گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب در سخرانی مهمی که ابتدای سال در جوار حرم امام رضا(ع)داشتند بر ضرورت ارزیابی نقاط قوت و ضعف کشور در سال گذشته و برنامه‌ریزی براساس این ارزیابی تاکید فرمودند.

جمعی از کارشناسان

جمعی از کارشناسان در گفت و گو با همشهری برخی نقاط ضعف و قوت کشور در سال گذشته را برشمردند.

همدلی مردم

حسین سبحانی‌نیا در زمینه نقاط ضعف و قوت کشور به همشهری گفت که نقاط قوت در کشور زیاد است که شامل دستاوردهای مختلف در زمینه علمی و فناوری و دانش‌های نوین است و ما شاهد بودیم دانشمندان ما با وجود همه تحریم‌ها و سختی‌هایی که به کشور تحمیل می‌شود توانستند دستاوردهای ارزشمندی داشته باشند که به‌عنوان نمونه می‌توان به رادیودارو‌ها اشاره کرد. عضو هیأت رئیسه مجلس حضور و همدلی مردم در عرصه‌های مختلف را از دیگرنقاط قوت عنوان و تأکید کرد:

22بهمن سال 91یکی از بی‌سابقه‌ترین نمونه‌های حضور مردم بود که با وجود همه مشکلات اقتصادی مردم با حماسه خود با آرمان‌های امام(ره) و رهبری تجدید بیعت کردند. وی همچنین گرانی و بیکاری را از نقاط ضعف کشور در سال 91عنوان کرد و گفت که بخش عمده‌ای از این مسئله مربوط به ضعف مدیریت در کشور است و عدم‌قانون‌گرایی برخی مسئولان موجبات این مسئله را فراهم آورده است.

وعده‌های محقق نشده

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز نیز با اشاره به ضرورت بررسی نقاط قوت در کشور تأکید کرد: بررسی نقاط قوت موجب رشد و ترقی را فراهم خواهد کرد و از نقاط قوتی که ما در سال 91دیدیم پیشرفت‌های دفاعی به‌خصوص در ساخت جنگنده‌ها و ناوهای جنگی بود که مسئولان نظامی کشور باید به رشد و توسعه نظامی کشور ادامه دهند؛ به‌خصوص که هر روز شاهد تهدیدات مختلف هستیم. وی در ادامه افزود: رئیس‌جمهور ابتدای سال گذشته وعده اشتغال میلیونی را داد ولی در عمل چنین اتفاقی نیفتاد و اگر این وعده‌ها محقق می‌شد در سال 92ما نباید نگران بیکاری جوانان می‌بودیم.

اتهام زنی ضعف است

اما نماینده مردم بجنورد در مجلس معتقد است که برگزاری اجلاس سران عدم‌تعهد در سال 91یکی از بهترین نقاط مثبت جمهوری اسلامی بود که با توجه به تلاش دشمنان برای منزوی شدن ایران ما توانستیم سیاست خارجی یک نظام ولایی و اسلامی را به جهان معرفی کنیم. موسی‌الرضا ثروتی همچنین در گفت‌وگو با همشهری مباحث مطرح شده در مجلس را از نقاط ضعف سیاست در کشور عنوان کرد و گفت که اصرارهای رئیس‌جمهور بر یک شخص خاص و تهمت‌هایی که وی نسبت به سران قوای دیگر بیان کرد باعث شد تا مردم به‌شدت دلگیر شوند.

حرکت براساس اسناد بالادستی

قانون برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز 20ساله محور سخنان عزت‌الله یوسفیان ملا بود. وی با تأکید بر اینکه قانون برنامه پنجم توسعه توسط دولت و مجلس تهیه و تدوین شده است، گفت: برنامه پنجم توسعه بخش‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد که شامل مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می‌شود و بهتر است مسئولان این برنامه را در اولویت خود قرار دهند چرا که با آن می‌توان خواسته‌های رهبری را محقق کرد.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه به همشهری گفت که اجرای برنامه نیز مربوط به بودجه هر سال است اما شاهدیم که به خوبی بندهای برنامه به اجرا در نمی‌آید؛ برای مثال در زمینه کاهش وابستگی به نفت که مدنظر رهبری است در برنامه پیش‌بینی شده که باید هر سال 20درصد از درآمدهای نفتی کاسته شود ولی ا کنون بستر مناسبی فراهم نشده و اگر دولت در این زمینه خوب عمل می‌کرد ما می‌توانستیم منویات رهبر معظم انقلاب را محقق کنیم. وی خاطرنشان کرد‌که با توجه به این نقاط قوت و ضعف باید سال جدید را آغاز کنیم تا مردم و مسئولان با کمک هم بتوانند در زمینه اقتصاد و سیاست حماسه بیافرینند.

کد خبر 207652
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز