مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا نسبت به وقوع یک رویداد غیرمنتظره در خورشید هشدار داد

رویداد غیرمنتظره خورشیدی

به گزارش ایسنا، امسال قرار بود که سال ماکزیمم خورشیدی و نقطه اوج فعالیت‌های دوره 11 ساله ستاره میزبان منظومه شمسی باشد، اما تصویر جدید ناسا از فعالیت نسبتا پایین خورشیدی خبر می‌دهد.

به گفته سازمان فضایی ناسا، تعداد لکه‌های خورشیدی نسبت به سال 2011 بسیار کمتر بوده و جرقه‌های خورشیدی قدرتمند به ندرت رخ داده است.

تصویر جدید ناسا به نمایش سطح رو به زمین خورشید در 28 فوریه 2013 پرداخته که توسط دوربین مغناطیسی و لرزه‌نگاری خورشید رصدخانه دینامیک خورشیدی به ثبت رسیده است.

در این تصویر تنها چند لکه خورشیدی کوچک در چهره قابل مشاهده خورشید دیده شده که معمولا در زمان اوج فعالیت خورشیدی پر از لکه‌های تیره‌رنگ است.

این در حالیست که دین پسنل، فیزیکدان خورشید مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا از ایده متفاوتی برخوردار است.

پسنل اظهار کرد: این یک ماکزیمم خورشیدی است اما از آنجایی که از دو نقطه اوج برخوردار بوده، با انتظار ما متفاوت است. دو ماکزیمم خورشیدی قبلی در سال‌های 1989 و 2001 از دو نقطه اوج برخوردار بودند.

به گفته وی، فعالیت خورشید بالا رفته، کاهش یافته و دوباره فعال می‌شود که یک دوره کوچک‌تر حدود دو ساله را در بر می‌گیرد.

پسنل بر این باور است که این امر ممکن است اکنون نیز در حال رخ دادن باشد و تعداد لکه‌های خورشیدی که در سال 2001 افزایش داشت، با کاهش در سال 2012 مجددا امسال افزایش یابد.

وی همچنین این دوره را با دوره خورشیدی 14 در اولین دهه قرن 20 مقایسه کرده که از دو نقطه اوج برخوردار بود. اگر این دو دوره مشابه هم باشند، به معنی یک دوره اوج خورشیدی در اواخر 2013 و یک اوج دیگر در سال 2015 خواهد بود.

کد خبر 204678
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز