مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی همیشه تصاویر چشمگیری را از مناظر زیبای فضا ثبت می‌کنند اما این بار موضوع این تصاویر به فضای درون بدن اختصاص داشته و واکنش بدن در مدار را نمایش داده است

ضعف سیستم ایمنی در فضا

به گزارش ایسنا، تصویر جدید فضانوردان از سلول‌های بدن انسان "انگشت طلا" نام دارد که به نمایش یک مونوسیت سلول ایمنی به عنوان یک منظره شفاف به رنگ نارنجی سوخته با رگه‌هایی به رنگ سبز پرداخته است.

این تصویر در فضا با استفاده از دستگاه انکوباتور کوبیک سازمان فضایی اروپا در شرایط شبیه‌سازی شده گرانش به ثبت رسیده که از یک سانتریفوژ برای تقلید گرانش در بی وزنی فضا استفاده می‌کند.

برای این کار، سلول‌های ایمنی بر روی اسلایدهای پوشیده شده از طلا درون انکوباتور قرار داده شدند. این سلول‌ها طلا را از بین برده و محققان در زمین توانستند حرکات آنها در فضا را اندازه‌گیری کنند.

برای ثبت این تصویر، پادتن‌هایی که در زیر یک میکروسکوپ فلورسنت می‌درخشند به این سلول‌ها اضافه شد تا رنگ‌ها را نمایش داده و پروتئین‌های خاص را قابل شناسایی کند.

برخی سلول‌ها مانند سلول‌های موجود در ماهیچه‌ها یا سیستم ایمنی بدن متحرک بوده و سلول‌های دیگر مانند انواع موجود در استخوان‌ها ثابت هستند.

شناخت تاثیرات پرواز در فضا بر حرکت سلول‌ها برای فضانوردان و طراحان ماموریت‌های فضایی اهمیت دارد.

دستگاه انکوباتور کوبیک سازمان فضایی اروپا

در زمین، حرکت سلول‌ها به یکپارچگی ساختار داخلی سلول موسوم به اسکلت سلولی بستگی دارد.

محققان دانشگاه ساساری و گروه زیست‌شناسی فضایی موسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ دریافتند که تغییرات اسکلت سلولی در بی‌وزنی منجر به کاهش تحرک سلول‌ها می‌شود.

این فرآیند ممکن است یکی از دلایلی باشد که فضانوردان در زمان زندگی در فضا از ضعف سیستم ایمنی رنج می‌برند.

کد خبر 207483
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز