سانتی کاسورلا در این فصل یکی از بهترین خریدهای لیگ برتر انگلیس به شمار می‌رود.

کاسورلا، هافبک اسپانیایی آرسنال در لندن

 هرچند آرسنال نتوانسته در لیگ برتر موفق باشد ولی کاسورلا به خوبی توانسته خودش را با فوتبال سرعتی و قدرتی انگلیس هماهنگ کند و به یکی از بازیکنان محبوب هواداران تیمش تبدیل شود. کاسورلا در این گفت‌وگو از شرایط جدید زندگی و فوتبال در انگلیس می‌گوید.

  • تو شروع فوق‌العاده‌ای در آرسنال داشتی؛ راز تطبیق سریعت با لیگ برتر چه بود؟

بازیکنان معمولا زمان زیادی برای تطبیق با یک کشور جدید صرف می‌کنند ولی فوتبال باز‌ی‌کردن برای من زیباترین و طبیعی‌ترین موضوع است. از طرف دیگر سرمربی و هم‌تیمی‌هایم با من برخورد خیلی خوبی داشتند و کاری کردند که در زمین احساس راحتی بکنم. واقعا از موقعیت خودم راضی هستم.

  • چرا آرسنال را انتخاب کردی، هرچه باشد آنها در هفت سال اخیر هیچ جامی نبرده‌اند؟

این همان نکته‌ای است که ما می‌خواهیم تغییر بدهیم. آرسنال باشگاهی بزرگ با تاریخچه‌ای درخشان است ولی به‌خاطر برخی شرایط در چند سال اخیر نتوانسته جامی ببرد. هدف فعلی این است که جامی ببریم تا هواداران بتوانند لذت قهرمانی را دوباره تجربه کنند.

  • در رختکن آرسنال کنار چه‌کسی می‌نشینی؟ فضای رختکن انگلیس چه فرقی با اسپانیا دارد؟

فضای رختکن از کشوری به کشور دیگر فرق می‌کند ولی در آرسنال به‌خاطر تاریخچه باشگاه، احترام بیشتر است. البته فضای کلی هرگز تغییر نمی‌کند چون همه اعضای تیم برای یکدیگر تلاش می‌کنند و این روحیه برای رسیدن به موفقیت لازم است. من در رختکن کنار پودولسکی می‌نشینم. او در رختکن شخصیت مهمی است، همیشه شوخی می‌کند و کلی می‌خندیم.

  • بزرگ‌ترین تفاوت فرهنگی که به‌نظرت آمده، کدام است؟

من خودم را به خوبی تطبیق داده‌ام، چون عاشق فوتبال انگلیس و به‌ویژه نگاه مردم اینجا به فوتبال هستم. فوتبال انگلیس چندان تاکتیکی نیست، ولی سریع و فضای ورزشگاه‌ها فوق‌العاده است. ورزشگاه‌ها همیشه پر است و تماشاگران همیشه نسبت به حریف نگاه محترمانه‌تری دارند که بازی در اینجا را لذتبخش‌تر می‌کند. بازیکنان اینجا خشن‌تر بازی می‌کنند ولی این چیزی است که انتظار آن را داشتم. در اسپانیا از سنین پایین توجه ویژه‌ای به تکنیک دارند و می‌توانید اثرش را در تیم ملی ببینید. در انگلیس توجه بیشتری به وجه فیزیکی می‌شود، پس بازیکنان قدرت بدنی بیشتری دارند تا بتوانند در بازی‌های بیشتری بازی کنند. اما این چیزی است که می‌تواند با گذشت زمان تغییر کند.

  • غذاهای انگلیسی را دوست داری؟

غذا بد نیست؛ هرچند با چیزی که به آن عادت داشتم متفاوت است. شاید از این بابت دلم برای اسپانیا بیشتر تنگ می‌شود ولی هر چه باشد ما بازیکن حرفه‌ای هستیم و بیشتر از هر چیز دیگری پاستا می‌خوریم. همه جا همین است و خیلی تغییر نمی‌کند.

  • تفاوت نگاه هواداران در انگلیس و اسپانیا چیست؟

هواداران در اینجا بیشتر شعر می‌خوانند. در اسپانیا متفاوت است و زمانی بیشترین سر و صدا را می‌شنوید که جنجالی اتفاق افتاده باشد.

  • زندگی در لندن را دوست داری؟

لندن را خیلی خوب نمی‌شناسم چون زمان زیادی اینجا نبوده‌ام، ولی همه می‌گویند که شهر فوق‌العاده‌ای است. حال که وضعیت خانه‌ام مشخص شده و بیشتر جا افتاده‌ام، می‌خواهم برای دیدن جاهای دیدنی برنامه‌ریزی کنم. چند روز پیش به یک رستوران ایتالیایی در محله همپستد رفتم و دیدم در میز کناری آنتونی هاپکینز نشسته. شوکه شده بودم، ولی به من گفتند که دیدن چنین افراد مشهوری در اینجا عادی است. او چیزی درباره فوتبال نگفت. راستش را بخواهید ما اصلا با هم صحبت نکردیم! (می خندد)

  • در سال‌های اخیر نامت بیشتر مطرح شده؛ فکر می‌کنی چرا؟

فکر می‌کنم به‌عنوان بازیکن باید هر سال پیشرفت کنی و بهتر بشوی و من توانستم چند وجه بازی‌ام را بهتر کنم. همچنین این فرصت را داشتم که عضو تیم ملی باشم که برایم خیلی ارزشمند است و کمک کرد که شهرتم در خارج از اسپانیا هم بیشتر شود. هنوز هم فکر می‌کنم می‌توانم در آرسنال خیلی بهتر از این بازی کنم.

  • کارشنارسان و هواداران روی دو پا بودن شما خیلی تأکید می‌کنند، آیا روی این توانایی از سنین پایین کار کردی؟

من از سن پایین روی این موضوع کار کرده‌ام، ولی خوش‌شانس هم بودم چون فرایند این یادگیری به‌طور طبیعی اتفاق افتاد. این موضوع در فوتبال مدرن خیلی کم است، اما اگر دقت کنید لیونل مسی و کریستیانو رونالدو می‌توانند با هر دوپا ضربه بزنند و این چیزی است که آنها را از دیگران متمایز می‌کند.

  • تو جزئی از نسل طلایی فوتبال اسپانیا هستی که رسیدن به ترکیب اصلی را خیلی سخت می‌کند. وقتی در باشگاهت در ترکیب اصلی هستی، نشستن روی نیمکت تیم ملی چقدر ناراحت‌کننده است؟

باید این نکته را درنظر بگیرید که با حضور اینی‌یستا، داوید سیلوا، ژاوی، فابرگاس و پدرو رسیدن به ترکیب اصلی خیلی سخت است. باید متوجه باشید که نمی‌توانید آنقدر که دوست دارید بازی کنید، ولی می‌دانید که باید خوش‌شانس باشید که یکی از اعضای این تیم موفق باشید. بردن جام جهانی حس فوق‌العاده‌ای است، به‌ویژه اینکه مردم زیادی از شما حمایت کنند. امیدوارم موفقیت مشابهی را با آرسنال تجربه کنم.

  • به تازگی گفته بودی که تلاش می‌کنی حرکات اینی یستا را تقلید کنی، چه چیزی او را متمایز می‌کند؟

او باورنکردنی است. او بازیکن ویژه‌ای است که هر کاری می‌کند آسان به‌نظر می‌رسد، پس تقلید از او خیلی دشوار است. او انگار خیلی راحت بازی می‌کند. او وقتی این حرکات را انجام می‌دهد، انگار در زمین بازی تنهاست و توانایی انجام کارهایی را دارد که تقریبا غیرممکن است. او الگوی خیلی خوبی در دنیای ورزش برای کودکان است؛ چه به‌عنوان بازیکن و چه به‌عنوان انسان.

  • با حضور خوان ماتا و فرناندو تورس در چلسی، داوید سیلوا در منچسترسیتی و پپه‌رینا در لیورپول، اسپانیایی‌ها حضور پررنگی میان مدعیان لیگ برتر دارند. آیا در اردوی تیم ملی سر به سر هم می‌گذارید؟

ما در اردوی تیم ملی با هم صحبت می‌کنیم و با توجه به تجربه بیشتر آنها از فوتبال انگلیس، چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام. پپه (رینا) هشت سال در لیورپول بوده و شناخت خیلی خوبی از لیگ برتر دارد. ما با هم کری هم می‌خوانیم و با داوید سیلوا که تیمش مدافع عنوان قهرمانی است، شوخی می‌کنیم. زیبایی لیگ برتر در رقابتی بودن آن است. تیم‌های زیادی برای قهرمانی می‌جنگند و این برای هواداران فوق‌العاده است.

  • درباره موقعیت فعلی مالاگا چه فکر می‌کنی؟

هنوز به این باشگاه فکر می‌کنم چون پروژه آن برایم مهم بود. پول زیادی تزریق شد و خریدهای مهمی داشتند، ولی متأسفانه مشکلاتی پیش آمد. از دیدن نتایج خوب آنها خوشحال می‌شوم، چون بین بارسلونا و رئال‌مادرید و سایر تیم‌ها تفاوت زیادی وجود دارد. آنها بزرگ‌ترین باشگاه‌های دنیا هستند و می‌توانند بهترین‌ها را جذب کنند، پس برای بقیه تیم‌ها رقابت با آنها غیرممکن است. وضعیت از این نظر با انگلیس خیلی متفاوت است، چون روش تقسیم درآمد تلویزیونی در اسپانیا فرق می‌کند.

  • در پایان، کدام بازیکن در این فصل تو را بیشتر تحت‌تأثیر قرار داده؟

یکی از بازیکنان تیم خودمان را اسم می‌برم؛ توماس فرمالن. او بازیکنی باورنکردنی است و پس از تمرین روزانه با او فکر می‌کنید او یکی از بهترین مدافعان دنیاست.

کد خبر 205510

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز