دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیلاب گسترده در استان کرمان که بر اثر بارندگی‌های اخیر در این استان روی داده است موجب بروز خسارت‌هایی به ارگ راین به عنوان دومین بنای بزرگ خشتی جهان شده است.

ارگ تاریخی راین

مهر نوشت: سیلاب‌های گسترده در استان کرمان موجب نگرانی دوستدارن میراث فرهنگی در بزرگترین استان کشور شده است. نکته قابل توجه اینکه سیلاب در راین، بم، جیرفت که مهمترین آثار تاریخی استان کرمان در آنها قرار دارد بیشتر بوده است.

تاکنون گزارشی از خسارات به محوطه‌های تاریخی کنار صندل که در حاشیه رودخانه خروشان هلیل رود قرار دارد دریافت نشده است. بارندگی 29 میلیمتری روز گذشته در بم نیز نگرانی‌هایی در خصوص بنای بزرگ ارگ تاریخی بم ایجاد کرده است.

طبق گزارش‌های دریافت شده بناهای تاریخی شهرستان ریگان دچار خسارت جدی شده‌اند.

همچنین قسمت‌هایی از ارگ تاریخی راین که بزرگترین بنای خشتی جهان بعد از ارگ بم می‌باشد نیز دچار خسارت‌های جدی شده است.

بارندگی همچنان در استان کرمان ادامه دارد و این احتمال وجود دارد برخی بناهای تاریخی به خصوص در محوطه تاریخی ارت در جنوب استان کرمان دچار خسارتهای جدی شوند.

محمد مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان در خصوص آخرین وضعیت بناهای تاریخی کرمان در سیلاب های اخیر گفت: بارندگیهای روزهای اخیر باعث ایجاد خسارت در قسمتهای مختلفی از ارگ تاریخی راین شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین تخریب ها در قسمت حاکم نشین به چشم می خورد،افزود: قسمت های عامه نشین و اصطبل نیز بر اثر بارندگی خسارت دیده اند.

افضلی با بیان اینکه در اطراف ارگ تاریخی راین خندقی از دوران های قدیم وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر آب ناشی از بارندگی در این خندق جمع شده است که می تواند باعث نشست و یا تخریب احتمالی سایر قسمتها شود.

وی در ادامه از اعزام کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان به این مجموعه تاریخی خبر داد و تصریح کرد: میزان دقیق خسارات توسط این کارشناسان برآورد و عملیات نجات بخشی و جلوگیری از تخریب های احتمالی در حال انجام است.

ارگ تاریخی راین بعد از ارگ بم بزرگترین بنای خشتی جهان است که در فاصله 100 کیلومتری مرکز استان کرمان و در شهر راین واقع شده است.

این ارگ در ایام نوروز سومین بنای مورد توجه گردشگران در استان کرمان بوده است.

مریم سلاجقه کارشناس هواشناسی استان کرمان از ادامه بارندگی ها طی امروز و فردا در استان کرمان خبر داده است ضمن اینکه شدت بارندگی ها در شرق کرمان فردا افزوده می شود.

افزایش بارندگی در شرق کرمان بنای تاریخی خورشید در ریگان را که هم اکنون نیز دچار تخریب سیلاب شده بیشتر در معرض خطر قرار داده است.

کد خبر 207962
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز