همشهری آنلاین: رایلا اودینگا نخست وزیر سابق کنیا، پیروزی معاون و رقیب خود در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را پذیرفت.

 اهورو کنیاتا

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، پس از آنکه دیوان عالی کنیا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری چهارم مارس این کشور را تایید کرد، رایلا اودینگا نخست وزیر سابق این کشور پیروزی اهورو کنیاتا رئیس جمهوری منتخب این کشور را به رسمیت شناخت و برای او آرزوی موفقیت کرد.

اودینگا در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت دیوان عالی کنیا شنبه با تایید صحت انتخاب رقیب او حرف آخر را زد و از این پس ایجاد شبه در باره این حکم موجب بی ثباتی سیاسی و اقتصادی کشور خواهد شد.

اودینگا تاکید کرد که او این رای را پذیرفته و با آن مخالفت نخواهد کرد.

تحولات اخیر در حالی اتفاق افتاده است که پلیس کنیا روز شنبه به طرف صدها جوان تظاهرکننده در شهر کیسومو در غرب این کشور که مقر رایلا اودینگا نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری کنیا به شمار می رود گاز اشک آور شلیک کرد .

بر اساس این گزارش، تظاهرکنندگان شعارهایی را علیه اودینگا سر می دادند.

براثر خشونت های پس از انتخابات ریاست جمهوری در کنیا بیش از 1200نفر کشته شده اند .

دادگاه عالی کنیا پیروزی ˈکنیاتاˈدر انتخابات ریاست جمهوری این کشور را تایید کرد

رییس دادگاه عالی کنیا روز شنبه با ˈآزاد، عادلانه و شفاف ˈ خواندن انتخابات ریاست جمهوری این کشور، پیروزی ˈاوهور کنیاتا ˈ در این انتخابات را مورد تایید قرار داد.

به گزارش ایرنا، ˈویلی موتونگاˈ رییس دادگاه عالی کنیا گفت: قضات این دادگاه به اتفاق آرا حکم داده اند که انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در جریان آن کنیاتا به پیروزی رسید ، ˈآزاد، عادلانه ، شفاف و معتبر ˈ بوده است .

وی گفت: بر این اساس ، روند انتخاب اوهور کنیاتا معاون نخست وزیر کنیا در این انتخابات معتبر بوده است.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری کنیا که در چهارم مارس گذشته برگزار شد، کنیاتا پیروز انتخابات اعلام شد اما ˈرایلا اودینگاˈ رقیب شکست خورده اش و نخست وزیر کنیا مدعی گردید تعداد آرای صندوق ها بیشتر از تعداد رای دهندگانی است که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند.

این نامزد شکست خورده ، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری کنیا به دلیل آنچه آن ر اˈ وجود شمار زیادی بی نظمی در جریان آن ˈ خواند ، رد کرده است.

وی در اعتراض به نتیجه این انتخابات ، شکایتی را تسلیم دادگاه عالی کنیا کرده بود.

در همین حال آژانس خبری آفریقای جنوبی گزارش داد ، پلیس کنیا عصر روز شنبه برای متفرق کردن صدها جوان معترض و حامی ˈرایلا اودینگاˈ نامزد شکست خورده انتخابات، در شهر ˈکیسوموˈ اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرد.

براساس این گزارش، این جوانان معترض به رای دادگاه عالی کنیا، شعار ˈ نه رایلا ، نه صلح ˈ سر می دادند.

براساس اعلام رییس کمیسیون ملی انتخابات کنیا ، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ˈکنیاتاˈ با کسب 50.7 درصد از آرا به پیروزی رسیده است.

کنیاتا 51 ساله در این انتخابات موفق شده است از مجموع 12 میلیون و 330 هزار و 28 رای ، 6 میلیون و 173 هزار و 433 رای بدست آورد.

بدین ترتیب ˈکنیاتاˈ فرزند نخستین رییس جمهور کنیا در بعد از استقلال این کشور، توانست رقیب اصلی اش ˈرایلا اودینگاˈ را در دور اول انتخابات ریاست جمهوری شکست دهد.

اودینگا نخست وزیر 68 ساله این کشور در این انتخابات 43.3 درصد از آرای مردم کنیا را بدست آورده است.

مقامات کنیایی و نیز جامعه بین الملل با توجه به حساس بودن شرایط کنونی در کنیا و مسایل پیش آمده در روند انتخابات ریاست جمهوری، همچنان نگران بروز مجدد تنش ها در این کشور واقع در شرق آفریقا همانند سال 2007 میلادی هستند.

بروز تنش های انتخاباتی در جریان انتخابات ریاست جمهوری کنیا درسال 2007 میلادی، سبب ناآرامی و درگیری ها شدید قومی در این کشور شد.

در جریان این تنش ها و درگیری های قومی در کشور کنیا بیش از یکهزار و صد نفر کشته و بیش از 600 هزار نفر از خانه هایشان آواره شدند.

دراین میان ، دادگاه جنایی بین المللی، کنیاتا را به دلیل نقش وی در خشونت های انتخاباتی در سال 2007 میلادی متهم به ارتکاب جرایم علیه بشریت کرده است.

کنیاتا باید در دادگاه جنایی بین المللی محاکمه شود اما قضات قبول کرده اند جلسه دادگاه را تا بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری کنیا به تعویق بیندازند.

ˈیوهورو کینیاتاˈ و ˈ ویلیام روتوˈ که هر دو از سوی دادگاه جنایی بین المللی متهم به ارتکاب جرایم جنگی در جریان انتخابات پیشین این کشور هستند با یکدیگر ائتلاف انتخاباتی تشکیل داده بودند.

ˈکینیاتاˈ و ˈروتوˈ اتهام های یاد شده را رد کرده اند.

کد خبر 206835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز