جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح پزشک خانواده از هفته آینده در 9 استان عملیاتی می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ طریقت منفرد در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به برخی از برنامه‌های وزارت بهداشت در سال 92 اشاره و اضافه کرد: پزشک خانواده با جدیت گسترش خواهد یافت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه طبق تجربیات بهداشت جهانی ، اجرای طرح پزشک خانواده تنها راه تامین سلامت و بهداشت مردم است گفت: در برنامه پزشک خانواده رابطه مالی بیمار و پزشک به حداقل می رسد و شناخت پزشک از بیمار تحت پوشش خود ، درمان را آسان تر و کم خطرتر می‌سازد.

وی با بیان اینکه پیشرفت کشور در بخش سلامت پس از انقلاب معجزه آسا است افزود: در قبل از انقلاب اغلب درمانگاههای شهرهای ما را پزشکان خارجی از کشورهایی مانند بنگلادش ، پاکستان و هند اداره می کردند که بعضاً پزشک هم نبودند اما امروز از نیروی انسانی متخصص مطلوبی برخورداریم.

طریقت منفرد گفت: بیش از 120 هزار پزشک و بالغ بر 200 هزار تحصیل کرده پیراپزشکی و 130 هزار تخت بیمارستانی با تجهیزات در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها در مناطق غیربرخوردار تأسیس شده است.

وی با اذعان به اینکه در برخورداری عادلانه جامعه از خدمات بهداشت و درمان هنوز مطابق شأن مردم از این امکانات گسترده بهره‌برداری کامل نشده است گفت: البته کرامت بیمار رعایت می شود و رضایتمندی وجود دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه رسیدن به وضعیت مطلوب با اجرای قانون و همکاری تنگاتنگ مجلس و دولت میسر می شود افزود: پزشکان ما باید توان اصلی خود را در محل اشتغال دایمی بکار ببرند و پوشش شبانه روزی را با حضور متخصصان ذی صلاح تأمین کنند و پاسخگوی مراجعین باشند.

وی گفت: اگر بیمارستانی شبانه روزی خدمات دهد اما پزشک متخصص در آن نباشد حق مطلب ادا نمی‌شود.

طریقت منفرد افزود: شأن پزشک نیز باید رعایت و حقوق مسلم آنها باید پرداخت شود و ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاهها باید پشتیبان آنها باشند.

وی، تبدیل تحریم و تهدید استکبار جهانی به فرصت را از دیگر برنامه های وزارت بهداشت ،‌ درمان و آموزش پزشکی برشمرد و گفت: ما باید در جهت خودکفایی واقعی در تولید مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی حرکت کنیم.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی همچنین از راه اندازی سامانه ای با شماره 1490 برای دریافت انتقادات و پیشنهادهای مردم در زمینه وضعیت سلامت خبر داد و افزود: مردم می توانند مشکلاتی را که در زمینه های بهداشت و درمان مشاهده می کنند به این سامانه اطلاع دهند.

وی گفت: شاید در ابتدا نتوانیم همه مشکلات را برطرف کنیم اما حداقل از نارساییهای موجود کشور در بخش سلامت به طور دقیق مطلع خواهیم شد.

طریقت منفرد در ابتدای سخنان خود به برخی مزایای استفاده از طب سنتی اشاره و اضافه کرد: در دنیا ثابت شده است که طب نوین به تنهایی پاسخگوی همه نیازهای انسان نیست به همین علت در کشورهای مبتکر طب نوین استفاده گسترده ای از طب های مکمل و بومی می شود.

وی گفت: احیای جایگاه طب ایرانی ـ اسلامی در دستور کار جدی دولت و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است و از این پس همراه با اقدامات عملی در این بخش متخصصان طب ایرانی دایم در رسانه ها درباره حفظ سلامت گفتگو خواهند کرد.

طریقت منفرد روش تولید ، نگهداری و فرآوری مواد غذایی را در سلامت انسان مؤثر دانست و از کشاورزان خواست در مبارزه با آفات حتی المقدور از روشهای طبیعی استفاده کنند.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی افزود: همان کسانی که مصرف کود و سم را بر ما تحمیل کردند امروز مصرف محصولات آفت زده را که آلوده به سموم شیمیایی نیستند ترجیح می دهند.

وی گفت: استفاده از پروتئین حبوبات سالم و مواد غذایی مانند کشک به مراتب مفید تر از پروتئین دام و طیور پرورشی است.

طریقت منفرد با بیان اینکه مواد غذایی ناسالم دلیلی اصلی بیماریهای غیرواگیر مانند انواع سرطانهاست افزود: دنیا می داند که با استفاده از مواد غذایی ناسالم در آینده نزدیک با سونامی وحشتناکی از بیماریهای غیرواگیر مواجه است بنا بر این لازم است برای پیشگیری به موضوع تغذیه دقت ویژه کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی امسال را با شعار «فشار خون را جدی بگیریم» آغاز کرده است افزود: بر اساس آمارها از هر 100 بزرگسال در کشور ما 20 نفر به فشار خون بالا مبتلا هستند که از آنها فقط 10 نفر حدوداً می دانند فشار خون دارند و از این 10 نفر پنج نفر درمان می شوند و به عبارتی 75 درصد افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند درمان نمی شوند و این موضوع مبتلا به دنیاست.

وی یکی از علل اصلی ایجاد و بالا رفتن فشار خون را استفاده از نمک زیاد بیان و اضافه کرد: مصرف نمک در کشور ما دو برابر استاندارد جهانی است.

طریقت منفرد از مردم خواست کودکان را از ابتدا به مصرف غذایی بی نمک و کم نمک عادت دهند چرا که این عادت برای پیشگیری از فشار خون بالا بسیار مؤثر است.

کد خبر 207354
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز