همشهری آنلاین: رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا برای گفت‌وگو درباره ادامه حضور نظامیان امریکایی در افغانستان بعد از موعد مقرر در سال ۲۰۱۴، به این کشور جنگ‌زده سفر کرده است.

آمریکا

ژنرال مارتین دمپسی که روز شنبه (۶ آوریل، ۱۷ فروردین) به پایگاه هوایی بگرام وارد شده است، قصد دارد با فرماندهان امریکایی و کشورهای هم‌پیمان و نیز مقامات افغان دیدار و گفت‌وگو کند.

بر اساس گزارش‌ها، وی همچنین در سفر خود به افغانستان، درباره شمار نظامیان امریکا که قرار است بعد از پایان نقش رزمی ناتو و امریکا در سال ۲۰۱۴، همچنان در این کشور بمانند، بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

گفت‌وگو درباره واگذاری امور امنیتی به نیروهای افغان و آموزش آنان از جمله دیگر مواردی است که در دستور کار سفر فرمانده عالی‌رتبه امریکا به افغانستان قرار دارد.

این در حالی است که ژنرال دمپسی، روز جمعه (۵ آوریل، ۱۶ فروردین) اعلام کرد، برای تصمیم‌گیری درباره شمار نیروهای امریکا که قرار است بعد از سال ۲۰۱۴ در افغانستان بمانند، «عجله‌خاصی» ندارد.

در حال حاضر ۶۶ هزار نیروی نظامی امریکا در افغانستان مستقر هستند؛ امریکا از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون، قوای ۱۰۰ هزار نفره نیروی نظامی خود در افغانستان را کاهش داده و به ۶۶ هزار نیرو رسانده است.

امریکا همچنین از طرح‌های خود برای کاهش نیروی نظامی خود در افغانستان تا حدود ۳۲ هزار نیروی نظامی تا اوایل ۲۰۱۴ خبر داده است.

امریکا و متحدانش در سال ۲۰۰۱ میلادی به عنوان بخشی از طرح امریکایی به اصطلاح جنگ با تروریسم، به افغانستان حمله کردند. رژیم طالبان در این جنگ سرنگون شد، اما کشور افغانستان همچنان صحنه خشونت و ناامنی است.

نیروهای خارجی قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان عقب‌نشینی کرده و مسئولیت‌ امور امنیتی این کشور را به دولت افغانستان واگذار کنند.

این درحالی است که امریکا قصد دارد برخی از نیروهای نظامی خود را برای فعالیت‌در آن‌چه «آموزش و عملیات‌های ضد تروریستی» عنوان کرده است، در افغانستان نگه دارد.

در همین حال، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان بارها با اشاره به افزایش تلفات غیرنظامیان افغان در عملیات‌نظامیان ناتو و امریکا، بر خروج هرچه سریع‌تر نظامیان خارجی از این کشور تاکید کرده است.

کد خبر 207576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز