گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی را یک‌بار دیگر مطرح کردند.

تامین اجتماعی

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی، دراین‌باره به خبرگزاری فارس گفت: طرح تحقیق و تفحص از این سازمان در کمیسیون اجتماعی مطرح و با 9رأی موافق شش رأی مخالف و یک رأی ممتنع تصویب و برای بررسی به صحن علنی مجلس ارسال شد تا مراحل دیگر را طی کند.

به گفته او خرید مواد بیمارستانی با ارز دولتی و فروش آن با نرخ آزاد، انتصابات غیرقانونی و نحوه پاداش‌هایی که در شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به تأمین اجتماعی «شستا» داده می‌شود از مهم‌ترین دلایل تحقیق و تفحص است. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در مجلس گذشته نیز بحث تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی مطرح و بررسی شده است ولی نتیجه‌ای هنوز اعلام نشده توضیح داد: بعضی از طراحان تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی مربوط به مجلس‌ گذشته می‌شوند و این افراد دوباره موضوع تحقیق و تفحص را مطرح کرده‌اند.

9‌ماه پیش، 24تیر 91تحقیق و تفحص از شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) ‌بعد از دو سال پیگیری منتفی اعلام شد. علی یوسف‌پور، نایب‌رئیس هیأت مدیره این شرکت در آن روز گفته‌بود: با توجه به اینکه هیچ گزارشی از تخلفات شستا در مجلس هشتم ارائه نشد به همین دلیل تحقیق و تفحص از شستا منتفی شده است.

به گفته یوسف پور در مجلس هشتم، کارشناسان تیم تحقیق و تفحص چند‌ماه در شرکت شستا مستقر بودند اما نتوانستند هیچ گزارش مستندی مبنی بر بروز تخلف در شرکت شستا پیدا و ارائه کنند. اگر مستنداتی در این زمینه به‌دست آمده بود حتما از سوی تیم تحقیق و تفحص ارائه می‌شد. او مدعی بود که در گذشته به‌دلیل فضای سیاسی، جو بروز تخلف را در شرکت شستا ایجاد کرده بودند درصورتی‌که تخلفی در کار نبود بنابراین در شرایط فعلی تحقیق و تفحص از شستا و تأمین اجتماعی منتفی است.

این خبر بعد از آنکه سلیمان جعفرزاده، نماینده مجلس و رئیس تیم تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی از تخلف مالی در این سازمان سخن گفته بود، چرخش عجیبی در مواضع نمایندگان مجلس و تیم تحقیق و تفحص ایجاد کرد که سرانجام به منتفی شدن این تحقیق و تفحص منجر شد. جعفرزاده به صراحت اعلام کرد که تخلف مالی انجام شده بیش از یک‌هزار میلیارد تومان است. این گفته‌ها قرار نبود بدون واکنش بماند و احتمالا جعفرزاده هم پیش‌بینی کرده بود که ممکن است از سوی برخی افراد این خبر تکذیب شود. اما او تأکید کرد که از روزی که تحقیق و تفحص آغاز شده است از سوی بسیاری از چهره‌ها و حتی هیأت رئیسه مجلس فشارهایی بر تیم تحقیق و تفحص وارد شد و از سوی برخی مدیران شرکت‌های مورد بررسی تهمت‌ها و افتراهای بسیاری به افراد گروه نسبت داده شد.

جفعرزاده با اشاره به نقش هیأت رئیسه مجلس به‌عنوان یک مانع بزرگ گفته بود وقتی به سرنخ‌های بیشتری در این پرونده تخلف رسیدیم هیأت رئیسه مجلس از ادامه کار جلوگیری کرد و اگر فعالیت تیم تا 60روز دیگر ادامه داشت مبلغ تخلف به بیش از سه هزار میلیارد می‌رسید. تحقیق و تفحص مجلس هشتم از سازمان تأمین اجتماعی هیچ‌گاه به نتیجه نرسید و گفته شد که حتی گزارش کامل آن نیز در صحن علنی مجلس قرائت نشد.

اما و اگرهای زیادی درباره بی‌سرانجام‌ماندن این اقدام نمایندگان مجلس از گوشه و کنار به‌گوش‌ می‌رسید که از برهم آوردن سر وته تخلفات مالی در این سازمان و همراهی نمایندگان حکایت داشت. حالا یک‌بار دیگر نمایندگان مجلس نهم به آغاز راهی پا گذاشته‌اند که پیشینیانشان سه سال پیش بر آن گام گذاشته بودند و یک‌بار دیگر چرخه تحقیق و تفحص از یکی از بزرگ‌ترین نهادهای عمومی اقتصادی کشور به جریان می‌افتد.

کد خبر 208030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز