همشهری آنلاین: معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به بخشی از لایحه حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست که با تصویب آن دختران و زنان مجرد می‌توانند سرپرستی این دسته از کودکان را بر عهده بگیرند، درباره ادامه سرپرستی کودکان در صورت ازدواج سرپرست آنها توضیحاتی ارائه کرد.

کودک مهد

ایسنا نوشت: محمد نفریه یادآور شد: دختران مجرد و زنان بدون شوهر با حداقل 30 سال سن منحصرا حق سرپرستی اناث (دختر) را خواهند داشت.

وی در پاسخ به اینکه اگر زنان و دختران مجرد پس از اخذ حق سرپرستی کودک، ازدواج کنند، چه سرنوشتی در انتظار کوک خواهد بود؟ پاسخ داد: آنچه که اهمیت دارد مصالح کودک است. در صورت ازدواج زنان یا دختران مجرد ‌(سرپرست) ابتدا نظر کارشناسان سازمان بهزیستی ملاک خواهد بود؛ به طوریکه اگر شرایط ادامه سرپرستی توسط قیم مناسب تشخیص داده نشود، حق سرپرستی توسط دادگاه از آنها بازپس گرفته می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: این در حالیست که اگر کارشناسان بهزیستی شرایط ادامه سرپرستی توسط زنان و دختران مجرد را پس از ازدواج سرپرست را مناسب تشخیص دهند، حق سرپرستی کودک بدون تغییر ادامه می‌یابد.

وی در ادامه این گفت‌وگو همچنین در مورد افرادی که می‌توانند سرپرستی کودکان و نوجوانان مشمول قانون حمایت از حقوق کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست را از سازمان بهزیستی درخواست کنند، اظهار کرد: زن و شوهری که پنج سال از تاریخ ازدواج آنها گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند، مشروط به اینکه حداقل یکی از آنها بیش از 30 سال سن داشته باشد، بر اساس بند "الف" ماده پنجم این قانون می‌توانند برای سرپرستی کودکان و نوجوانان اقدام کنند.

وی ادامه داد: طبق بند "ب" ماده پنجم این قانون نیز زن و شوهر دارای فرزند مشروط به اینکه حداقل یکی از زوجین بیش از 30 سال سن داشته باشند، در صورت دارا بودن شرایط لازم می‌توانند کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست را برای سرپرستی درخواست کنند.

نفریه همچنین در مورد نحوه نظارت بر وضعیت کودک پس از واگذاری اظهار کرد: شش ماهه اول پس از واگذاری، مددکاران سازمان بهزیستی به طور دائم و با بازدید از منازل از شرایط کودکان آگاهی می‌یابند و پیگیر امورات کودک خواهند بود و پس از این مقطع زمانی، به صورت تلفنی شرایط کودک را دنبال خواهند کرد.

وی در ادامه به شرایط درخواست‌کنندگان سرپرستی نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس ماده ششم این قانون، درخواست‌کنندگان باید واجد هشت شرط باشند که عدم محکومیت جزائی موثر با رعایت مواد مقرر در قانون مجازات اسلامی، تمکن مالی،‌ عدم حجر و اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جمله این شرایط است.

وی افزود: سلامت جسمی و روانی لازم توانایی عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، روان‌گردانها و الکل، صلاحیت اخلاقی و عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر و صعب‌العلاج نیز چهار شرط دیگر برای درخواست‌کنندگان سرپرستی کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در ادامه از تشکیل گروه‌های همیار به عنوان گروه‌هایی که سرپرستی کودکان را بر عهده می‌گیرند خبر داد و خاطر نشان کرد: خانواده‌هایی که تمایل دارند می‌توانند به منظور تبادل تجربیات، اطلاعات، آشنایی کودکان با یکدیگرو جلوگیری از ناسازگاریهای احتمالی کودکان با خانواده، در این گروه‌ها حضور یابند تا رابطه‌شان با کارشناسان و روان شناسان سازمان بهزیستی حفظ شود و از شرایط پیش آمده به نحو مطلوب استفاده کنند.

کد خبر 204612
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز