همشهری آنلاین: یک کبد انسانی اهدا شده که برای اولین بار در بیرون از بدن انسان درون یک ماشین تازه ساخته‌شده زنده، گرم و دارای کارکرد نگهداشته شده بود، به طور موفقیت‌‌‌آمیزی به بیماران پیوند زده شد.

OrgonOx

به گزارش رویترز یک گروه از پزشکان، مهندسان و جراحان بریتانیایی که این موفقیت را روز جمعه 15 مارس اعلام کردند، گفتند این شیوه ممکن است در طول چند سال آینده به صورت عملی رایج در بیمارستان‌ها درآید و به این ترتیب شمار کبدهای در دسترس برای پیوند دو برابر شود.

این گروه پزشکی در کنفرانس خبری‌شان گفتند تا به حال این عمل بر روی دو بیمار که در فهرست انتظار پیوند کبد بریتانیا قرار داشتند، انجام شده است و هر دو بیمار بهبودی موفقیت‌آمیزی پیدا کرده‌اند.

کنستانتین کاسیوس، استاد مهندسی زیست‌پزشکی در دانشگاه آکسفورد و یکی از مخترعان این ماشین گفت: "دیدن اینکه یک کبد در ابتدا سرد و خاکستری با وصل شدن به این ماشین رنگ می‌گیرد و مانند ان که درون بدن است به کار می‌افتد، فوق‌العاده بود."

"و چیزی که حتی فوق‌العاده‌تر است این است که همین کبد به بیماری پیوند زده شده است که اکنون در حال بهبودی است."

در حال حاضر کبدهایی را که قرار است پیوند شوند، به اصطلاح "در یخ" نگه می‌دارند، فرآیندی که باعث کند شدن سوخت و ساز و توقف کارکرد آنها می‌شود.

این سیستم ده‌ها سال است که به کار رفته است، اما در بسیاری از موارد هم ممکن است به آسیب دیدن کبد و نامناسب شدن آن برای پیوند منجر شود.

جراحان می‌گویند "در یخ" نگهداشتن کبدها بیش از 14 ساعت می‌تواند خطرآفرین باشد، هر چند که آنها می‌توانند تا 20 ساعت هم کبد را در این وضعیت نگهدارند.

عفونت هپاتیت،   کلستاز - انسداد جریان صفرا از کبد- ناشی از دارو از جمله عواملی هستند که باعث نارسایی کبد می‌شوند و بیماران را نیازمند پیوند می‌کنند. برخی از بیماران دچار سرطان کبد نیز از پیوند کبد نفع می‌برند.

هر سال حدود 13000 پیوند کبد در اروپا و آمریکا انجام می‌شود، اما در مجموع فهرست انتظاری شامل 30000 بیمار نیازمند پیوند کبد وجود دارد.

کارشناسان می‌گویند تا یک چهارم این بیماران در هنگامی که در انتظار پیوند هستند، می‌میرند. در همین زمان بیش از 2000 کبد پیوندی دور انداخته می‌شوند، زیرا به علت نرسیدن اکسیژن آسیب دیده‌اند یا نتوانسته‌اند در برابر فرآیند حفظ بوسیله سرما دوام آورند.

این تکنولوژی جدید که بوسیله کاسیوس و پیتر فرند، رئیس بخش پیوند آکسفورد ابداع شده است، کبد را در درجه حرارت بدن حفظ می‌کند و  جریان خون آن را برقرار نگه می‌دارند- یعنی گلبول‌های قرمز اکسیژن‌دار شده را به آن وارد می‌کند تا آن را زنده نگهدارد.

کاسیوس گفت: "این وسیله در نوع خود اولین دستگاه کاملا خودکار برقرارکننده گردش خون کبد است. اولین موارد استفاده بالینی از این دستگاه ثابت می‌کند که ما می‌توانیم کبدهای انسانی را در بیرون از بدن و درون این ماشین زنده و دارای کارکرد نگهداریم، و ساعت‌ها بعد با موفقیت آنها را به بد بیمار پیوند بزنیم."

این وسیله با حفظ گردش خون در مویرگ‌ها و صفرای تولید شده در کبد- می‌تواند کبد را 24 ساعت یا بیشتر در خارج از بدن زنده نگه دارد.

دکتر فرند به خبرنگاران گفت نتایج به دست آمده از اولین دو مورد پیوند کبد که با استفاده از این تکنولوژی جدید در ماه گذشته در بیمارستان کینگز کالج لندن (KCH) انجام شده است، بیانگر آن است که این وسیله می‌تواند برای همه بیماران نیازمند به پیوند کبد مفید باشد.

به گفته او استفاده از این وسیله جدید همچنین باعث خواهد شد کبدهایی را که پیش از این به علت مشکل نگهداری برای پیوند نامناسب بودند و دور ریخته می‌شدند، بتوان حفظ کرد و زنده نگهداشت- و به این ترتیب بالقوه شمار اندام‌های در دسترس برای پیوند دو برابر خواهد شد.

نایجل هیتون، رئیس بخش جراحی پیوند در KCH و یکی از اعضای گروهی که اولین دو پیوند کبد با استفاده از این وسیله را انجام دادند، در این باره گفت: "اگر بتوانیم این تکنولوژی را وارد کاربرد روزمره کنیم، دگرگونی واقعی و تمام عیاری در شیوه کنونی پیوند ایجاد خواهد شد."

کاسیوس و فرند که از سال 1994 در حال تحقیق بر روی تکنولوژی این وسیله بوده‌اند، از طریق یک شرکت وابسته به دانشگاه آکسفورد به نام OrganOx آن را ساختند.

اولین کسی که پیوند کبد زنده نگهداشته شده بوسیله سیستم OrganOx را دریافت کرد، یک مرد بریتانیایی 62 ساله به نام یان کریستی بود. او هنوز دوره نقاهت پس از جراحی را می‌گذراند و در بیانیه‌ای گفت که حالش روز به روز بهتر می‌شود. او گفت: "کاملا احساس سرزندگی می‌کنم."

کریستی سال گذشته مبتلا به سیروز کبد تشخیص داده شد و اگر تحت عمل پیوند قرار نمی‌گرفت، فقط 12 تا 18 ماه ممکن بود زنده بماند. او می‌گوید: "من در فهرست انتظار قرار داشتم... خیلی نگران بودم."

او که جراحی پیوند را از سر گذرانده است، می‌گوید: "با وجود درد و زخمی که باید بهبود پیدا کند، هیچ گاه در 15 سال گذشته به اندازه الان حالم خوب نبوده است."

این گروه پزشکی اکنون قصد دارد یک کارآزمایی مقدماتی بر روی 20 بیمار دیگر نیازمند پیوند کبد در KCH انجام دهد. کاسیوس گفت در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج این کارآزمایی، شرکت OrganOx امکان خواهد یافت برای بازاریابی این محصول درخواست مجوز کند و به این ترتیب ممکن است تا ابتدای سال 2014 این وسیله وارد بازار شد.

کد خبر 205592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز