همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید، واشنگتن از تصمیم و اقدام احتمالی اروپایی‌ها برای تسلیح شبه‌نظامیان معارض دولت سوریه جلوگیری نخواهد کرد.

syria opposition

به گزارش پرس تی وی، جان کری، وزیر خارجه امریکا، روز دوشنبه (۱۸ مارس، ۲۸ اسفند) اعلام کرد: «رئیس جمهور اوباما تصریح کرده است امریکا در مسیر کشورهای دیگری که تصمیم گرفته‌اند تسلیحات (شبه نظامیان مخالف در سوریه) را تامین کنند، نمی‌ایستد؛ چه این کشور فرانسه باشد، چه انگلیس و چه کشورهای دیگر.»

کری در حالی این اظهارات را مطرح کرد که سران کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند در نشست هفته جاری خود درباره لغو تحریم ارسال تسلیحات اتحادیه اروپا به مخالفان مسلح سوریه بحث و تبادل نظر کنند.

لوران فابیوس، روز پنج‌شنبه (۱۴ مارس، ۲۴ اسفند) اعلام کرد، پاریس و لندن، حتی اگر در نشست آتی سران کشورهای اروپایی درباره لغو تحریمات توافقی صورت نگیرد، به تامین تسلیحاتی شبه‌نظامیان مخالف در سوریه خواهند پرداخت.

این درحالی است که کشورهای دیگر اروپا مخالفت خود را با لغو تحریم تسلیحاتی مخالفان مسلح دولت سوریه اعلام کرده و هشدار داده‌اند، افزایش سلاح و تجهیزات، درگیری و ناآرامی در سوریه را تشدید خواهد کرد.

وزیران امور خارجه کشورهای اتحادیه اروپا، ۲۸ فوریه ۲۰۱۳ میلادی، این تحریم تسلیحاتی را به مدت سه ماه تمدید کردند. این درحالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا همواره می‌توانند درباره ادامه تحریم ارسال سلاح برای مخالفان در سوریه تصمیم‌گیری کنند.

برخی از کشورهای اروپایی درحالی به تلاش برای لغو تحریم تسلیحاتی شبه‌نظامیان سوریه ادامه می‌دهند که به گزارش پرس تی‌وی، در ادامه ناآرامی و درگیری‌میان شبه‌نظامیان مخالف و نیروهای دولتی در سوریه، چهار انفجار بمب، شهر دمشق، پایتخت این کشور را لرزانده است.

سوریه از مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. در خشونت و ناآرامی‌های این کشور بسیاری از سوری‌ها از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید این ناآرامی‌ها از خارج کشور طراحی می‌شوند و گزارش‌ها نشان می‌دهند، شمار بسیار زیادی از شورشیان درگیر با دولت دمشق، اتباع خارجی هستند.

کد خبر 205836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز