مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنگامی که بانوی اولین جدید چین، پنگ لیوآن، با لبخندی بر لب و پالتوی سیاه ساده‌ای بر تن و کیف عالی بدون نشانی بر دوش، روز جمعه 22 مارس به صحنه بین‌المللی گام گذاشت، به فوریت موجی از علاقه را در کاربران اینترنت در کشورش برانگیخت.

 Peng Liyuan

به گزارش رویترز ظاهر پنگ و محبت آشکارش به شوهرش،شی چین پینگ، رئیس جمهور چین، هنگام پایین آمدن از پلکان هواپیما در مسکو - اولین توقف‌شان در نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور از هنگام رسیدن به این مقام، موجی از احساسات را در میکروبلاگ‌های چینی را برانگیخت.

یک کاربر در سرویس پرطرفدار شبه‌توئیتری چین، سینا ویبو، نوشت: "پنگ لیوآن، چقدر زیبا! چه آراسته، چه بزرگوار."

کاربر دیگری نوشت: "چه کسی است که چنین بانویی را دوست نداشته باشد و در کنار او شادمانی را احساس نکند؟"

تائوبائو یک سایت آنلاین خرید و فروش چینی مشابه ای‌بی و آمازون، به سرعت فروش کت‌های با مدل شبیه کت پنگ را آغاز کرد و با عنوان "با همان مد کت بانوی اول" به تبلیغ آنها پرداخت.دیگران به دنبال مارک کیف و کفش او بودند.

یک کاربر دیگر ویبو نوشت: "کفش‌هایش واقعا کلاسیک بودند، و طراح کیفش کی بود؟."

پنگ در چین به عنوان خواننده شهرت دارد، و در واقع سال‌های بسیاری بود که از شوهرش شناخته‌شده‌تر و محبوب‌تر بود.

افرادی که با او دیدار کرده‌اند و او را می‌شناسند، می‌گویند پنگ آدم سرزنده و مردم‌آمیز است، گرچه پس از انتخاب شی به عنوان معاون رئیس‌جمهور در سال 2008 در دوره‌ای که او را آماده به دست گرفتن قدرت دولت می‌کردند، به او دستور داده شد خودش را از توجه عمومی دور نگهدارد.

اما انتظار می‌رود با توجه به تلاش چین برای نشان دادن تصویر ملایم از خودش به جهان خارج، پنگ در طول مدتی که به همراه همسرش کشورهای روسیه، تانزانیا، آفریقای جنوبی و جمهوری کنگو را در سفری یک‌هفته‌ای می‌پیماید، در مراسم کاملا تبلیغ‌شده خاص خودش هم حضور یابد.

پنگ به خاطر تلاش‌هایش برای حمایت از حیوانات خانگی، و مهم‌تر از این، حمایت از کودکانی که با HIV ایدز زندگی می‌کنند، مورد تحسین قرار گرفته است و ممکن است در طول این سفر خارجی از بنیادهای خیریه مربوط دیدار کند.

حزب کمونیست چین، بر خلاف روش معمول در آغوش گرفتن نوزادان بوسیله سیاستمداران درغرب، به شدت تلاش می‌کند که مانع از آن شود که رهبران ارشدش بیش از حد انسانی به نظر برسند- تا حدی که محل رسمی تولد و نام‌های کودکان بسیاری از رهبران حزب جزء اسرار دولتی محسوب می‌شود.

اما شی و پنگ متفاوت هستند. روابط این دو موضوع چندین گزارش پرآب و تاب نوشتاری و تصویری در رسانه‌های دولتی بوده است.

پنگ در مصاحبه‌ای با یک مجله دولتی در سال 2007 با توصیف همسرش به عنوان مردی صرفه‌جو، پرکار و فروتن، گفت: "هنگامی که به خانه می‌آید، من هرگز تصور نمی‌کنم رهبری به این خانه آمده باشد، او فقط شوهر من است."

پنگ دومین همسر شی است، و آن دو دختری دارند که با نام مستعار در دانشگاه هاروارد تحصیل می‌کند. شی از همسر اول خود که دختر یک دیپلمات است، طلاق گرفته بود.

بانوان اول چین در طول چند دهه گذشته به طور معمول در سایه نگهداشته می‌شده‌اند که به خاطر تجربه جیانگ کینگ، بیوه بنیانگذار حزب کمونیست چین، مائو تسه‌تنگ بود.

جیانگ که رهبر "باند چهارنفری" (Gang of Four) شمرده می‌شد، در طول سال‌های انقلاب فرهنگی از 1966 تا 1976 دست بالا را در قدرت داشت. او در سال 1981 به خاطر مرگ هزاران نفر در طول این دوران هرج و مرج به حکم اعدام تعلیقی گرفت.

کد خبر 206025
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز