همشهری آنلاین: صدای گام‌های بهاری نوروز شنیده می‌شود، این روزها کودکانی که قند در دلشان برای گرفتن عیدی آب می‌شود تا مدیرکل نهادهای کشوری و استانی هریک در حال آماده کردن خود و شهرشان برای استقبال از سال جدید هستند.

استان قم

استان قم یکی از مهمترین نواحی برای پذیرش مهمانان نوروزی است. این روزها در اطراف حرم حضرت معصومه و حتی نواحی که برپایی چادر ممنوع اعلام شده شاهد حضور زائران و البته برپایی چادرهایشان هستیم. این روزها پلاک‌های به غیر پلاک 16 را به وفور پشت بسیاری از خودروها می‌بینیم و مهمانان قبل از شروع سال جدید به مهمانی آمده اند.

نهادهای استان قم نیز با انجام فعالیت‌های متعدد و منظم از دو هفته پایانی اسفندماه خود را برای پذیرایی از مهمانان نوروزی و ایجاد فضایی بهاری بر ای شهروندان خود مهیا کرده اند.
در همین زمینه استاندار قم نیز با اشاره به افزایش چشمگیر حجم مسافرت‌ها به قم در ایام نوروز، لزوم آماده باش دستگاه‌های استان برای ارائه خدمات مطلوب نوروزی به زوار و مسافرین را خواستار شد.

کرم رضا پیریایی همچنین جهت ایجاد فضای مناسب نوروزی برای شهروندان قمی نیز گفت: تمهیدات لازم برای تامین و ذخیره سازی اقلام اساسی و مورد نیاز مردم در ایام عید اتخاذ شده و هیچ گونه جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

  • برپایی فروشگاه صناعی دستی در ایام نوروز

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به حضور ملیونی زائران در ایام نوروز و اینکه این ایام ظرفیت بالایی برای معرفی صنایع دستی قم است، گفت: با پیگیری اداره‌کل میراث فرهنگی استان قم قرار است در ایام تعطیلات نوروز فروشگاه صنایع دستی استان قم برپا شود.

  • جمعیت هلال احمر قم آماده تر از همیشه

مهمانان و زائران استان قم با وجود استقرار 3 اکیپ راهنمای نوروزی و فعالیت روزانه 250 نفر از نیروهای جمعیت هلال احمر از 25 اسفند ماه تا 17 فروردین سال 92، می‌توانند با خاطری آسوده در این استان حضور داشته باشند.

علیرضا حاجی ظهیری، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم با شاره به اینکه در ایام نوروز کیف های امداد و نجات در اکیپ های امداد و راهنمای به مسافران و زائران توزیع می‌شود، گفت: خط 147 با ندای امداد به صورت 24 ساعته آماده اعزام تیم امداد و نجات به منطقه حادثه دیده است.

  • ویژه برنامه‌های حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در ایام نوروز و فاطمیه

به گفته مدیر امور رسانه و اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، ویژه برنامه های عید نوروز در حرم مطهر حضرت معصومه (س) از عصر روز 30 اسفند ماه آغاز می‌شود.

روح الله فاطمی نسب با تاکید بر اینکه مراسم تحویل سال با قرائت قرآن کریم توسط استاد کریم منصوری و تواشیح توسط گروه میعاد و بقیه الله اجرا می شود، گفت: دعای توسل نیز توسط حاج عباس حیدرزاده قرائت می شود و سپس به پخش دعال تحویل سال و و پخش سخنرانی مقام معظم رهبری در شبستان امام خمینی (ره) پرداخته می شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه از پنجم فروردین ماه نیز مراسم ایام فاطمیه در حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز می شود افزود: مراسم ایام فاطمیه با سخنرانی دکتر رفیعی و مداحی حاج حسن اخباری، سید علی حسینی نژاد، حاج حسن باقری و انصاریان برگزار می شود.

به گفته معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران تولیت مسجد جمکران نیز بسترهای لازم را برای پذیرایی از زائران و برگزاری مراسم ایام فاطمیه آماه کرده است.

  • آمادگی کامل مرکز فوریت های پلیسی 110 قم جهت ارائه خدمات به شهروندان و زائران این استان

معاون عملیات فرماندهی انتظامی قم با اشاره به آمادی کامل این نیرو گفت: مردم عزیز می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل و یا خواسته در هر ساعت شبانه روز تماس گرفته و پلیس را در کنار خود داشته باشند.

وی در ادامه از اجرای طرح‌های مختلف انتظامی و ترافیکی در ایام پایان سال و نوروز 92 خبر داد و گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده علاوه بر تشدید فعالیت پلیس‌های تخصصی و افزایش گشت‌های خودرویی درصددیم با بکارگیری کارکنان ستادی و راه اندازی ایستگاه‌های نوروزی طرح‌های ویژه‌ای را برای کاهش حوادث رانندگی و امنیت شهرها در این ایام به مرحله اجرا بگذاریم.

سرهنگ ایرانی با اشاره به اینکه انسجام و تعامل سازمانها و ادارات مختلف در مناسبت‌ها و روزهای خاص موفقیت‌های بسیار موثری را در پی داشته است، گفت: با برگزاری جلسات و هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف سعی شده است تا در طرح های انتظامی روزهای پایانی سال و به ویژه تعطیلات نوروزی خدمات مطلوبی به شهروندان ارایه شود.

  • اقدامات شهرداری قم در استقبال از نوروز 92

شهردار قم با بیان اینکه در نوروز 92 زائران و شهروندان شاهد شهری تمیز، شاداب و اخلاقی در شأن کریمه اهل بیت خواهند بود، گفت: شهرداری قم نیز از ماه‌ها قبل نسبت به تشکیل ستادی اقدام کرده و اعضای این ستاد مشخص تمام زیرمجموعه‌های شهرداری نیز موظف به همکاری با این ستاد هستند.

محمد دلبری تاکید کرد: 30 بوستان ویژه زائران برای استقرار و اسکان کوتاه مدت در ایام نوروز آماده شده است وایمنی بوستان‌ها اقدامی بود که در ماه‌های اخیر صورت گرفته و پیشگیری‌های لازم به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه باید حضور زائران را به یک فرصت تبدیل کنیم که تحقق این مهم نیازمند یک کار دسته جمعی و عزم راسخ در میان تمام مدیران استان است، گفت: اگر اقامت زائران در قم کمتر از یک روز باشد حضور آنان برای مدیریت شهری فقط هزینه‌بر و اگر بتوانیم برنامه ریزی کرده و ماندگاری زائر را از ساعت به روز تبدیل کرده و از روز به سه یا چهار روز تبدیل کنیم این مسئله موجب رونق اقتصاد شهر می‌شود.

  • اسکان مهمانان فرهنگی قم در 400 مدرسه

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اسکان نوروزی فرهنگیان اظهار کرد: اکنون 400 مدرسه را برای اسکان نوروزی فرهنگیان فعال و آماده کردیم که برگ زرینی برای شهر مقدس قم محسوب می‌شود.

به گفته امین جعفری 300 هزار نفر در قالب 64 هزار و 708 خانوار سال گذشته در مدارس استان اسکان پیدا کردند.

وی با تاکید بر وجود سامانه www.eskan.medu.ir ثبت نام فرهنگیان گفت: زائران فرهنگی از پنجم تا 28 اسفند ماه در این سامانه ثبت نام کرده اند.

  • تشیکل تیم های " بسیج سلامت نوروزی" مرکز بهداشت قم

مجید محمدیان اظهار داشت: در راستای حفظ سلامت مسافران نوروزی و به منظور تامین و ارتقای ایمنی مواد غذایی در سطح عرضه و بهداشت آب در جهت انجام رسالت بهداشت و درمان برنامه " بسیج سلامت نوروزی" توسط مرکز بهداشت قم آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این اکیپ ها موظفند پوشش نظارتی کامل بر اماکن اقامتی و بین راهی و مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی به خصوص مراکز و اماکن حساس داشته باشند، گفت: این تیم ها از تاریخ ابتدای اسفند سال جاری لغایت 15 فروردین سال 92 با حضور پرسنل بهداشت محیط و بازرسان این مرکز با بهره گیری از توان فنی و هماهنگی با ستادهای نوروزی استانداری، فرمانداری، حمل و نقل جاده ای وزارت راه و شهرسازی اکیپ های نظارتی مشترکی به منظور نظارت بر مراکز مورد نظر در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی آغاز شده است.

محمدیان پیرامون فعالیت های انجام گرفته ویژه نوروز این مرکز تا تاریخ 13 اسفندماه گفت: در این مدت از هزار و 230 مرکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی، اماکن بین راهی واماکن عمومی، اقامتگاه ها، مسافرخانه ها و هتل ها بازدید به عمل آمده است.

محدثه نجف زاده - مهر

کد خبر 205909
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز