چهارشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مدرس رشته‌ی روزنامه‌نگاری درباره‌ی تعطیلی مطبوعات در نوروز گفت: رسانه نمی‌تواند تعطیلی داشته باشد و این موضوع باید به‌عنوان یکی از شاخصه‌های فعالیت رسانه‌یی مورد نظر قرار گیرد.

nafisi

بیژن نفیسی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که اطلاع‌رسانی در ابعاد کلی در نوروز توسط رادیو و تلویزیون انجام می‌شود، اظهار کرد: تعطیلی طولانی در عمل، تجزیه و تحلیل اخبار و آنچه را که رسانه‌هایی مانند رادیو و تلویزیون نمی‌توانند انجام دهند تحت تأثیر قرار می‌دهد، چراکه افراد با خواندن مقالات و یادداشت‌ها در مطبوعات، اطلاعات و آگاهی خود را نسبت به اخبار روز کامل می‌کنند.

او با اشاره به راه‌هایی که مطبوعات باید برای جلوگیری از ایجاد فاصله میان خود و مخاطبان‌شان در این تعطیلات در نظر بگیرند، بیان کرد: مطبوعات باید در چنین تعطیلاتی با استفاده از فضای سایبر، زمینه‌ی تحیلی و اطلاع‌رسانی خود را حفظ کنند. برخی نشریات ما از این فضا استفاده می‌کنند، اما بقیه مطالب چاپ‌شده‌ی خود را در این فضا قرار می‌دهند. استفاده نکردن از این فضا برای انتشار تحلیل‌های تازه یک نقص است که مطبوعات باید آن را برطرف کنند.

نفیسی ادامه داد: مطبوعات داخلی باید کم‌کم به سمت دیجیتالی شدن پیش روند تا بتوانند ذائقه‌ی مخاطبان را با روزنامه‌ی الکترونیکی آشنا کنند.

وی درباره‌ی بازار عرضه و تقاضای مطبوعات در تعطیلات نوروز، گفت: تجربه نشان داده است که بازار تقاضا برای مطبوعات در نوروز کم می‌شود چون بسیاری از مخاطبان به سفر می‌روند و جابه‌جایی امکان دارد ارتباط مخاطب را با شیوه‌ی قبلی تهیه‌ی روزنامه یا مجله قطع کند یا این‌که فرصت کافی برای مطالعه نداشته باشند.

نفیسی با بیان این‌که در نوروز، صاحبان آگهی‌ها کمتر اقدام به دادن آگهی به مطبوعات می‌کنند، تأکید کرد: چون در تعطیلات، بازار فعالیت صاحبان آگهی‌ها گرم نیست ترجیح می‌دهند آگهی‌های خود را در مواقع دیگری بدهند. با توجه به این شرایط، مطبوعات به‌صورت خود به خود با کم شدن مخاطب و آگهی‌ها مواجه می‌شوند. بنابراین دخل و خرج مطبوعات برهم می‌ریزد. همه‌ی این شرایط دست به دست هم می‌دهد تا توجیهی برای این تعطیلات وجود داشته باشد، اما واقعیت این است که ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم توجیهی منطقی برای قطع اطلاع‌رسانی داشته باشیم.

وی با یادآوری این‌که تعطیلی مطبوعات موجب کند شدن توسعه‌ی فضای مطبوعاتی می‌شود، بیان کرد: کار اطلاع‌رسانی وقفه‌بردار نیست و ایجاب می‌کند یک روزنامه‌نگار مدام به‌روز باشد و قضاوت‌های خود را نسبت به رویدادها تصحیح کند.

او با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 گفت: در سال پیش رو در فضای سیاسی کشور اتفاقاتی می‌افتد که نیاز است درباره‌ی آن‌ها تحلیل‌های مختلف انجام شود؛ اما متأسفانه کسانی که در این‌باره باید اطلاع‌رسانی کنند از این فضا دور می‌شوند و یک خلأ در اطلاعات ایجاد می‌شود.

نفیسی با تأکید بر این‌که اساس کار انتخابات، اطلاع‌رسانی است، اظهار کرد: مشارکت در انتخابات از طریق اطلاع‌رسانی انجام می‌شود، یک کاندیدا خود را از طریق رسانه‌ها معرفی می‌کند و بیشتر بار بر دوش رسانه‌های چاپی است، بخصوص که رادیو و تلویزیون زیاد مجاز نیستند، در این حوزه وارد شوند.

او با اشاره به این‌که در کار اطلاع‌رسانی هیچ‌گاه یک تقویم مشخص وجود نداشته است، ادامه داد: کار اطلاع‌رسانی در کشور همیشه براساس سنت بوده است و شاید نیاز باشد یک بازنگری در این تقویم داشته باشیم.

نفیسی همچنین اضافه کرد: مشکلات اقتصادی به مطبوعات آن‌قدر فشار آورده که بسیاری از آن‌ها در شرایط فعلی اقدام به کم کردن تعداد صفحات کرده‌اند، بنابراین طبیعی است که از تعطیلی نوروز استقبال کنند.

کد خبر 205915
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز