دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

لایحه بودجه سال92 به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و مجلس در حال بررسی این لایحه است تا نظام مالی سال آینده کشور را به تصویب برساند.

ایثارگران از موضوعات مهم لوایح بودجه سنواتی هستند که خدمات و تسهیلات آنان همواره در بودجه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. قبل از قطعی‌شدن بحث بودجه92 برآنیم تا با موشکافی لایحه بودجه نکاتی را بررسی کنیم تا بهانه‌ای برای متولیان باقی نماند.
در این لایحه دولت مجوز 30هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام، سهم‌‌الشرکه اموال، دارایی‌ها و حقوق مالی و نیروگاه‌های متعلق به دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی تابعه و وابسته را برای تادیه دیون خود از مجلس درخواست کرده است.

ایثارگران، جانبازان، آزادگان و خانواده معظم شهدا ازجمله افرادی هستند که مطالبات خود را می‌توانند از این محل برای سال آینده دریافت کنند. میزان تقریبی مطالبات ایثارگران پنج‌هزار میلیارد تومان برآورده شده که هیأت رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس در جلسه خود با رئیس مجلس برای تعیین آن در بودجه سال آینده به توافقات ابتدایی رسیده‌اند و به احتمال زیاد عمده مطالبات ایثارگران در سال آینده پرداخت خواهد شد.

نکته مثبت دیگر لایحه تعیین تکلیف وضعیت ایثارگران شاغل در شرکت‌های مشمول اصل44 قانون اساسی است که واگذار شده و یا در حال واگذاری هستند یا در فهرست واگذاری قرار دارند. این شرکت‌ها موظف شده‌اند که قوانین و مقررات مربوط به ایثارگرانی که از قبل شاغل بوده و یا بعد از واگذاری شاغل می‌شوند را اعمال کنند. البته برای استمرار این قانون در سنوات آینده نمایندگان مجلس باید این بند از لایحه را به عنوان قانون دائمی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت الحاق کنند تا در سنوات بعدی ایثارگران با مشکل مواجه نشوند.

اصلاحیه تبصره پنج قانون حالت اشتغال همچون دو سال قبل در لایحه بودجه سال92 پیش‌بینی شده است. این اصلاحیه مغایر حقوق مکتسبه جانبازان بوده و متاسفانه مطالبات قانونی آنان را که سال‌ها در انتظار آن بوده‌اند حذف کرده است. اخیرا شعب دیوان عدالت اداری با تقاضای اعاده دادرسی بنیاد موافقت کرده و آرایی را که قبلا به نفع جانبازان صادر و براساس آن جانبازان مطالبات خود را از حساب بنیاد برداشت کرده‌اند نیز مسترد می‌کند. با کمال تاسف دلایل تصویب این اصلاحیه در بودجه سال91 توسط مجلس هشتم اطلاعات غلطی است که معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد در مجلس به نمایندگان ارائه داد.

ایشان در مجلس گفت: «این (اصلاحیه) هیچ ارتباطی به قطع حقوق یا امتیازات ایثارگران ندارد و ربطی هم به کارافتادگی ندارد مسئله ابهامی است که در تبصره پنج قانون حالت اشتغال وجود دارد، جانبازانی که در طول زمان از کارافتاده شدند اما بعد از مدت‌ها بنا به شرایط جسمانی حالت اشتغال می‌شوند قانون می‌گوید از آن تاریخ باید براشون حقوق برقرار بشود اما متاسفانه ما این موضوع را با دیوان عدالت اداری مشکل داریم. دیوان می‌آید رأی صادر می‌کند و حساب‌های بنیاد را مسدود می‌کند ما خواهشمون اینه که به این پیشنهاد رأی بدید که این مشکلمان با قوه قضاییه حل بشود. واقعا هیچ ارتباطی به حذف امتیازات ایثارگران نداره کما اینکه امتیازات به قوت خودش باقی است و هیچ ضرر و زیانی متوجه ایثارگران نمی‌شه»

در حالی که این اصلاحیه ضرر و زیان عمده‌ای به جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال وارد و آنان را از معوقات و مطالبات قانونی محروم کرد و موجب حذف امتیازات قانونی آنان شد، معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد با ارائه اطلاعات غلط مسیر رأی‌گیری نمایندگان را منحرف کرد. نمایندگان مجلس نهم فرصت دارند در این مرحله نسبت به اصلاح آنچه در بودجه 91 به وقوع پیوست اقدام و با حذف این پیشنهاد وضعیت قبلی تبصره پنج قانون حالت اشتغال را اعاده کنند.

در بند 69 لایحه پیشنهادی به موضوع معافیت ایثارگران مشمول بند ک ماده20 از پرداخت شهریه اشاره شده است. در تاریخ 1391.7.5 بند ک ماده20 توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح و همسران شهدا، همسران جانبازان 25درصد و بالاتر و همسران آزادگان و ایثارگران، مشمول معافیت از پرداخت شهریه اضافه شدند ولی متأسفانه تا این زمان برای اجرایی‌شدن این قانون مشکلات زیادی وجود داشته است لذا تأکید بر اجرای بند ک ماده 20 و اصلاحیه بعدی آن ضروری است.

از نکات مغفول در لایحه بودجه 92 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- موضوع درمان ایثارگران که طی دو سال گذشته با مشکلات جدی مواجه بوده‌اند، باید مورد توجه نمایندگان محترم قرار گیرد و وضعیت نابسامان و آشفته آن، اصلاح شود. 2- رزمندگان و جانبازان زیر25درصد همچنان نادیده گرفته می‌شوند در حالی که در قانون برنامه پنجم توسعه به موضوع معیشت و پوشش‌های حمایتی آنان اشاره شده ولی هیچ‌گاه عملیاتی نمی‌شود. توسعه خدمات و تسهیلات به فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان بالای 25درصد و فرزندان آزادگان در زمینه‌های مسکن، وام مسکن، معافیت از شهریه دانشگاه و... اقدام مثبتی است اما اولویت جانبازان زیر 25درصد و رزمندگان؛ کمتر از افراد مذکور نیست لذا نمایندگان مجلس شایسته است بخش قوانین و مقررات جانبازان زیر 25درصد و رزمندگان را در بودجه92 اجرایی کنند.

کد خبر 208032
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز