چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب تربیت اخلاقی، سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) جلد سوم نوشته محمد داودی برای چاپ پنجم از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از ابعاد مهم انسان اخلاق است که تأثیر مهمی در باورها و رفتارهای وی دارد. اسلام به عنوان یک دین جامع بر بعد اخلاقی انسان تأکید فراوانی دارد و بخش عمده‌ای از آموزه‌های اسلامی در باب اخلاق است تا جایی که خداوند متعال در قرآن کریم یکی از اهداف بعثت را تزکیه دانسته و پیامبر(ص) هدف بعثت خود را به کمال رساندن مکارم اخلاق می‌داند و می فرماید: «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق».

شکی نیست که تربیت اخلاقی هر دین و مکتبی اهداف و اصول و روش های خاص خود را دارد و به رغم اشتراک در برخی روش‌ها و اصول، در جهت گیری کلی و در ساختار کلی با یکدیگر متفاوت و گاه متضاد هستند. بنابراین، تربیت اخلاقی انسان مسلمان باید بر اساس آموزه‌ها و ارزش‌های اخلاقی اسلامی باشد، در غیر این‌صورت، تربیت وی ناقص و مضر خواهد بود.

یکی از بهترین منابع برای کشف و استخراج اهداف، اصول و روش‌های تربیت اخلاقی در اسلام، مراجعه به سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) است که پیشوایان دین هستند. پیامبر و اهل بیت وی افزون بر آگاهی وسیع و عمیق از آموزه‌های اخلاقی اسلام، الگوهای برتر اخلاق اسلامی نیز هستند. هدف اصلی این کتاب کشف، استخراج و تدوین اهداف، اصول و روش‌های تربیت اخلاقی در سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت‌ (ع) بوده است.

یکی از ماموریت‌های اصلی پیامبر اسلام(ص) و به پیروی از ایشان، اهل بیت(ع) ایجاد دگرگونی و تحول عظیم در خلق و خوی بشری ترویج و گسترش فضایل اخلاقی و مبارزه با رذایل اخلاقی است و به گواهی تاریخ آنان در مدتی کوتاه موفقیت‌هایی شگرف را در این مهم به دست آوردند.

در این اثر راه و رسم تربیت اخلاقی در سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بررسی شده و اهداف مبانی، اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از سیره آنان استخراج و تنظیم و تدوین شده است. بدین امید که راهگشا و روشنگر راه مربیان، معلمان و والدین در مسیر پر پیچ و خم تربیت اسلامی نسل نو باشد.

کلیات، آشنایی با نظریه های تربیت اخلاقی، رویکردها به تربیت اخلاقی، هدف تربیت اخلاقی، مبانی و اصول تربیت اخلاقی، روش‌های تربیت اخلاقی (1)، روش‌های تربیت اخلاقی (2) فصول هفتگانه این کتاب را تشکیل می‌دهند.

اهمیت و ضرورت تربیت اخلاقی، علم اخلاق، انواع سیره، تاریخچه تربیت اخلاقی، تربیت اخلاقی از نظر سقراط و افلاطون، تربیت اخلاقی از نظر ارسطو، هدف تربیت اخلاقی، تربیت اخلاقی از نظر غزالی، تربیت اخلاقی از نظر پیاژه، تربیت اخلاقی از نظر کلبرگ، تربیت اخلاقی از نظر گیلیگان، رویکردها به تربیت اخلاقی در میان متفکران غربی، نقد و بررسی رویکردها در تربیت اخلاقی، رویکردها به تربیت اخلاقی در میان متفکران مسلمان، هدف غایی تربیت اخلاقی در سیره، پرورش فضایل و از میان بردن رذایل، پرورش فهم و تعقل اخلاقی، اهداف واسطی تربیت اخلاقی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ، در هم تنیدگی دین و اخلاق، تهذیب ظاهر و باطن، مکملیت عقل و وحی، پرورش تعقل اخلاقی همراه با پرورش تعبد، در هم تنیدگی اصل و فضیلت اخلاقی، ذومراتب بودن اخلاق، مراتب و درجات اخلاق، تعالی تدریجی، جدال پیوسته لشکریان عقل و شهوت، مراقبت دائم و مخالفت با هواهای نفسانی، پرهیز دادن متربی از محیط های ناسالم، پرهیز از معاشرت با صاحبان رذایل، محبت و احسان، روش های پرورش آگاهی و بصیرت اخلاقی، بیان داستان‌های اخلاقی، تشویق به تفکر قبل از اقدام به عمل، روش‌های اصلاح گرایش ها و عادت‌های نا مطلوب، و... از جمله مباحث و موضوعات مطرح شده در این کتاب هستند.

تربیت اخلاقی سیره تربیتی پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) جلد سوم نوشته دکتر محمد داودی برای چاپ پنجم در تابستان 91 در 1500 نسخه و188 صفحه از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

کد خبر 207120
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز