همشهری آنلاین: دبیر کل ناتو ادعای کرزای مبنی بر مذاکرات پنهانی بین امریکا و طالبان را اتهامی «کاملا مضحک» خوانده است.

به گزارش پرس تی وی، فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو روز دوشنبه (۲۸ اسفند، ۱۸ مارس) در یک نشست خبری در بروکسل گفت: «من ادعایی حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان را مبنی بر اینکه ناتو، ایساف، امریکا و طالبان با یکدیگر تبانی کرده‌اند، رد می‌کنم. این سخن به واقع مضحک است.»

دبیرکل ناتو در ادامه افزود که اعضای ائتلاف نظامی غرب «کاملا به استقلال افغانستان احترام می‌گذارند اما آنها نیز باید تصدیق کنند که ما برای کمک به کشور کرزی و پیشرفت آن از جان و پول خود مایه گذاشته‌ایم.»

کرزای در طول هفته‌های اخیر اظهارات ضدامریکایی متعددی را مطرح کرده و واشنگتن را متهم کرده است که به منظور توجیه حضور نیروهایش در کشور جنگ زده افغانستان، مخفیانه با شبه‌نظامیان طالبان وارد همکاری شده است.

رئیس‌جمهور افغانستان همچنین نیروهای تحت رهبری امریکا را از ورود به محوطه دانشگاه‌های این کشور جنگ زده منع کرده است.

حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان روز یکشنبه (۲۰ اسفند، ۱۰ مارس) اظهار کرد که «بین طالبان، امریکا وخارجی‌ها در اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس» به صورت روزانه مذاکراتی برگزار می‌شود.

کرزای با اشاره به دو بمب گذاریِ روز شنبه‌ی طالبان در کابل و خوست که ۱۷ کشته برجای گذاشت، گفت که «این بمب‌ها... برای تحت فشار گذاشتن امریکا نبود. این بمب‌گذاری‌ها برای خدمت به امریکا بود، برای آن بود که بگوید اگر نیروهای امریکایی در این کشور نباشند، طالبان خواهد آمد.»

کرزای گفت که این حمله نشان می‌دهد «طالبان حضور پررنگ ترِ نیروهای خارجی را خواهان است و نه خروج آنان را!»

از سوی دیگردولت کابل با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ ۱۴ مارس امریکا را «دوست و شریک استراتژیک افغانستان» معرفی و تصریح کرده است که اظهارات اخیر حامد کرزی بیشتر به منظور ترمیم روابط میان دو کشور مطرح شده و نه به منظور تخریب روابط میان واشنگتن و کابل.

امریکا و متحدان آن در سال ۲۰۰۱ میلادی به بهانه جنگ با تروریسم به افغانستان حمله کردند.

هرچند که جنگ امریکا و متحدانش در افغانستان منجر به برکناری طالبان از قدرت شد ولی بی‌ثباتی و ناامنی همچنان در این کشور جنگ‌زده رو به افزایش است.

کد خبر 205832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز