یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: دولت در سال 85 بیش از 7/15 میلیارد دلار از موجودی حساب ذخیره ارزی را برای اموری همچون واردات بنزین، مقاوم‌سازی مدارس و بازپرداخت تعهدات خارجی برداشت کرد که تقریباً یک‌چهارم کل وجوه واریزی به این حساب از ابتدای تاسیس آن محسوب می‌شود.

پیش از این، داوود دانش جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی، موجودی حساب ذخیره ارزی در ابتدای سال 85 را 6/10 میلیارد دلار و میزان واریزی به این حساب در طول سال را 5/16 میلیارد دلار اعلام کرده بود. به گفته وی، در طول سال 85 بالغ بر 4 میلیارد دلار از منابع حساب ذخیره ارزی به بخش خصوصی پرداخت شد.

به گزارش مهر و به استناد گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مجموع برداشت دولت از محل حساب ذخیره ارزی در سال گذشته به بیش از 142 هزار میلیارد ریال (15.7 میلیارد دلار) رسید.

برداشت دولت از محل حساب ذخیره ارزی برای موضوع تعهدات ارزی، واردات بنزین، تبصره 2 قانون بودجه 85، مقاوم‌سازی مدارس، 2 درصد درآمد نفت برای مناطق نفت‌خیز و ... بود.

دولت بابت تعهدات ارزی در سال گذشته حدود 8 هزار و 408 میلیارد ریال از محل حساب ذخیره ارزی برداشت کرد. این رقم در قانون بودجه سال‌جاری، صفر در نظر گرفته شده است.

همچنین برداشت دولت از محل حساب ذخیره ارزی برای موضوع متمم بودجه همراه بنزین و تبصره 2 قانون بودجه در سال گذشته به ترتیب حدود 8 هزار و 950 میلیارد ریال و 100 هزار و 321 میلیارد ریال بود.

در سال گذشته 4 هزار و 560 میلیارد ریال نیز از محل حساب ذخیره ارزی برای مناطق نفت‌خیز و بیش از 4 هزار و 144 میلیارد ریال نیز برای مقام‌سازی مدارس برداشت شد.

از سوی دیگر، در حالی که بر اساس بند (د) ماده (1) قانون برنامه چهارم، به دولت اجازه داده ‌شد حداکثر معادل 50 درصد مانده موجودی حساب ذخیره ارزی را برای سرمایه‌گذاری و تأمین اعتبار پروژه‌های بخش خصوصی اختصاص دهد، بخش خصوصی طی سال‌های گذشته بسیار کمتر از سهمیه خود از حساب استفاده کرد.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، در پایان 7 ماهه نخست سال 85 بالغ بر 8/3 میلیارد دلار از موجودی حساب ذخیره ارزی برای اعطای تسهیلات به بخش غیردولتی اختصاص یافت.

در مجموع از ابتدای تاسیس حساب ذخیره ارزی در سال 79 تا پایان مهرماه سال گذشته بیش از 9/9 میلیارد دلار از موجودی حساب ذخیره ارزی به بخش خصوصی اختصاص یافته که 18 درصد کل رقم 6/54 میلیارد دلاری واریزی به حساب تا مدت فوق را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 20781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز