مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای اولین‌بار موفق شده‌اند با استفاده از اسکن مغزی دریابند فرد درحال فکر‌کردن به چه شخصی است،‌تکنیکی که در آینده می‌تواند در تشخیص و درمان بیماری اوتیسم و دیگر اختلالات تعاملات اجتماعی کاربرد داشته باشد.

مغز در حبس

بر اساس گزارش لایو‌ساینس، محققان دانشگاه کرنل با انجام چند آزمایش موفق به انجام این‌کار شدند. این محققان ابتدا مشخصات چهار گروه شخصیت تخیلی را به 19 داوطلب دادند که هریک از این شخصیت‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را داشتند، نیمی از آنها شخصیت‌هایی همراه و خوشایند بودند و و نیمی دیگر از آنها به عنوان افرادی ناخوشایند و سرد و خشک معرفی شدند. نیمی از این شخصیت‌ها افرادی برونگرا و دوست‌داشتنی بودند و گروهی دیگر افرادی ترسو و درونگرا. این شخصیت‌ها همچنین از اسامی معمول و محبوب برخوردار بوده و جنسیت آنها با جنسیت داوطلبان همخوانی داشت.

محققان سپس از داوطلبان درباره رفتارهای اجتماعی این شخصیت‌ها سوالاتی پرسیدند و درحین پرسش مغز داوطلبان را اسکن کردند. نتایج اسکن‌ها نشان داد هریک‌از این شخصیت‌ها با الگویی خاص از فعالیت مغزی در بخش میانی و جلویی مغز در ارتباط است، بخشی از مغز که به انسان در استنتاج صفات دیگران کمک می‌کند. بر همین اساس محققان توانستند شخصیتی که داوطلب به آن فکر می‌کرد را بیابند.

به گفته محققان،‌این پدیده زمانی شگفت‌انگیز‌تر می‌شود که انسان به تمامی افرادی که در طول زندگی‌اش ملاقات کرده فکر می‌کند. هریک از این افراد تصویری منحصر‌ به فرد را در مغز از خود به جا می‌گذارند.

کد خبر 205513
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز