دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: تنها فیلم متعلق به جریان سینمای مستقل و هنری حاضر در اکران نوروز وضعیت جالب‌توجهی در اکران عمومی ندارد.

سینما - فیلم قاعده تصادف

فیلم «قاعده تصادف» ساخته بهنام بهزادی که در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر برنده پنج سیمرغ بلورین شد به‌عنوان فیلمی فرهنگی کنار آثاری اکران عمومی شد که امکان جذب مخاطب بیشتری داشتند. «رسوایی»، «حوض نقاشی»، «رژیم طلایی» و حتی انیمیشن «تهران1500» فیلم‌هایی بودند که پیش‌بینی می‌شد با استقبال مخاطبان مواجه شوند و طبیعی بود که «قاعده تصادف» باتوجه به ساختار متفاوت و نداشتن بازیگر چهره گزینه چندان جدی‌ای برای فتح گیشه به‌نظر نرسد. از سوی دیگر اما در سال‌های اخیر فیلم‌های متفاوت سینمای ایران هرگاه از اکران مناسبی بهره‌مند شده‌اند موفق به یافتن مخاطب شده‌اند؛ اتفاقی که به‌نظر می‌رسید برای قاعده تصادف که فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره سی‌ویکم فجر در بخش بین‌الملل نیز بود رخ دهد.

قاعده تصادف به‌دلیل اینکه کپی‌هایش به‌موقع آماده نشد چند روز دیرتر از دیگر فیلم‌های اکران نوروزی روی پرده آمد. از سوی دیگر تعداد سالن‌های این فیلم نیز از سینماهای بقیه فیلم‌ها کمتر بود. جالب اینکه همین سالن‌های اندک نیز در روزهای اخیر کاهش پیدا کرده است. در این میان سینما فرهنگ که یک تک‌سانس آخر شب خود را به قاعده تصادف اختصاص داده بود چند روزی است که جای این فیلم، فیلم تجاری رژیم طلایی را به نمایش درمی‌آورد. نکته‌ای که باتوجه به اینکه سینما فرهنگ متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مدیریت آن‌را نیز بنیاد فارابی برعهده دارد جالب توجه به‌نظر می‌رسد.

این اتفاق درحالی رخ داده که فروش روزانه رژیم طلایی باتوجه به در اختیار داشتن 16 سالن چندان جالب توجه نیست و معلوم نیست هدف از پایان دادن به اکران فیلم فرهنگی قاعده تصادف در سینمای متعلق به وزارت ارشاد چه بوده است.

نهادی پاسخگوی بی‌مهری به قاعده تصادف نیست

کارگردان فیلم سینمایی «قاعده تصادف» با اشاره به بی‌مهری به این فیلم در اکران عمومی، نسبت به نحوه نمایش آثار مستقل در سینمای ایران انتقاد کرد. وی درباره حواشی اکران این فیلم به سوره سینما گفت: ظاهرا خود فیلم و همه این توجهات و جوایز کمترین اهمیتی برای دوستان ندارد. حتی بسیاری از دستگاه‌های مسئول و یا صاحب امکان برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ کمترین توجهی به این فیلم نشان نداده‌اند و احتمالا آنها هستند که به‌رغم همه ادعا و هیاهویشان باید پاسخگوی این مسئله باشند؛ اگر باشند.

رژیم طلایی شکست نخورده

مدیرعامل «پویافیلم» شکست تجاری «رژیم طلایی» را قبول نمی‌کند. او معتقد است که فیلم خوب فروخته است و به این ترتیب گزاره به تاریخ پیوستن «سینمای بدنه» از دیدگاه فرحبخش قابل‌قبول نیست. فرحبخش در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص فروش ناامیدکننده رژیم طلایی گفت: من اعتقادی به این ندارم که این فیلم شکست خورده است. قرار بود این فیلم تا 500میلیون بفروشد که در حال حاضر فروش بیشتر از این مقدار است. فیلم ما تبلیغات نداشته، فیلمی شکست خورده است که مخاطب ندارد و هر روز به دروغ اعلام می‌کنند که این فیلم فلان قدر فروش داشته است. خیلی از فیلم‌های مرا شکست‌خورده می‌دانند اما واقعیت این است کسی که شکست بخورد دیگر نمی‌تواند فیلم بسازد درحالی‌که من بدون وام گرفتن و بدهکاری به کسی در حال ساخت فیلم هستم و فیلم‌هایم نیز در حال فروش هستند. وی افزود: در این سال ما فیلم کمدی نداشتیم و فیلم رژیم طلایی برای ایام عید و خانواده‌هاست. این فیلم خوب فروخته است و تا آخر زمان اکران خود نیز خوب خواهد فروخت. به این حرف که «تاریخ اینگونه فیلم‌ها تمام‌شده»، اعتقادی ندارم چون اگر اینطور بود مردم این فیلم را نمی‌دیدند. درحالی‌که شما می‌توانید آمار فروش روزانه این فیلم را در چند سینمای تهران در بیاورید و متوجه شوید که مردم از این دست فیلم‌ها هنوز هم استقبال می‌کنند. مردم به فضای طنز و کمدی احتیاج دارند.

به همین ترتیب فرحبخش بلافاصله در حال ساخت فیلم دیگری است. او درخصوص فیلم سینمایی «نازنین» به کارگردانی شبنم عرفی‌نژاد گفت: این فیلم سینمایی در مرحله پیش تولید قرار داشت و در همین یکی دو روز وارد مرحله تولید خواهیم شد. وی افزود: در این دو سه روز به سراغ مشخص کردن عوامل خواهیم رفت. البته کارگردان و تهیه‌کننده مشخص است و به سراغ تعیین دیگر عوامل خواهیم رفت. فرحبخش خاطرنشان کرد: یکی از مراحلی که کمی وقت ما را گرفت بازنویسی فیلمنامه بود زیرا فیلمنامه قبلی مورد تأیید من و کارگردان نبود به همین دلیل سناریو چندبار بازنویسی شد تا مورد تأیید قرار گیرد. وی درخصوص داستان نازنین گفت: نازنین، داستان کمک به همنوع در قالب طنز اجتماعی است، به این معنی که داستان تم اجتماعی دارد اما آدم‌های قصه در موقعیت‌هایی طنزآمیز قرار می‌گیرند.

کد خبر 207874

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز