چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوروز 92 به پایان رسید و 12 میلیون مسافر هنوز در صف بازگشت قرار دارند تا به شهرهای خود بازگردند هر چند که این پدیده مختص نوروز نیست و همواره به دلیل حجم گسترده زائران در پایتخت معنوی وسایل حمل و نقل مسافربری جوابگوی میلیونی کسانی که موفق به تهیه بلیط نشده و درصدد بازگشت به شهرهایشان هستند وجود داشته است.

mashhad terminal

به گزارش خبرنگار مهر، در ایام نوروز 92 همانند سال‌های گذشته بزرگترین نیاز زائران و مسافران جابه جایی و حمل نقل بود و این مسئله گاهی مسافران را کلافه و سردرگم کرد و گاه شلوغی و ازدحام در پایانه و سختی‌های تهیه بلیط زائران را رنجیده خاطر کرد اما این همه در حالی است که پایتخت معنوی امسال نسبت به سال‌های گذشته در زمینه جابه جایی مسافران موفقیت بیشتری داشت.

فعال‌سازی دفاتر فروش بلیط شرکت‌های مسافرتی

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل صف های طولانی در پایانه های مسافربری ظهور پدیده‌ بازار سیاه بلیط وعدم استفاده از تکنولوژی جدید است چرا که یک مسافر قبل از سفر به این شهر باید از طریق اینترنت نسبت به تهیه بلیط خود اقدام کند تا با مشکل و صف در پایانه و بازار سیاه مواجه نشود.

در حال حاضر فعال‌سازی دفاتر فروش بلیط شرکت‌های مسافرتی و فروش اینترنتی بلیط زمینه بسیاری از مشکلات سنتی پایانه‌های مسافربری مشهد را از بین برده است.

هم اکنون پایانه مسافربری در ازدحام جمعیت قفل شده و همه مسافران و زائران چشم انتظار بازگشت به شهرهایشان هستند و این زائران بی تردید در سال های بعد از طریق اینترنت بلیط رفت و برگشت خود را تهیه می کنند تا هر چه زودتر به مقصد برسند.

وسایل حمل و نقل مسافربری به نقطه جوش رسید

اما جدایی از برخی مشکلات محدود و اندک در زمینه بازگشت مسافران، خطه آفتاب پذیرایی مقوله و شایسته‌ای از مسافران نوروزی انجام داد.

سفر 12 میلیون زائر به پایتخت معنوی نیازمند اندیشیدن تدابیری خاص بود و برنامه ریزان و مدیران شهری تمام تلاش خود را برای استقبال از زائران انجام دادند و با بستن کمر همت جنب و جوش بهاری را در شهر به ارمغان آوردند.

حجم گسترده و بی سابقه زائران موتور وسایل حمل و نقل مسافربری ریلی، جاده ای و هوایی را به نقطه جوش رساند و در همین حال و هوا حرکت بی شمار خودروهای سواری شخصی نیز در جاده‌ها چشم گیر بود و به شکل زنجیره‌ای مسیرهای حرکت در ازدحام اتومبیل قفل می شد و ترافیک سنگین و نیمه سنگینی را در جاده های استان ایجاد می‌کرد.

روزهای نوروزی به پایان رسید و زائران و مسافرانی هم که هنوز در انتظار بازگشت به شهرهایشان لحظه شماری می‌کنند سرانجام به سوی مقصد خود رهسپار می‌شوند تا خاطرات خوش بهاری را در پایتخت معنوی به صندوقچه دلشان بسپارند و از هم اکنون برای توفیق زیارت دوباره دعا کنند.

در طول روزهای عید تمامی دستگاه‌های خدمت رسان شهر با تمام توان از میهمانان خود پذیرایی کردند تا روزهای خاطره انگیزی را برای زائران امام رضا(ع) رقم بزنند.

موتور شهر به حرکت و جنب و جوش درآمد

مسئولان شهری در ایام تعطیلات بهاری با برنامه ریزی و انجام اقداماتی شایسته باری دیگر با کمک اهالی خوش ذوق و هنرمند مشهدی المان‌های نوروزی را در شهر نصب و با تدارکات لازم از میهمانان خود استقبال کردند تا پایتخت معنوی باز هم خوش بدرخشد.

با فرارسیدن نوروز باستانی، موتور شهر به حرکت و جنب و جوش درآمد و بوی بهار از هر میدان و خیابانی به گوش رسید از چیدمان سفر هفت سین تا پاکت آجیل هر یک نماد و المانی بود که برای نوروز 92 در میدان‌های شهر به زیبایی جاخوش کرد و زائران را با پایان یافتن تعطیلات همراه با شادی و نشاط به سمت خانه‌هایشان روانه کرد.

استاندار خراسان رضوی در این رابطه می‌گوید: در ایام نوروزی تلاش شد تا علاوه بر زیباسازی شهری اقدامات گسترده ای به منظور اسکان زائران و مسافران فراهم شود.

محمد حسین فروزان مهر ادامه می دهد: برای اسکان و استقرار زائرین ۱۹ هزار و ۵۰۰ واحد اقامتی شامی هتل آپارتمان، کمپ، مدارس و زائرسرا‌ها در استان و به ویژه مشهد آماده فعالیت بودند.

وی تصریح می‌کند: همچنین به منظور برقراری و تأمین امنیت نیروهای هلال احمر، راهداری، اورژانس و دیگر دستگاه‌های مرتبط به صورت صد درصدی برای حفظ امنیت تلاش کردند و تمامی تمهیدات لازم برای پذیرایی از زائران اندیشیده شد.

28 پایگاه سیار

قائم مقام معاون اطلاع رسانی ستاد تسهیلات زائر خراسان رضوی بیان می کند: همزمان با آغاز عید نوروز در راستای اطلاع رسانی بهتر ۳۰۰ هزار نسخه چکیده اطلاعات شهری مشهد و استان تهیه شد و در مبادی خروجی شهرها، در مسیر حرکت به مشهد و همچنین در پایانه‌های مسافربری، راه آهن و فرودگاه‌ها میان مسافران تقسیم شد.

خلیل الله کاظمی عنوان می کند: همچنین 23 پایگاه ثابت و ۲۸ پایگاه سیار جهت پاسخگویی به زائران در پهنه کلان شهر مشهد آماده خدمت رسانی به زائران بودند.

مدیر عامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد هم می گوید: از آغاز طرح پیش فروش بلیت‌های نوروزی تا 20 اسفندماه سال گذشته 30 درصد بلیت‌ها پیش فروش شد و این رقم نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است.

160 دفتر فروش بلیط

محمد شریعتی می افزاید: 160 دفتر فروش بلیط نیز در سطح شهر فعال شده ضمن اینکه علاوه بر آن فروش اینترنتی و پیش فروش و تهیه بلیت تلفنی از دیگر راه‌های تهیه بلیت برای شهروندان بوده است.

وی با بیان اینکه در ایام پیک نیز نرم‌افزار لیست انتظار باز و با ثبت اسامی مسافران نوبت بلیت به آنها پیامک ‌شده است، می افزاید: همچنین در ایام نوروز محل اسکانی با ظرفیت 360 نفر برای آن دسته از مسافرانی که موفق به تهیه بلیت نشدند، تدارک دیده شد.

وی با اشاره به کیوسک‌های فروش بلیط یادآور می‌شود: امسال برای ساماندهی فروش بلیط، شهرداری در فضاهای خدماتی خود، وب کیوسک‌هایی را در زمان‌های شلوغی به صورت موقت راه‌اندازی کرده است.

وی ادامه می‌دهد: تعدادی از این وب کیوسک‌ها در اطراف حرم رضوی، دانشگاه‌های آزاد و فردوسی و نیز پادگان‌های برونسی و مسیرهای پرتردد قرار دارند.

وی تاکید می کند: بازار سیاه و دلال بازی در پایانه‌های مسافربری مشهد به حداقل رسیده و هم اکنون با اختصاص تلفن چهار رقمی ویژه خرید بلیط، فعال‌سازی دفاتر فروش بلیط شرکت‌های مسافرتی و فروش اینترنتی بلیط زمینه بسیاری از مشکلات سنتی پایانه‌های مسافربری مشهد را از بین برده است.

وی می افزاید: اندک مشکلاتی که در زمینه بازار سیاه وجود دارد به این دلیل است که عده‌ای فرصت ‌طلب از ناآگاهی شهروندان سوء استفاده می‌کنند و در این راستا با گسترش خدمات از یک سو و افزایش آگاهی شهروندان از سوی دیگر فرصت هرگونه فعالیتی از دلالان گرفته شده است.

مدیرعامل راه آهن خراسان رضوی هم عنوان می‌کند: طرح نوروزی راه آهن از 25 اسفند ماه آغاز و تا 15 فروردین ماه ادامه یافته و بر این اساس در ایام نوروز، روزانه 85 رام قطار به صورت رفت و برگشت جابه جایی مسافران و زائران را در مسیر مشهد انجام دادند.

جابجایی یک میلیون مسافر از طریق مسیر ریلی

محمد هادی ضیایی مهر ادامه می‌دهد: روزانه 45 هزار مسافر به صورت رفت و برگشت در این مسیر از طریق ناوگان ریلی جا به جا شدند و برای این منظور قطارها از 23 شهر و مرکز استان کشور جابه جایی زائران مشهد را انجام دادند.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد ظرفیت ریلی کشور در مسیر مشهد فعال است، می‌افزاید: از 24 اسفند سال گذشته تاکنون 450 هزار مسافر نوروزی از طریق قطار در مسیر مشهد جابه جا شده‌اند.

وی یادآور می‌شود: تا پایان تعطیلات نوروزی 92 بیش از یک میلیون مسافر ورودی و خروجی مشهد از طریق مسیر ریلی جا به جا شدند.

معاون حمل و نقل و پایانه های خراسان رضوی نیز می گوید: از 24 اسفند تا پایان تعطیلات 720 هزار مسافر از طریق قطار به مشهد سفر کرده و بازگشته‌اند.

جابجایی 269 هزار مسافر با ناوگان هوایی

جعفر شهامت اظهار می کند: 269 هزار و 240 نفر مسافر توسط ناوگان هوایی در مسیر مشهد جابجا شده اند و در این میان سهم خودروهای شخصی نیز در سفرهای نوروزی 5.80 درصد است.

وی از جابجایی سه میلیون و 162 هزار مسافر در محور خراسان رضوی از طریق ناوگان حمل ونقل عمومی خبر داده و می‌افزاید: از 24 اسفندماه سال گذشته تا کنون سه میلیون و 162 هزار مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از جاده‌ای، ریلی و هوایی در مسیر استان جابه جا شده است.

وی ادامه می دهد: از میان سه میلیون و 162 هزار مسافر 382 هزار و 215 مسافر در قالب 92 هزار و 64 سفر از طریق ناوگان عمومی حمل و نقل جاده‌ای به استان وارد و خارج شده‌اند.

پیشانی نظام اسلامی نیازمند نگاه ملی

وی سپس با اشاره به فروش بلیط اتوبوس نیز بیان می‌کند: برنامه ریزی های لازم برای پیش فروش بلیط انجام شده و در زمینه جابجایی مسافران با مشکلی مواجه نیستیم.

جابجایی 17 میلیون مسافر نوروزی

مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی می‌گوید: آمار جابه جایی مسافران نوروزی خراسان رضوی در روزهای نوروزی به 17 میلیون نفر رسید.

حمید رضا شهرکی ثانوی ادامه می‌دهد: 720 هزار مسافر از طریق قطار و 269 هزار و 240 نفر مسافر توسط ناوگان هوایی به استان وارد و خارج شده اند و سه میلیون و 546 هزار نفر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از جاده ای، ریلی و هوایی جابه جا شده‌اند.

وی می افزاید: سهم حمل و نقل عمومی جاده ای هم 557 هزار نفر یعنی 20 درصد جابه جایی‌ها را تشکیل داده است.

نوروز 92 هم به پایان رسید و شاید وجود برخی از مشکلات در زمینه جابجایی و حجم گسترده زائران در پایانه‌های مسافربری به دلیل عدم تهیه بلیط شهروندان از طریق اینترنت و کافی نبودن امکانات پایتخت معنوی مطابق با میزان مسافران نوروزی باشد.

مطابق نظر برخی از کارشناسان، در آینده ای نزدیک با نگاه ملی مسئولان کشوری به دومین کلان شهر مذهبی جهان و پیشانی نظام اسلامی مشکلات این چنینی نیز حل می‌شود زیرا این خطه مقدس سزاوار رسیدگی بیشتر در تمامی حوزه‌ها به ویژه حمل و نقل است.

گزارش: مرضیه صاحبی

کد خبر 207108
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز