دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به بررسی سناریوهای قیمتی و غیر قیمتی گازوئیل به منظور مقابله با قاچاق سوخت از تثبیت قیمت و سهمیه‌های بنزین تا اطلاع ثانوی خبر داد و اعلام کرد: سناریوهای افزایش احتمالی قیمت گازوئیل به‌طور مشترک در ستاد سوخت، هدفمندی یارانه‌ها و مقابله با قاچاق کالا و ارز در حال بررسی است.

مهر نوشت: سیدمجتبی شفیعی درباره راهکارهای دولت به منظور مقابله با قاچاق سوخت و مدیریت مصرف گازوئیل به ویژه در ناوگان حمل و نقل کشور، گفت: در حال حاضر سناریوهای مختلف قیمتی و غیر قیمتی برای مقابله با قاچاق سوخت در دستور کار قرار دارد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه در کنار اعمال سیاست‌های قیمتی باید اهرم‌‎های نظارتی و بازرسی هم برای مقابله با قاچاق گازوئیل مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: هم اکنون مجموعه‌ای از پیشنهادها در حال بررسی است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که افزایش قیمت گازوئیل به ویژه در مبادی مرزی تا چد حدی جدی است؟ اظهار داشت: در شرایط فعلی پیشنهادهای افزایش احتمالی قیمت گازوئیل در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، ستاد هدفمندی یارانه‌ها و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال بررسی کارشناسی است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه در کنار بسته‌های قیمتی تاکنون راهکارهای مکانیزه همچون پایش و رصد مصرف گازوئیل متناسب با پیمایش خودروها در حال اجرا است، تبیین کرد: به زودی کلیات جدیدی برای مدیریت مصرف گازوئیل به ویژه در مبادی مرزی توسط ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز و با مشارکت ستاد سوخت تدوین و اعلام می‌شود.

شفیعی همچنین در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین و یا تغییر در سهمیه سوخت خودروهای سواری یادآور شد: فعلا بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین و یا تغییر سهمیه‌های سوخت خودروها مطرح نشده است.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه تغییر در قیمت و یا سهمیه بنزین به طور گسترده توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اطلاع رسانی خواهد شد.

خبرگزاری مهر شنبه 17 فروردین ماه با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود:همزمان با افزایش چشمگیری قاچاق فرآورده‌های نفتی از ایران، حاشیه بالای قاچاق سوخت در حالی که قاچاق مواد مخدر را به حالت نیمه تعطیل درآورده که مجلس و دولت برای افزایش قیمت گازوئیل در مرزها به توافق‌های اولیه دست یافته‌اند.

پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه ها گازوئیل در داخل کشور به صورت دو نرخی 150 و 350 تومان به ناوگان حمل و نقل، صنایع و نیروگاه ها تحویل داده می شود.

به عبارت دیگر، هم اکنون قیمت هر لیتر گازوئیل در ایران در مقایسه با بازار فوب خلیج فارس حدود 16 سنت است اما در کشوری همچون پاکستان قیمت هر لیتر گازوئیل حدود یک دلار و 6 سنت تحویل مصرف کنندگان می شود.

مسئولان دولتی هم با اشاره به ارزانی قیمت گازوئیل در داخل کشور، معتقدند: بهای یک لیتر گازوئیل در ایران کمتر از لیتر آب معدنی است و بر ضرورت افزایش قیمت این فرآورده استراتژیک نفتی تاکید می کنند.

بر این اساس با توجه به مذاکرات دولت و مجلس و حتی اعزام برخی از نمایندگان خانه ملت به شهرهای مرزی ایران و پاکستان، احتمال افزایش قیمت گازوئیل در سالجاری به ویژه در مبادی مرزی وجود دارد.

از این رو با توجه به روند رو به رشد قاچاق گازوئیل افزایش قیمت این فرآورده پرطرفدار نفتی بیش از سایر حامل‌های انرژی محتمل به نظر می‌رسد و در این بین دولت و برخی از کمیسیون تخصصی مجلس به یک اتفاق نظر دست یافته اند.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم پیشتر با تاکید بر اینکه اگر فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها آغاز نشود در سال 92 شاهد جهش مصرف بنزین و گازوئیل در کشور خواهیم بود از رشد 6 تا 7 میلیون لیتری مصرف روزانه گازوئیل در سالجاری خبر داده است.


اما ایسنا در این باره نوشت: قیمت گازوییل تا اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها حتی در شهرهای مرزی افزایش نمی‌یابد.

علی ربیعی - معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با تاکید بر این که برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوییل وجود ندارد خاطرنشان کرد: قیمت گازوییل تا اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش نمی‌یابد.

وی با اشاره به این که البته فروش گازوییل به خریداران خارجی با قیمت‌های بین‌المللی در مرزها انجام می‌شود، یادآور شد: از مدتها پیش قیمت بین المللی فروش گازوییل برای خریداران خارجی با قیمت فوب خلیج فارس محاسبه می‌شود که این قیمت برای رانندگان ایرانی که قصد عبور از مرز کشور را دارند هم صدق می‌کند.

پیش از این نیز ربیعی از وجود توافقی بین دولت و مجلس برای افزایش قیمت گازوییل در مرزها جهت کاهش قاچاق این فرآورده ابراز بی اطلاعی کرده و گفته بود: تاکنون بحثی مبنی بر افزایش قیمت این فرآورده بین دولت و مجلس نشده است.

هچنین حبیب آغاجری - عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خبر افزایش قیمت گازوئیل در نواحی مرز‌ی کشور جهت کاهش قاچاق این فرآورده به کشورهای همسایه که توسط برخی رسانه‌ها منتشر شده است را رد کرد و گفت: تاکنون تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت گازوئیل در مجلس گرفته نشده است.

وی با اشاره به این‌که افزایش قیمت گازوئیل در مرزها توسط برخی از نمایندگان تنها به صورت "پیشنهاد" مطرح شده است، تاکید کرد: تاکنون نمایندگان در مورد موضوع افزایش قیمت گازوئیل در کمیسیون انرژی و صحن مجلس جلسه‌ای نداشته‌اند.

نماینده مردم امیدیه، ماهشهر و هندیجان در پاسخ به این سوال که آیا دولت تقاضای افزایش قیمت گازوییل در نواحی مرزی کشور را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است نیز ابراز بی‌اطلاعی کرد.

بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در دی ماه 1389 قیمت گازوییل از لیتری 16 تومان به لیتری 150 تا 350 افزایش یافت. اما با وجود افزایش قیمت صورت گرفته به دلیل اجرای نشدن مرحله دوم این قانون در سال 90 و 91 افزایش قاچاق این فرآورده افزایش چشمگیری یافته است.

کد خبر 207997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز