را منتفی بداند.

آمانو

ایسنا نوشت: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که لازم است ایران آن‌چه شک و شبهه‌ها خوانده را درباره گذشته هسته‌ای‌اش برطرف کند و دسترسی کامل به تاسیسات و اسناد و نیز دانشمندان دخیل در فعالیت‌های نسبت‌ داده شده به ایران بدهد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، آمانو در یک کنفرانس منع اشاعه هسته‌ای در واشنگتن مدعی شد: فعالیت‌های ایران ممکن است هنوز ادامه داشته باشد. من از ایران خواسته‌ام شفاف‌سازی کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اظهارات را در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های مکرر آژانس برای دسترسی به سایت نظامی پارچین بیان کرد. مقامات آمریکایی مدعی‌اند که این پایگاه نظامی بخشی از یک برنامه تحقیقاتی گسترده برای دستیابی به فناوری هسته‌ای تسلیحاتی بود. این در حالیست که ایران بارها تاکید داشته است که برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است و چون سایت پارچین یک سایت نظامی است ایران نمی‌تواند اجازه دسترسی به آن را بدهد.

آمانو گفت که هیچ مدرک آشکاری مبنی بر اینکه فعالیت‌های نسبت‌ داده شده به ایران امروزه ادامه دارد وجود ندارد، ولی مدعی شد که فقدان شفافیت ایران باعث ایجاد شک و شبهه‌هایی می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در کنفرانس بین‌المللی سیاست‌های هسته‌ای کارنگی صحبت می‌کرد مدعی شد: ما اطلاعات قابل‌قبولی داریم مبنی بر اینکه ایران فعالیت‌هایش را پس از سال 2003 ادامه داده است. ما به طور رسمی نمی‌دانیم که آیا این تحقیقات فعال باقی مانده است یا خیر.

کد خبر 208202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز