شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر جدید چین توسط کنگره ملی خلق، تغییر کادر رهبری دومین اقتصاد بزرگ جهان به پایان نزدیک می‌شود.

رهبران جدید چین

روز پنجشنبه شی جین پینگ به ریاست‌جمهوری و دیروز لی کیکیانگ به نخست‌وزیری این کشور منصوب شد. فرایند تغییر کادر رهبری امروز با انتخاب معاونان نخست‌وزیر و وزرا به پایان می‌رسد و فردا کنگره ملی خلق به‌کار خود پایان می‌دهد. به گزارش خبرگزاری‌ها، روز پنجشنبه شی جین پینگ رهبر جدید حزب کمونیست چین به‌طور رسمی به ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب شد. انتخاب وی مهم‌ترین بخش فرایند چهار ماهه تغییر کادر رهبری است که هر 10سال یک‌بار اجرا می‌شود. جین پینگ که 59ساله است، در آبان‌ماه به دبیر کلی حزب کمونیست برگزیده شده بود.

رأی‌گیری برای ریاست‌جمهوری وی صبح پنجشنبه در تالار بزرگ خلق در پکن صورت گرفت. از حدود 2963نماینده کنگره ملی خلق، 2956نفر حضور داشتند و رأی دادند که رأی 2952نفر از آنان به جین پینگ بود. فقط یک رأی مخالف وی ثبت شد و سه نفر هم رأی ندادند. پس از اعلام نتیجه این رأی‌گیری که فقط یک نامزد داشت، دبیرکل در برابر کنگره تعظیم کرد و با هوجین‌تائو رئیس‌جمهور سابق دست داد. دوره 10ساله ریاست‌جمهوری هوجین‌تائو همزمان با رشد اقتصادی خیره‌کننده چین بود که آن را پس از آمریکا در مقام دوم جهان قرار داد. اما این دوره فقط با دستاوردهای اقتصادی همراه نبود و چالش‌هایی هم از آن دوره برای کادر جدید رهبری به‌جا مانده است، ازجمله فساد در حزب، آلودگی محیط‌زیست و نابرابری فزاینده. کنگره خلق دیروز کار تغییر کادر رهبری را با انتخاب نخست‌وزیر ادامه داد و اعضای مجلس، لی کیکیانگ را با اکثریت آرا به جانشینی ون جیابائو انتخاب کردند. تمام اعضای حاضر به جز سه نفر به وی رأی مثبت داده و شش نفر هم رأی ممتنع دادند. کیکیانگ پس از انتخاب با جین پینگ و جیابائو دست داد. به این ترتیب، اکنون شی جین پینگ رهبر ارشد چین به شمار می‌رود و لی کیکیانگ رئیس شورای دولتی یا کابینه چین و وظیفه اجرای سیاست‌های دولت و نظارت بر اقتصاد را برعهده دارد. برخی تحلیلگران معتقدند که نسل جدید رهبران تمایل زیادی برای اصلاحات دارند. به گفته آنان، کیکیانگ رابطه نزدیکی با اقتصاددانان اصلاح‌طلب دارد. این سیاستمدار چینی که انگلیسی صحبت می‌کند، در دوره دانشجویی با شماری از فعالان دانشجویی دوست بود که بعدا به خارج از کشور رفتند. این دکتری اقتصاد اکنون زمام اقتصادی را در دست می‌گیرد که رشد آن در سال2012 به 7/8درصد کاهش یافت که پایین‌ترین رقم در 13سال گذشته است؛ هرچند هنوز بسیاری از کشورها با حسرت به آن می‌نگرند.

چالش‌های پیش‌رو

شی‌جین پینگ و لی‌کیکیانگ باید طرحی برای ایجاد ثبات در بازار مسکن تدوین کنند. آنان باید این کار را به سرعت انجام دهند تا ثبات را به بازاری که شاهد افزایش 10برابری بهای مسکن در شهرهای بزرگ ظرف دهه گذشته بوده است، برگردانند. همچنین در سراسر کشور، مردم از شکاف فزاینده بین درآمد غنی و فقیر خشمگین هستند. در چین 2/7میلیون نفر ثروتی بالای یک میلیون دلار و 251نفر ثروتی بالای یک میلیارد دلار دارند، اما 13درصد از مردم آن با کمتر از 1/25دلار در روز زندگی می‌کنند. رفع‌نکردن این شکاف یا ایجاد ثبات در بازار حبابی می‌تواند باعث مشکلاتی شود که حتی تسلط حزب کمونیست را بر قدرت مختل کند. نشست کنگره ملی خلق امروز با انتخاب معاونان نخست‌وزیر، وزرا و رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه می‌یابد و فردا به اتمام می‌رسد.

کد خبر 205482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز