همشهری آنلاین: جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح با تکیه بر منویات فرمانده کل قوا گفت: دشمنان مؤلفه‌های قدرت ما را درک کرده‌اند و چنانچه در محاسبه دچار خطای راهبردی شوند، یقیناً شکست خواهند خورد.

سرلشکر رشید

ایسنا نوشت: سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید در جمع نخبگان نیروهای مسلح و کارشناسان حوزه‌های دفاعی، نظامی و امنیتی اظهار کرد: مفهوم دفاع گرچه پیش از این بر اساس آموزه‌های دینی - انقلابی و در ذهنیّت تاریخی - سیاسی و اعتقادی ملّت ایران و ادبیات منتشر شده وجود داشت، اما در چند دهه اخیر و بویژه با تجاوز ارتش بعثی عراق به ایران، تصویر جدید خود را بازیافت و بعدها با توجه به تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران، این مفهوم در چارچوب بازدارندگی، دستخوش تداوم و تغییر شد.

وی در ادامه با برشماری تجارب ناشی از هشت سال دفاع مقدس و تبیین مفهومی دفاع همه جانبه و الزامات آن برابر حملات دشمن در جنگ احتمالی آینده گفت: دفاع همه‌جانبه در جنگ با عراق، پیش از آنکه در چارچوب بسیج کلیه منابع و مؤلفه‌های قدرت باشد، بر اساس حضور داوطلبانه مردمی با انگیزه‌های دینی و اعتقادی و شهادت‌طلبانه شکل گرفت و تمامی کمبودها را در یک جنگ کاملاً نابرابر، با تکیه بر انگیزه‌های دینی و انقلابی جبران می‌نمود و دشمن را شکست داد.

جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح پیرامون مشخصه و ماهیت جنگ احتمالی آینده اظهار کرد: مشخصه و ماهیت جنگ احتمالی آینده از نظر اهداف و مؤلفه‌های قدرت نظامی با جنگ گذشته متفاوت خواهد بود و باید مفهوم دفاع و الزامات دفاع همه جانبه با توجه به ماهیّت جنگ احتمالی آینده مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: باید آمادگی‌های لازم را در زمان صلح برای زمان جنگ انجام داد و باید در دوران صلح برای نیروهای مسلح سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم مانع وقوع جنگ بشویم و قدرت دفاعی آماده و بازدارنده‌ای همیشه داشته باشیم و چنانچه بر اثر اشتباه در محاسبه، از سوی دشمنان تحرکی صورت گرفت با دفاع همه‌جانبه و مقابله مؤثر دشمن را شکست بدهیم و جنگ را ببریم.

رشید تصریح کرد: این امر تابع ادراک صحیح و مشترک از مفهوم جنگ در بین سران نظامی و سیاسی مملکت و برنامه‌ریزی و اقدام در جهت الزامات دفاع می‌باشد و در حوادث احتمالی آینده بایستی از کلیه ابزارها و منابع و مؤلفه‌های قدرت، با توجه به اینکه هم‌اکنون ایران اسلامی در چارچوب قدرت منطقه‌ای عمل می‌کند، برای شکست دشمنان، بهره‌گیری کرد.

جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پایان با اشاره به این جمله از مقام معظم رهبری که «ما عناصر قدرت فراوانی داریم اینها را باید روز به روز افزایش دهیم»‌، گفت: دشمنان در سه دهه گذشته، مؤلفه‌های قدرت ما را درک کرده‌اند و با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک بی‌نظیر ایران اسلامی، چنانچه در محاسبه دچار خطای راهبردی شوند، یقیناً شکست خواهند خورد.

کد خبر 204957
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز