چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سالنامه 1392 موسیقی که طرح و اجرای آن را حمید رضا عاطفی بر عهده داشت در خانه هنرمندان رونمایی و منتشر شد.

به گزارش سایت خانه موسیقی در این نشست حمیدرضا عاطفی،عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی در توضیح کم و کیف این سالنامه گفت: روند جدی این کار از ابتدای سال 91 آغاز شد و از آنجا که انتشار همزمان با اوج گرانی کاغذ همراه شد، تصمیم گرفتیم تعداد معدودی از این سالنامه را منتشر کنیم تا برای هنرمندان، ‌اعضای خانه موسیقی و اهالی مطبوعات به عنوان یک مرجع قابل استفاده باشد.

معاون اجرایی خانه موسیقی همچنین گفت: قصد داشتم تا از این سالنامه در ابتدا 5 هزار نسخه منتشر کنم اما پروسه مجوز تا اوایل اسفند ماه طول کشید بنابر این تعدادی کمتری منتشر شد که بیشتر در اختیار اعضای خانه موسیقی قرار گرفت .

عاطفی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح جلد این سالنامه گفت: طراحی جلد سالنامه از جمشید حقیقت‌شناس گرافیست آشنا به حوزه موسیقی است که پیش از این سابقه طراحی پوستر جشنواره فجر را هم داشته است و طراحی صفحات نیز برعهده مدیر هنری سالنامه افشین ضیائیان بود.

این روزنامه نگار باسابقه حوزه موسیقی با اشاره به بخشی از سالنامه که به تاریخ تولد و فوت هنرمندان موسیقی اختصاص دارد گفت: این بخش با عنوان "مسافران" نامگذاری شده و دلیل این نامگذاری نقل قولی از "پابلو نرودا" است که اعتقاد دارد همه ما مسافریم و در ایستگاه های مختلف این دنیا سوار و سپس پیاده می شویم. ورق زدن این سررسید هم این نکته را برای انسان یادآوری می‌کند.

عاطفی در ادامه درباره منابعی که برای تدوین این سالنامه مورد استفاده قرار گرفته گفت: منابع مختلفی را مورد استفاده قرار دادم که مهم‌ترین بخش سالنامه بخش عکس‌های آن است که دارای منابع متعددی است. به هر حال بنده از اوایل دهه هفتاد روزنامه‌نگار بودم و بیشتر فعالیتم بر موسیقی معطوف بوده و دارای آرشیو شخصی از عکس‌های هنرمندان هستم. البته در این راستا از آرشیو هنرمندان صاحب نام دیگری هم استفاده کردم که اگر بخواهم نام بیاورم ممکن است نام کسی از قلم بیافتد.

عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران افزود: در حوزه سینما، ‌تئاتر، ‌هنرهای تجسمی و بسیاری از حوزه‌های دیگر دارای سالنامه تخصصی هستیم اما این خلاء در حوزه موسیقی احساس می‌شد.

 more گفت وگوی همشهری با سید علیرضا میرعلینقی درباره سالنامه موسیقی

او در خصوص بخش های مختلف این سالنامه گفت: این سالنامه علاوه بر تاریخ تولد و فوت هنرمندان حاوی اطلاعات دقیقی از سالن‌های اجرای موسیقی، گروه های فعال‌، مسئولان موسیقی در دهه 80 ،سایت‌ ها و وبلاگ‌ های موسیقی است. از همه مهمتر وقایع مهم دهه 80 در موسیقی ایران نیز در آن وجود دارد.

عاطفی به بخش منحصر بفردی در سالنامه با عنوان "رهنمود" اشاره کرد و گفت: در این سالنامه یک سوال کلی از هنرمندان پرسیده‌ایم که نسل جوان برای موفقیت در موسیقی باید چه کنند؟ که این بخش بصورت اختصاصی و گفتگو با هنرمندان شکل گرفته است.

او درباره نقص های احتمالی این سالنامه گفت: قطعا هر کار پژوهشی دارای خلل است و نمی‌شود با قاطعیت اعلام کرد که تمام اطلاعات آن است. اما باید بگویم در این راستا تنها به اطلاعات اینترنتی اکتفا نکرده‌ایم شاید نزدیک به 50 درصد اطلاعات ما با اطلاعات سایت‌های اینترنت متفاوت باشد. تا حد امکان این کار خللی نداشته باشد و از هنرمندان موسیقی در قید حیات هم برای این کار کمک بگیریم.

گردآورنده سالنامه موسیقی 1392 در توضیح اینکه چرا در این سالنامه نام جوانان 30 ساله اخیر نیامده، گفت: در حوزه موسیقی ‌جوان کسی است که 20 تا 30 سال فعالیت حرفه‌ای داشته باشد اما اگر برای انتخاب‌های‌مان مرزی قائل نمی‌شدیم شیرازه کار از دست‌مان در می‌رفت و این مجموعه به جای سالنامه به یک کتاب تبدیل می‌شد و تمام روزها به تاریخ تولد و فوت اختصاص پیدا می‌کرد. به هر حال یک ممیزی به لحاظ کیفی برای این کار لازم بود، البته افرادی هستند که جوان‌ هستند و در سطح بالایی فعالیت می‌کنند اما ممکن بود اگر این محدودیت را قائل نشویم تعدادی از هنرمندان دلخور شوند. البته قصد دارم سالنامه دیگری را نیز طراحی کنم که تنها به متولدین بعد از سال 57 پرداخته شود.

عاطفی در ادامه سخنانش به عکس های سالنامه اشاره کرد و گفت: در مورد عکس‌ها که مهمترین وقایع دهه 80 را دربرمی‌گیرد در آخر هر هفته عکس مربوط به آن واقعه گنجانده شده است و در آخر هر فصل هم عکس‌هایی گنجانده شده که یا رابطه موضوعی دارند و یا صرفا دارای جذابیت هستند. در واقع این سالنامه دارای بخش‌های موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک، سنتی و مباحث آموزشی است.

حمیدرضا عاطفی در پایان سخنانش از خانه موسیقی،موزه موسیقی و تمامی هنرمندان و کسانی که به نوعی در شکل گیری این اثر همکاری داشتند تشکر و ابراز امیدواری کرد در سال های آتی سالنامه با بار اطلاعات بیشتری برای علاقمندان عرضه شود.

 توزیع سالنامه برای اعضا از اوایل هفته جاری آغاز شده و تعداد معدودی برای افرادی که دارای کارت عضویت هستند موجود است.

به گزارش همشهری آنلاین پیش از این سید علیرضا میرعلینقی ،محقق و مورخ تاریخ موسیقی برای شش سال سالنامه های موسیقی را تدوین و منتشر کرده بود.

کد خبر 205288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز