سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه مردم جهان، بیشترین نیازهای علمی و اطلاعاتی خود را از طریق سایتهایی مانند گوگل ارث و ویکی پدیا تامین می کنند، گفت: زمینه عملیاتی شدن پروژه گوگل ارث اسلامی با نام "بصیر" فراهم شده است که با ایجاد دیتاسنتر مناسب، ظرف 4 ماه آینده نهایی می‌شود.

به گزارش مهر، دکتر محمدحسن نامی با اشاره به آخرین وضعیت عملیاتی کردن پروژه گوگل ارث ایرانی اظهارداشت: راه اندازی پروژه " نقشه سه بعدی زمین" فراهم شده و هم اکنون ما به دنبال ایجاد دیتاسنتر مناسبی هستیم تا این حجم اطلاعات در آن قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نسل جوان امروز نسلی است که تمام نیازهای اطلاعاتی و علمی خود را از طریق سایتهای اینترنتی فراهم می کند، ادامه داد: سعی مان براین است که ظرف مدت کوتاهی نزدیک به 4 ماه بتوانیم سرویس گوگل ارث اسلامی را به عنوان سایت ملی جمهوری اسلامی ایجاد کنیم تا در سطح جهان قابل بهره برداری باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: قرار است سازمانها و ارگانهای دیگری علاوه بر وزارت ارتباطات روی این پروژه فعالیت داشته باشند فعلا نام نهایی برای آن درنظر گرفته نشده است اما پیشنهاد ما نام "بصیر" برای این سرویس نقشه سه بعدی زمین است.

نامی در مورد تفاوت "بصیر" با گوگل ارث گفت: گوگل ارث که سال 1996 تاسیس شده هم اکنون یک مرکز داده - دیتاسنتر- با حجم 2 هزار ترابایت داشته و به دلیل جمع آوری اطلاعات برای سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی درآمدزایی بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه گوگل ارث در کشورهای هدف به جمع آوری اطلاعات در موارد امنیتی می پردازد، افزود: اگرچه ظاهر آن یک سایت خدماتی است ولی پشت پرده آن را سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی برای جمع آوری اطلاعات در کشورهای هدف تشکیل می دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه سایتهایی مانند گوگل ارث و ویکی پدیا خرد جهانی را برای پیشبرد اهداف خود در اختیار گرفته اند خاطرنشان کرد: اما در ایران قرار است سرویسی با نگاه اسلامی حاکم در کشور ایجاد کنیم و عموما مواردی که در سایت قرار می دهیم برای ارشاد مردم جهان به سمت حقیقت است و توجهمان سودآوری نیست و سودمان این است که مردم به سمت خیر هدایت شوند.

دکتر نامی با بیان اینکه معیار غرب مادی است و هرگونه ارزیابی آن براساس مادیات است، اضافه کرد: اما معیارهای ما در ایران معیار الهی است و این تفاوتی است که بین بصیر و گوگل ارث که متعلق به مثلث شوم رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس است، وجود دارد.

وی با بیان اینکه دشمن با استفاده از این سرویس از داده مکانی بهره برداری سوء می کند، تصریح کرد: تمامی سعی مان این است که با ایجاد سایت "بصیر" برای مردم در ایران و خارج از کشور امکانات مورد نیاز را فراهم کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد ظرفیت ذخیره اطلاعات در این سرویس به مهر گفت: ما باید در طول 3 سال آینده به یک حجم بالایی از ظرفیت مورد نظر برسیم براین اساس ظرفیت درنظر گرفته شده برای دیتاسنتر این سایت، حدود 2 تا 2 هزار و دویست ترابایت خواهد بود که حتی امکان افزایش به صورت آنلاین نیز وجود خواهد داشت.

کد خبر 208108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز