همشهری آنلاین: شورای رقابت شاخص تورم بخشی صنعت خودرو در شش ماهه دوم امسال برای پنج مدل خودرو ( به روایت آمارهای بانک مرکزی) را براساس ارز آزاد و مبادله‌ای اعلام کرد که بر همین اساس، قیمت این خودروها بر اساس قیمت مصوب شهریور ماه به علاوه نرخ تورم بخشی مشخص شد.

خودرو

مهر نوشت: شورای رقابت شاخص تورم بخشی صنعت خودرو در شش ماهه دوم سال 91 - براساس آمارهای بانک مرکزی - برای خودروهای پراید، تیبا، سمند، رانا و پژو 405 را براساس ارز آزاد و مبادله‌ای اعلام کرد.

بر همین اساس، تورم بخشی خودروها بر اساس دلار آزاد بدین شرح است: پراید 131 اس ایکس 37.6 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 37.9 درصد، پژو 405 اس ال ایکس 41.9 درصد، سمند ال ایکس بنزینی 39.5 درصد و رانا 39 درصد.

همچنین تورم بخشی خودروها بر اساس دلار مبادلاتی بدین شرح است: پراید 131 اس ایکس 21.3 درصد، تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا 20.8 درصد، پژو 405 اس ال ایکس 17.9 درصد، سمند ال ایکس بنزینی 20.8 درصد و رانا 22.9 درصد.

پیش از این، شورای رقابت تصویب کرده بود خودروسازان فعلاً بر اساس قیمت مصوب شهریور ماه به علاوه نرخ تورم بخشی، قیمت‌های خود را اعلام کنند، این در حالی است که خودروسازان این مصوبه را قابل اجرا نمی‌دانند و آن را زمینه تعطیلی و ورشکستگی کارخانه‌ها می‌دانند.

در همین حال، قیمت پراید 131 اس ایکس در شهریور ماه 10 میلیون و 500 هزار تومان بود که بر اساس ارز آزاد و مبادله‌ای به علاوه تورمی بخشی، قیمت آن به ترتیب باید حدود 14.5 و 12.8 میلیون تومان باشد، در حالی که قیمت این خودرو بر اساس جدیدترین تغییرات، 16 میلیون و 50 هزار تومان ( با احتساب بیمه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده) است.

قیمت تیبا با فرمان هیدرولیک و کیسه هوا در شهریور ماه 12میلیون و 858 هزار تومان بود که بر اساس ارز آزاد و مبادله‌ای به علاوه تورمی بخشی، قیمت آن به ترتیب باید حدود 17.7 و 15.5 میلیون تومان باشد، در حالی که قیمت این خودرو بر اساس جدیدترین تغییرات، 19 میلیون و 290 هزار تومان (با احتساب بیمه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده) است.

قیمت سمند اس ایکس بنزینی در شهریور ماه 17 میلیون و 242 هزار تومان بود که بر اساس ارز آزاد و مبادله‌ای به علاوه تورمی بخشی، قیمت آن به ترتیب باید حدود 24 و 20.8 میلیون تومان باشد، در حالی که قیمت این خودرو بر اساس جدیدترین تغییرات، 26 میلیون تومان (با احتساب بیمه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده) است.

قیمت پژو 405 اس ال ایکس در شهریور ماه 16 میلیون و 647 هزار تومان بود که بر اساس ارز آزاد و مبادله‌ای به علاوه تورمی بخشی، قیمت آن به ترتیب باید حدود 23.7 و 19.7 میلیون تومان باشد، در حالی که قیمت این خودرو بر اساس جدیدترین تغییرات، 22.5 میلیون تومان (با احتساب بیمه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده) است.

در همین حال، قیمت خودروی رانا در شهریور ماه مشخص نشده بود و اولین نرخی که برای این خودرو به تائید سازمان حمایت رسید، 21.5 میلیون تومان بود. حال قیمت آن بر اساس ارز آزاد و مبادله‌ای به علاوه تورم بخشی به ترتیب حدود 29.8 و 26.5 میلیون تومان می‌شود در حالی که قیمت این خودرو بر اساس جدیدترین تغییرات، 30 میلیون و 500 هزار تومان (با احتساب بیمه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده) است.

با توجه به اینکه تا کنون خودروسازان ارز مبادلاتی نصیب‌شان نشده‌ است، قیمت‌های جدید بر اساس فرمول شورای رقابت بر اساس ارز آزاد با قیمت کارخانه‌ای فعلی آنها و با احتساب بیمه شخص ثالث و مالیات بر ارزش افزوده تفاوت چشمگیری نشان نمی‌دهد، بر همین اساس در صورت موافقت خودروسازان شاید بتوان انتظار کاهش بسیار محدود قیمت این خودروها را داشت.

جدول تورم بخشی صنعت خودرو برای این خودروها به شرح ذیل است:

جدول تورم بخشی صنعت خودرو

جدول تورم بخشی صنعت خودرو

 

جمشید پژویان در گفتگو با مهر درباره وعده شورای رقابت برای اعلام قیمت انواع خودرو در روز شنبه گفت: امروز شنبه 26 اسفند ماه قرار است دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را بر روی سایت شورای رقابت منتشر کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ تورم بخشی صنعت خودروسازی مشخص شده است، اظهار داشت: در این دستورالعمل همه چیز مشخص شده است.

پیش از این، شورای رقابت تصویب کرده بود خودروسازان فعلاً بر اساس قیمت مصوب شهریور ماه به علاوه نرخ تورم بخشی، قیمت‌های خود را اعلام کنند، این در حالی است که خودروسازان این مصوبه را قابل اجرا نمی‌دانند و آن را زمینه تعطیلی و ورشکستگی کارخانه‌ها می‌دانند.

در همین حال، دبیر انجمن خودروسازان نیز گفت: اگر دستورالعمل شورای رقابت مبتنی بر کاهش بیشتر قیمت خودرو برای خودروسازان باشد، به هیچ وجه عمل به آن میسر نخواهد بود.

احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه کاهش قیمت 500 هزار تا 4 میلیون تومانی خودرو هم ضرر و زیان زیادی را متوجه خودروسازان می‌کند، در عین حال گفت: خودروسازان در همراهی با دولت و نیز به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان این ضرر و زیان را پذیرفتند و بیش از این امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.

دبیر انجمن خودروسازان تاکید کرد: متأسفانه اگر دستورالعمل شورای رقابت مبتنی بر کاهش بیشتر قیمت خودرو برای خودروسازان باشد، به هیچ وجه عمل به آن میسر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: هم اکنون با سردرگمی مردم در بازار خودرو، بسیاری از خرید خودرو منصرف شده و همین امر جریان نقدینگی به سمت خودروسازان را کاهش داده است.

به گفته نعمت بخش، با توجه به اینکه خودروسازان در سال جاری به میزان بسیار اندکی توانستند از ارز مبادلاتی استفاده کنند و از سوی دیگر، گشایش ال سی نیز با 130 درصد هم‌ اکنون امکان‌پذیر است، خودروسازان با قیمت‌های فعلی خودرو زیانده هستند و حتی برای اینکه متهم نشوند، آنالیز قیمتی خود را نیز برای اولین بار منتشر کرده‌اند.

وی اظهار داشت: قیمت تمام شده پراید، 16 میلیون و 300 هزار تومان است که البته این نرخ باز هم براساس ارز مبادله‌ای است در حالی که ارز مبادله‌ای به راحتی در اختیار خودروسازان قرار نمی‌گیرد.

نعمت‌بخش، شروط اصلی کاهش قیمت خودرو در بازار را تأمین به موقع، تسهیلات مورد نیاز خودروسازان و از سوی بانک‌ها تأمین ارز مرجع و بازگشت قیمت مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان اعلام و خاطرنشان کرد: هم اکنون هزینه‌های خودروسازان به شدت افزایش داشته است و چنانچه بیش از حد اصرار به کاهش قیمت خودرو صورت گیرد، به طور قطع خودروسازان ورشکست خواهند شد.

وی گفت: مردم بهتر است بیش از این منتظر قیمت خودرو نباشند و خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند، چراکه به نظر می‌رسد مجموعه شرایط و عوامل اجازه کاهش قیمت خودرو را بیش از این ندهد.

کد خبر 205549
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز