پنجشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: موزه عبرت که چندی قبل هم کتابی در ارتباط با زندانیان قبل از انقلاب منتشر کرده بود، به تازگی کتاب خاطرات برخی از زندانیان زندان قزل قلعه را با عنوان زندان سرخ پهلوی به بازار کتاب عرضه کرده است.

خاطرات زندان

به گزارش ایبنا کتاب «قزل قلعه: زندان سرخ پهلوی» با تدوین یعقوب لطفی از سوی موزه عبرت منتشر شد.

این کتاب نگاهی به وضعیت زندان قزل قلعه در طول تاریخ دارد و در ادامه خاطرات زندانیان سیاسی در دوره رژیم پهلوی را شرح می‌دهد.

کتاب اثری درباره یکی از زندان‌های رژیم پهلوی است که پس از دو دهه استفاده از آن در حکومت پهلوی در سال 1350 تعطیل شد و در سال 1360 به دلیل فرسودگی تخریب شد.

یعقوب لطفی، نویسنده و تدوین کننده اثر، در این کتاب کوشیده با نگاهی به تاریخ ساخت زندان قزل‌قلعه به شرح خاطرات زندانیان سیاسی آن بپردازد؛ کتابی که به گفته وی تاکنون نمونه مشابه‌ای نداشته است.

وی کتاب «قزل قلعه: زندان سرخ پهلوی» را بر اساس مطالعات گسترده میدانی کتابخانه‌ای، استفاده از دیگر منابع چون سایت‌های اینترنتی، بهره‌برداری از 120 هزار برگ سند منتشر شده از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی، بررسی خاطرات به جا مانده از زندانیان سیاسی رژیم پهلوی و انجام مصاحبه‌‌های شفاهی با مطلعان از وقایع این زندان و محبوسان آن تدوین کرده است.

«قزل قلعه: زندان سرخ پهلوی» در چهار فصل تدوین شده است. فصل نخست به تاریخچه، موقعیت جغرافیایی، وضعیت ساختمان و نوع سازه‌ زندان قزل‌قلعه می‌پردازد. فصل دوم توصیف زندان قزل قلعه به راویت محبوسان آن را در بر می‌گیرد و فصل سوم مبارزات سیاسی را در این زندان شرح می‌دهد. آخرین فصل هم خاطرات زندانیان سیاسی را بازگو می‌کند و در پایان کتاب 65 قطعه عکس از زندانیان سیاسی و ساختمان زندان قزل‌قلعه آمده است.

«قزل قلعه: زندان سرخ پهلوی» در قطع رقعی و 317 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 60 هزار ریال از سوی موزه عبرت منتشر شده است.

کد خبر 207021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز