شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پدیده‌ نادر وقوع همزمان صاعقه و آتشفشان ساکوراجیما در ژاپن. عکس‌ها 24 فوریه 2013 حدود 4.50 صبح در شرق این آتشفشان گرفته شده‌اند.

volcanic storm

مارتین ریتز، عکاس، شاهد لحظه‌ای نادر بود توفانی صاعقه‌زا که با فوران جریانی از ماده مذاب در آتشفشان ساکوراجیما در ژاپن همراه شده بود. 

عکاس در 24 فوریه 2013 حدود 4.50 صبح در سه چهار کیلومتری شرق آتشفشان در ناحیه کاگوشیما در جنوب ژاپن این عکس‌ها را گرفته است. ریتز می‌گوید: "حدود چهار روز انتظار کشیدم تا ساکوروجیما این صاعقه‌های مکرر را ایجاد کند."

volcanic stormصاعقه فقط در هنگام فوران‌ها آتشفشانی رخ می‌دهد که فوران‌های شدید از نوع "وولکانیک"(volcanic) یا "پلینیایی"(plinian) ایجاد شوند. این فوران‌ها مقدار زیادی خاکستر و گاز و سنگ را به هوا می‌فرستند، اما ماده مذاب اندکی تولید می‌کنند. این فوران‌ها شامل گازهای داغ و سنگ‌هایی هستند به درمای 1000 درجه سانتی‌گراد و سرعت 500 کیلومتر در ساعت می‌رسند. اما "آتشفشان‌های سرخ" جریان‌های مذاب و نمایشی از آتش‌ را ایجاد می‌کنند که از نزدیک قابل مشاهده است.

volcanic storm2
دانشمندان درباره علت دقیق ایجاد صاعقه‌های آتشفشانی اتفاق نظر وجود ندارد. 
اما اغلب آنها توافق دارند که این فرآیند هنگامی رخ می‌دهد، ذرات فرستاه شده به هوا پس از برخورد یا هنگامی ذرات بزرگتر به دو بخش تقسیم می‌شوند. سپش تفاوتی که در آئرودینامیک این ذرات وجود دارد باعث می‌شود ذرات با بار مثبت باید ذرات با بار مثبت به طور عمومی از ذرات بار منفی جدا شوند. صاعقه جریانی الکتریکی است که هنگامی رخ می‌دهد که این جدا شدن بارها بیش از حد بزرگ می‌شود که هوا بتواند در برابر جریان الکتریسیته مقاومت کند.
volcanic storm3

کد خبر 206100
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز