سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: عکاس، شیلا بوچین، در ده سال گذشته تصویرهای جاهای گوناگونی در جهان را که در آنها خوابیده، ثبت کرده است.

و با استفاده از یک دوربین روزنه‌ای (pinhole camera)- دوربینی که بدون عدسی است و فقط روزنه کوچکی به اندازه سوراخ سوزن در جلو دارد؛ حرکات خودش در خواب عمیق را ثبت کرده است. او این طرح ادامه‌دار را "خوابیدن، رویادیدن" نامیده است.

sleep2

بوچین که خودش را عکاسی می‌داند که به طور وسواس‌آمیزی ایده‌های تصادفی را مستند می‌کند، عکس‌های خوابیدنش را در مکان‌های عجیب و غریبی مانند جزیره گوجی در کره جنوبی، هتل کولونیال در چیانگ مای، تایلند، و هتل پاسیفیک سندز در سانتامونیکای کالیفرنیا گرفته است. او با استفاده از وب‌سایت‌های مسافرتی مانند Couchsurfin توانسته است بسیاری از مکان‌های منحصربه فرد را برای ثبت تصاویرش پیدا کند. او معمولا شاتر دوربین را در هنگام خوابش باز می‌گذارد و اغلب تصاویرش با نوردهی 4 تا 8 ساعته گرفته شده‌اند.

او می‌گوید: "دوربین روزنه‌ای نوعی دوربین تاریکخانه‌ای (Camera Obscura) است، (اولین دوربین که در دهه 1850 اختراع شد). پیش از اینکه دوربین با فیلم به کار رود، دوربین وسیله‌ای بود برای کمک به هنرمندان تا نقاشی و طراحی با جزئیات بیشتر را بیاموزند، وسیله‌ای برای کمک به ثبت زمان، و وسیله‌ای برای مشاهده خورشیدگرفتگی بوسیله دانشمندان."

sleep4

"دوربین روزنه‌ای من که بدون عدسی است و در آن از فیلم فرمت متوسط (120) استفاده می‌کنم، از چوب ساج ساخته شده است و تصاویر مربعی تولید می‌کند. نوردهی طولانی‌تر است تا جبران اندازه کوچک روزنه را بکند و به همین علت است که شما در عکس‌های من محوشدگی و حرکتی پنهانی را می‌بینید. از آنجایی که جهان ندرتا ساکن می‌ماند، دوربین روزنه‌ای من همه این حرکت و انرژی را روی نگاتیو ثبت می‌کند، به این ترتیب عکس‌های کیفیتی رویا - نما پیدا می‌کنند. احساس من این است که هر عکس روزانه‌ای یک رویای فوق‌العاده است... یک لحظه سورئال و مینیمال در زمان که پیش از آنکه به صورت یک عکس کامل روزنه‌ای درآید، دور رویاهای من چرخیده است."

sleep5

کد خبر 205139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز