مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: بی‌خطر بودن مصرف هورمون برای درمان علائم یائسگی در سال‌های اخیر مورد تردید قرار گرفته است،‌ اما یک بیانیه اجماعی جدید چندین گروه پزشکی در آمریکا سعی دارد به سردرگمی درباره چگونگی مصرف این هورمون‌ها پایان دهد

HRT

به گزارش لایو ساینس این بیانیه می‌گوید "هورمون درمانی جایگزین" (HRT) موثرترین درمان برای علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و مشکلات خواب بوده است، اما این درمان خطرات خاص خودش را هم دارد، بنابراین درباره چگونگی تجویز آن باید بر اساسی مورد- به - مورد تصمیم گرفت.

حدود یک دهه پیش یک بررسی بزرگ نشان داد که HRT که شامل تجویز ترکیبی از هورمون‌های استرو‍ژن و پروژسترون می‌شود، با افزایش خطر سرطان پستان در حدود 25 درصد زنان یائسه همراهی دارد. این یافته‌ها آنقدر قابل‌توجه بود که پژوهشگران این بررسی را در مراحل اولیه متوقف کردند و پزشکان بر این اساس شیوه تجویز ‌HRT را تغییر دادند.

بیانیه جدید می‌گوید با وجودی که درمان جایگزینی هورمونی خطراتی را به دنبال دارد،‌در زنان زیر 60 سال، یا زنانی که کمتر از 10 سال است که یائسه شده‌اند، سودمندی‌های هورمون‌درمانی بیش از زیان‌های احتمالی آن است. بر اساس این بیانیه افزایش خطر سرطان پستان نیز چند سال پس از توقف درمان هورمونی برطرف می‌شود.

توبی دو ویلیرز،‌ رئیس جامعه بین‌المللی یائسگی، یکی از سازمان‌های دخیل در تدوین این بیانیه می‌گوید: "تصمیم‌گیری برای استفاده از HRT باید برای هر زنی به طور جداگانه و در مشاوره با پزشکش باید انجام شود. سودمندی‌های HRT اگر به طور مناسب تجویز شود، بسیار بیشتر از زیان‌های آن است."

نظر موسسه‌ ملی بهداشت آمریکا (NIH) در این باره این است که زنانی که تصمیم می‌گیرند هورمون دریافت کنند،‌ باید کمترین دوز این داروها درا در کوتاه‌ترین زمان مصرف کنند،‌و هر شش ماه یک بار مورد ارزیابی مجدد قرار گیرند تا معلوم شود آیا هنوز به درمان نیاز دارند یا نه.

کد خبر 205793
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز