شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

گروه سلامت: مدت‌هاست تمام کسانی که فشار خون یا چربی‌های خون بالایی دارند، می‌دانند که اگر مراقب نباشند و این فاکتورها را کنترل نکنند، بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته قلبی به سراغشان می‌آید.

اما بشنوید از زنگ خطر تازه ای که فشار خونی‌های از همه‌جا بی‌خبر را تهدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری بی بی سی ،یک موسسه خیریه در بریتانیا هشدار داده است که از هر چهار نفر یک نفر به خاطر بی‌خبری از داشتن فشار خون بالا با خطر سکته مغزی روبه‌روست، البته این انجمن می‌گوید:«شکی نیست که اندازه‌گیری فشار خون می‌تواند باعث نجات جان‌ها شود.»

بر همین اساس ،انجمن سکته بریتانیا ، مطالعه‌ای را بر روی 19 هزار و 318 نفر در سراسر بریتانیا انجام داد و طی این آزمایش، فشار خون افراد را اندازه‌گیری کرد. بررسی نتایج حاکی از آن بود که به طور متوسط 24 درصد از این افراد از اینکه مبتلا به فشار خون بالا هستند خبر نداشتند.

از سوی دیگر بر اساس آمار، هر ساله 150 هزار نفر در بریتانیا دچار سکته مغزی می‌شوند که عمدتاً ناشی از اختلال در جریان خون به مغز در نتیجه لخته خون است.

در حدود یک سوم از این افراد احتمالاً ظرف 10 روز نخست جان می‌بازند، یک سوم احتمالاً ظرف یک ماه بهبود می‌یابند و در حدود یک سوم نیز احتمالاً معلول می‌شوند و نیاز به بازپروری خواهند داشت.

به همین دلیل کارشناسان مردم را ترغیب کرده‌اند هر از گاهی فشار خون خود را اندازه بگیرند تا قربانی این بیماری که در محافل پزشکی به «قاتل بی سر و صدا» معروف است، نشوند.

این کارشناسان معتقدند که مردم می‌توانند فشار خون خود را با ترک سیگار، کاهش مصرف نمک و چربی، ورزش کردن و زیر نظر داشتن وزن، پایین بیاورند و  از موارد زیادی از سکته‌ها جلوگیری کنند و خبر خوب این کارشناسان این است که فشار خون بالا قابل معالجه و اغلب قابل پیشگیری است اما تنها راه پی بردن به این که کسی فشار خون دارد یا نه، اندازه گیری آن است.

جو کورنر- مدیر انجمن سکته- می‌گوید: «هیچ شکی نیست که اندازه گیری فشار خون واقعاً می‌تواند باعت نجات جان‌ها شود چرا که هر پنج دقیقه یک نفر در بریتانیا سکته مغزی می‌کند اما می‌توان از بیش از 40 درصد این سکته‌ها با کنترل فشار خون بالا پیشگیری کرد.»

وی ادامه می‌دهد: «ما همچنین می‌دانیم که هزاران هزار نفر کاملاً از میزان فشار خون خود بی‌خبرند. بسیاری از این افراد اصلاً نمی‌دانند که فشار خونشان بالا است و اینکه خطر سکته مغزی در آنها به شدت افزایش می‌یابد.»

کد خبر 20650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز