یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس گزارش یک نشریه، نخست‌وزیر انگلیس پس از اعلام کناره‌گیری از مقام در ماه مه به صورت رسمی گوردن براون، وزیر خزانه‌داری را به عنوان جانشین خود توصیه خواهد کرد.

خبرگزاری آلمان گزارش داد، «آبزرور» هفته‌نامه یکشنبه‌های انگلیس به نقل از محافل دولتی انگلیس نوشت، پس از ورود تونی بلر به دهمین سالگرد نخست‌وزیری‌اش، او به صورت علنی دست از تقلا برمی‌دارد و حمایت خود را از رقیب هم‌حزبی‌اش اعلام خواهد کرد.

تسا جوول، وزیر فرهنگ انگلیس، یکی از معتمدان نزدیک به نخست‌وزیر گفت: من کاملا اطمینان دارم که او گوردون را توصیه خواهد کرد.

بلر توانست در اول ماه مه 1997 میلادی پس از 18 سال حضور در اپوزیسیون، حزب کارگر را به یک پیروزی انتخاباتی دلچسب بر محافظه‌کاران رهنمون کند. پس از آن وی حزب کارگر را به دومین پیروزی در انتخابات رساند و تاکنون موفق‌ترین رییس حزبش بوده است.

اما اکنون حزب کارگر بر اساس همه نظرسنجی‌های صورت گرفته با کاهش محبوبیت مواجه است.

یکی از دلایل اصلی این مساله، سرخوردگی انگلیسی‌ها از بلر در پیروی از جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در جنگ عراق است.

در انتخابات محلی انگلیس و نیز انتخابات پارلمانی در اسکاتلند و ولز که روز پنجشنبه برگزار می‌شود، انتظار می‌رود حزب حاکم شکست سنگینی را متحمل شود.

بر اساس نظرسنجی‌ها حزب کارگر در انتخابات عمومی فقط 27 درصد آرا را کسب می‌کند و بدین ترتیب باید قدرت را تقدیم محافظه‌کاران کند.

ناظران سیاسی در لندن این گونه ارزیابی می‌کنند که نخست‌وزیر انگلیس تا 10 مه اعلام کند اواخر ماه ژوئن از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

بلر قصد دارد خداحافظی خود را با صحنه سیاست بین‌الملل، در اجلاس سران اتحادیه اروپا و گروه هشت که در ماه ژوئن برگزار می‌شود، انجام دهد.

وی در سپتامبر 2006 به صورت رسمی اعلام کرده بود که حداکثر سپتامبر سال جاری میلادی از دفتر نخست‌وزیری می‌رود.

کد خبر 20736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز