چه‏‌قدر اهل گوشی هستید؟ وسایل جانبی آن چه‏‌طور؟ حتماً برایتان پیش آمده که بخواهید هدفون، سیم و دیگر وسایل الکترونیکی را که قابل استفاده نیستند، دور بیندازید. اما آیا می‏‌دانید چه بلایی سر آن‏‌ها می‏‌آید؟

دردسرهاى زباله‌هاى الکترونیک

اصلاً دور انداختن آن‏‌ها یعنی چی؟ می‏‌دانید اگر یک باطری را کنار دیگر زباله‏‌ها بیندازیم، چه خطرهایی دارد؟ زینب حسینی، سفیر محیط‏زیست دوچرخه در مطلب زیر این موضوع را مطرح کرده است. موضوعی که از مسائل مهم دنیای امروز است. اگر شما هم نگران زمین هستید، کار زینب را دنبال کنید و درباره‏‌ی این موضوع تحقیق کنید.

سلام، بعد از مدتی طولانی سنجاقک دوباره سبز می‏‌شود! این گل‌خانه آن‌قدر به من چسبیده بود که یادم رفته بود پرواز در هوای آزاد چه حالی دارد! راستش را بخواهید سوژه‏‌هایم هم کم شده بودند. آخر دوست انسانم کم‌تر پیش من می‏‌آمد...

حالا بعد از این‌همه مدت دوستم آمده و شکایت می‏‌کند که گوشی مادرم خراب شده. چند روزی است که هی با آن ور می‏‌رود، ولی انگار دیگر به دردبه‌خور نیست. حالا با این گوشی خراب چه باید کرد؟ به این فکر افتادم اگر دوستم آن را دور بیندازد، به چه سرنوشتی دچار می‏‌شود؟

براساس تحقیقات سنجاقکی من، دور انداختن هرکدام از وسایل الکتریکی ممکن است دردسرهایی داشته باشد. بعضی از دستگاه‏‌های الکترونیکی صادر شده به کشورهای غیرصنعتی، بعد از بی‌استفاده شدن، سوزانده می‏‌شوند که با این کار نه‌تنها قسمت‏‌های قابل بازیافت آن هم از بین می‏‌رود، بلکه گازهای بسیار خطرناکی تولید می‏‌شود. دفن کردن آن هم خاک را آلوده می‏‌کند. جالب است بدانید که در ساخت این وسایل از فلزاتی مثل طلا، نقره، آلومینیوم و حتی ایندیم که فلزی است بسیار نادر، استفاده می‏‌شود.

بازیافت این وسایل هم راحت نیست. در کشورهای فقیری که این قطعات جدا و بازیافت می‏‌شوند، کسانی که با آن در ارتباط‏اند معمولاً بدون پوشش ایمنی کار می‌کنند و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل... این جور وقت‏‌ها به خودم می‏‌گویم چه‌قدر خوب است که من یک سنجاقکم و این کارها از من بر نمی‏‌آید!

چند‌وقت پیش در یک برنامه‏‌ی مستند دیدم که یک فرستنده‏‌ی جی.‌پی.‌اس روی تلویزیونی نصب کرده بودند تا آن را تعقیب کنند که بعد از دور انداخته شدن، به کجاها می‏‌رود. اما تلویزیون بعد از طی مسافتی طولانی دوباره تعمیر شد و به‌عنوان جنسی قابل استفاده فروخته شد.

به نظرم باید شما انسان‏‌ها فکر بیش‌تر درباره‌ی این موضوع کنید تا منابعمان به سرعت از بین نروند و زمین آلوده نشود.

سیده زینب حسینی از پاکدشت

کد خبر 207740
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز