همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با بیان این‌که ولایت فقیه جبهه سیاسی برای یک عده خاص نیست، اظهار کرد: هیچ کدام از ما مسئول این نیستیم که مارک بر پیشانی افراد بزنیم که چه کسی بهشتی یا جهنمی است، این را فقط خداوند و قلب آن انسان می‌داند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در دیدار مسئولان ستاد عالی و فعالان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با بیان این‌که هر چقدر از مساجد و اهمیت آن صحبت کنیم کم است، افزود: مسجد دارای ابعاد فراوانی است و در واقع باید گفت ابعاد مسجد به موازات ابعاد وجودی انسان گسترش پیدا می‌کند به گونه‌ای که تمام نیازهای اصلی انسان از طریق مسجد قابل تامین است.

وی با بیان این‌که مسجد جایی است برای تمرین زندگی اجتماعی، عبودیت و توحید، ولایتمداری، انسان شدن و ارتباط با انسان کامل و تمرین حکومت جهانی، تصریح کرد: مسجد یک مامن، پناهگاه و پشتیبان است، در واقع مسجد الهام‌بخش و وحدت‌آفرین است و همه زیبایی‌های انسان می‌تواند در مسجد تجلی پیدا کند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که ما هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت مسجد به طور کامل استفاده کنیم و در واقع در برنامه‌ریزی حکومتی ما مسجد جایگاهی محوری و اساسی خود را پیدا نکرده و در این ارتباط در نگاه برنامه‌ریزان ما یک مقداری اغتشاش است، گفت: مسجد یک هدیه الهی به جامعه انسانی است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که کارهای خوبی در زمینه مساجد انجام شده است، گفت: وقتی که مسجدهای کنونی را با 40 سال قبل مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که کارهای خوبی شده است؛ گرچه شاید با مسجد مورد نظر پیامبر(ص) و خداوند همچنان فاصله داشته باشد.

وی ایجاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را ابتکار خوبی عنوان کرد و اظهارداشت:‌ در واقع این یک راهی است برای استفاده از ظرفیت‌های مساجد برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که محور شکل‌گیری مسجد امام جماعت است، همان‌طور که محور شکل‌گیری یک جامعه متعالی امام است، اظهار کرد: من از همه کسانی که با عشق به ارزش‌های الهی، توحید، عبودیت و عشق به قرآن در مساجد فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنم و امیدوارم که خداوند به کار شما برکت دهد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که همه کارها باید برای خداوند باشد، گفت: کاری که برای خداوند نباشد ارزش و معنا ندارد؛ چرا که آن کاری را که برای خداوند می‌کنیم، می‌ماند. بهترین برنامه‌های فرهنگی به ظاهر چشم و گوش پرکن اگر برای خداوند نباشد، اثری ندارد و اگر اثری نیز داشته باشد، اثر آن ساقط‌کننده است.

وی با بیان این‌که مسجد باید کانون جذب مهربانی‌ها باشد؛چراکه خانه خداست، گفت: مسجد پناهگاه است و باید درب آن بر روی همه باز باشد. مسجد فقط مخصوص یک عده خاص نیست، مسجد مال همه است.

این بالاترین مقام اجرایی کشور با اشاره به اهمیت احیا و عمران مساجد با بیان این‌که یک وجه این موضوع ساخت و ساز است، اظهار کرد: ما همواره شاهد حمایت‌های مردم از مساجد بوده‌ایم و این‌که مردم خود اقدام به ساخت مساجد و عمران آن کرده‌اند، ولی باید گفت که مسجد فقط ظاهر آن و مکان آن نیست، وقتی می‌گوییم مسجد، منظور فضایی است که در آن حال و هوای الهی موج می‌زند، سجده خداوند و عبودیت.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که عمران حقیقی مساجد یعنی احیای ماموریت اصلی مسجد و فضای مسجد، ادامه داد: احیای مسجد یعنی احیای روحیه یگانه‌پرستی و عبودیت در مسجد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت احیای انسان، گفت: احیای انسان یعنی احیای حقیقت انسان و ماموریت هر انسان، احیای انسانیت خود و انسانیت جامعه است. در واقع کار اصلی انسان، شکوفا کردن حقیقت انسانی خود است و لاغیر و این از طریق کار فرهنگی، انسانی، محبت و مهربانی انجام می‌شود.

وی خطاب به فعالان مساجد، گفت: شما کار فرهنگی در دل مساجد انجام می‌دهید و این کار مهمی است، ولی اینگونه نباید باشد که ما اصالت فرهنگی و ارزش‌های فرهنگی خود را فقط از طریق ضدیت با دیگران تعریف کنیم و ببینیم که استکبار و مستکبران چه می‌کنند و ما درصدد مقابله با آنها در بیاییم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که کار اصلی ما نفی نیست، ادامه داد: کار اصلی ما اثبات است. شما تصور کنید چهار پنج سال دیگر خبری از صهیونیست‌ها و استکبار جهانی نباشد، آیا دیگر ما نباید حرفی برای جامعه بشری داشته باشیم؟ آیا دیگر نباید کاری کنیم؟ اصلا نفی دیگران مستلزم اثبات یک حقیقت بالاتر است و اگر ما آن حقیقت بالاتر را اثبات نکنیم، نمی‌توانیم با هجمه فرهنگی مقابله کنیم. ما زمانی به آنها می‌توانیم بگوییم که شما پایه و اساس ندارید که یک فرهنگ متعالی‌تر داشته باشیم و با عرضه آن با آنها مقابله کنیم وگرنه کار ما محدود می‌شود به برخورد با ظواهر و کارهای سطحی و شعاری در حالی که ما مکتبی داریم که متعلق به تمام بشریت و نجات‌بخش تمام انسان‌هاست و در واقع با فطرت تمام انسان‌ها آشناست.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که زیباترین هدیه برای بشریت ارائه مکتب الهی و سعادت‌بخش است، گفت: وقتی ما این مکتب را عرضه کنیم فرصت و مجالی دیگر برای شیطان باقی نمی‌ماند، در واقع شیطان در خلاء حضور اندیشه‌های اسلام ناب و انسانی است که جولان می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که بیش از آنکه بخواهیم مقابله کنیم باید دعوت و معرفی کنیم، اظهار کرد: البته در این معرفی نیز اکثر اوقات نه با زبان، بلکه با عمل باید این کار را انجام دهیم.

این بالاترین مقام اجرایی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که هیچ کدام مسئول این نیستیم که مارک بر پیشانی افراد بزنیم که چه کسی بهشتی یا جهنمی است و این را خداوند و قلب آن انسان می‌داند، گفت: شهید مطهری می‌فرمایند جاذبه باید در حد اعلا و حداکثر ممکن باشد و دافعه در حداقل ضرورت و این دستور تربیتی است.

رئیس‌جمهور گفت: ‌اگر ما دارای یک اندیشه جهانی که بتواند جهان را به سمت سعادت هدایت کند نباشیم، داخل ایران را هم نمی‌توانیم اداره کنیم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که آنهایی که ما دشمن بشریت می‌شناسیم و در واقع دشمن حقیقت انسان هستند دنیا را با اندیشه و اراده جهانی اداره می‌کنند، افزود: آنها شعارهایی که انتخاب می‌کنند برای همه است، ولو پشت آن چپاول و فریب باشد. می‌گویند آزادی، دموکراسی و حقوق بشر، داخل تهران هم وقتی کسی این شعارها را می‌شنود از آن خوشش می‌آید، آنها شعاری که می‌دهند شعارشان در قلب کشور اسلامی هم خریدار دارد، ما چه باید بگوییم؟، اسلام چه می‌گوید؟

وی با بیان این‌که یک دین بیشتر نیست و آن اسلام است و در واقع ما یک دین توحیدی داریم که آن اسلام است، افزود: هر کدام از پیامبران نیز نسبت به وضعیت بشر در هنگام ارائه اسلام آن را یک قدم جلوتر بردند و پیامبر اسلام اکمل آن را عرضه کرد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که حقیقت دین یکی است و نگاه ما باید سعادت‌بخش و نجات‌بخش بشر باشد و در جهت رفع موانع در برابر بشریت حرکت کنیم، گفت: اگر این نگاه را داشته باشیم، خود به خود بسیاری از هجمه‌ها رنگ می‌بازد؛ چراکه اگر حقیقت مکتب اسلام به دنیا معرفی شود، دست شیطان به آن نمی‌رسد و همه آن را قبول دارند.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که آنها می‌گویند دموکراسی و حقوق بشر و ما می‌گوییم حکومت عدالت، پاکان و صالحان، افزود: ما در عقل و نقل نیز استدلال کافی برای اثبات این امر داریم.

وی با بیان این‌که اندیشه مهدوی در هر کجای دنیا مطرح شود، مخالفتی با آن صورت نمی‌گیرد و استقبال از آن می‌شود، گفت:‌ اگر فعالیت در مساجد نیز به عشق امام زمان (عج)‌و حاکمیت آن نباشد، اثری نخواهد داشت. امروز جهان تشنه این اندیشه است و می‌بینیم که مستکبران نیز رنگ خود را عوض کرده‌اند و می‌خواهند در قالب دیگر خود را عرضه کنند و شعار عدالت سر می‌دهند.

این بالاترین مقام اجرایی کشور با اعتقاد به این‌که بهترین کسانی که باید این اندیشه‌ها را به آنها ارائه دهیم، جوانان خودمان هستند، گفت: خداوند مسجد را ایجاد کرد که ذکر خداوند و حضرت مهدی(عج) در آن جریان داشته باشد و در واقع تمرین امامت باشد. جمهوری اسلامی ایران نیز تمرین امامت است، در واقع ایستگاهی است برای تمرین امامت و ولایت.

رئیس‌جمهور با اشاره به استقبال از اندیشه مهدوی در عرصه جهانی و با بیان این‌که وقتی این اندیشه مطرح می‌شود، دعوایی وجود نخواهد داشت، گفت: چرا ما به عنوان مسلمانان با مسیحیان باید در تضاد باشیم یا برعکس، در صورتی که هر دو پیرو خداوند هستیم پس چرا باید تضاد باشد؟ نقص در پیروی است. چرا ما باید با هم دعوا داشته باشیم؟ شیطان همواره تلاش می‌کند که جامعه بشری را تکه تکه کند و در واقع اختلافات را گسترش دهد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که ما باید پرچم دفاع از حقوق بیش از هفت میلیارد انسان را دست بگیریم و آن را بلند کنیم، گفت: ما باید از ایجاد تفرقه جلوگیری کنیم، شیطان همواره سعی می‌کند تعصبات را دامن بزند، اختلاف ایجاد کند که مسیحی یک طرف قرار بگیرد و مسلمان یک طرف دیگر و در مرحله بعد می‌آید و در داخل مسلمانان اختلاف ایجاد می‌کند.

در ادامه این جلسه رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال یکی از حضار در ارتباط با بحث ولایت فقیه به عنوان حلقه واسطه بین انسان و امامت، گفت: جمهوری اسلامی تمرین امامت و ولایت است، همه عظمت جمهوری اسلامی از آن امام و شهداست و در واقع این راهی است که آنها باز کرده‌اند و نظام ولایت فقیه پشت آن به امام زمان(عج) محکم است و در واقع برای امام زمان و استقرار حکومت امام زمان(عج) است.

وی گفت: ولایت فقیه این نیست که جبهه سیاسی برای یک عده‌ای خاص باشد که خود را پشت آن مخفی کنند و بازی‌های انتخاباتی خود را پیش ببرند، بحث از این موضوع بالاتر است. ما نباید این موضوع را بیاوریم در قالب بحث‌های کلیشه‌ای یا دم دستی.

احمدی‌نژاد با بیان این که در زمان یک عده‌ای خود را طرفدار بازار معرفی کردند و عده‌ای دیگر طرفدار مستضعفین ولی در واقع هیچ کدام به واقع طرفدار بازار یا مستضعفین نبودند، گفت: بعد آمدند چپ و راست را مطرح کردند و بعد این ور و آن ور، اینها بازی سیاسی است.

رئیس‌جمهور با بیان این که بحث امامت و ولایت فقیه بحث‌های مبنایی و متعالی است، اظهار کرد: نباید در سطح کارهای دم دستی آن را پایین آورد.

وی با بیان این‌که هر کس ذره‌ای به اندیشه‌های الهی معتقد باشد، زیر پرچم ولایت است و در واقع ولایت متعلق به تمام بشریت است، گفت: نقطه هجمه اصلی شیطان این است که انسان را از خود و امام غافل کند و می‌گوید در مورد هر چیزی می‌خواهید صحبت کنید ولی از امامت و ولایت صحبت نکنید.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که من تقسیم‌بندی سنی و شیعه را قبول ندارم، چراکه پیامبر ما همگی یکی است و دین هم یکی بیشتر نیست، افزود: وحدت باید حول محور امام شکل گیرد و در واقع شان امام ایجاد وحدت بین بشریت خداپرست در برابر شیطان است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که ما این موضوعات اساسی را کنار گذاشته‌ایم و راجع به فرعیات گفت‌وگو می‌کنیم، گفت: مگر کسی می‌تواند حقیقت امام را نفی کند. امام متعلق به بشریت است.

وی با بیان این‌که بهترین جا برای ارائه این اندیشه‌ها و آشنایی با حقیقت امام، مسجد است، اظهار کرد: تا انسان کامل نباشد تمام تلاش‌های پیامبر ابتر است و در واقع آنکه این تلاش‌ها را معنا می‌دهد و به نتیجه می‌رساند امام است و ما باید این اندیشه را به دنیا ارائه کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که روح تقوا و اخلاق، امام است و هفتاد سال عبادت بدون امام معنا ندارد، افزود: مسجد یک هدیه الهی است و زیباترین فعالیت‌ها به نام مساجد زیر سایه مساجد و در کنار مساجد انجام می‌شود؛ چرا که مسجد متعلق به همه و کانون خوبی، مهر و محبت است.

احمدی‌نژاد در ادامه با تاکید بر این‌که کار فرهنگی فقط مقابله نیست، بلکه اثبات یک حقیقت بالاتر است، گفت: این دنیا برای انسان فرصتی است و خوش به حال کسانی که این فرصت را برای کار برای خدا قرار می‌دهند.

پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام و المسلمین ارباب‌ سلیمانی رئیس کل ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سخنرانی کردند.

در این مراسم به هفت نفر از برگزیدگان این کانون‌ها جوایزی اهدا شد.

کد خبر 205533
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز