همشهری‌آنلاین: اپوزیسیون ونزوئلا مشروعیت نیکولاس مادورو را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور با اعلام این موضوع که طبق قانون بایستی رئیس‌مجلس تا زمان انتخابات ادراه کشور را به‌عهده می‌گرفت؛ زیر سوال برد.

capriles

به این ترتیب مشکلات سیاسی پس از مراسم وداع با هوگو چاوز شکل تازه‌ای به خود گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، رهبران اپوزیسیون ونزوئلا ، دولت را به سوء استفاده از قدرت و تقلب در قانون اساسی در مراسم تحلیف مادورو به‌عنوان رئیس‌جمهور متهم کردند.

به نظر می‌رسد آتش بس موقت میان دو طرف پس از مرگ چاوز از بین رفته و انریکه کاپریلس، فرماندار ایالتی و رهبر ائتلاف مخالفان حق مادورو برای انتصاب به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت را زیر سوال برده‌است.

براساس قانون اساسی رئیس پارلمان باید قدرت را پس از چاوز در دست می‌گرفت. اما در دادگاه عالی که متشکل از وفاداران دولتی است اعلام شد مادورو تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌عنوان رئیس جمهور موقت فعالیت می‌کند.

کاپریلس با محکوم کردن این حکم گفت: آنچه دادگاه عالی انجام داد را من تقلب انتخاباتی می‌دانم.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: آیا واقعا لازم است که برای انتخاب‌شدن از قدرت سوء استفاده کنید؟ مردم به شما رای نداده‌اند آقا!

برخی از رهبران مخالفان نیز  مراسم تحلیف مادورو در پارلمان این کشور را تحریم کردند و برخی دیگر گفتندحضورشان در مراسم شکل اعتراض داشت.

مخالفان بیم آن دارند که این قدرت به مادورو معاون چاوز یک قدرت وراثتی بدهد.

کاپریلس به‌نحوی صحبت کرد که ناظاران حدس می‌زنند به این ترتیب امکان تحریم انتخابات را منتفی نباشد. این امر می‌تواند بحران سیاسی در ونزوئلا را موجب شود.

رقیب چاوز در انتخاباتی که چاوز بعد از برنده‌شدن به‌دلیل وخیم‌بودن حالش نتوانست در مراسم سوگند رسمی آن شرکت کند، دادگاه را به دور زدن کشور در هنگام عزاداری متهم کرد.

کاپریلس همچنین با انتقاد از طرح دولت برای مومیایی کردن چاوز و نمایش برای ابد در یک محفظه شیشه‌ای در کاراکاس گفت:‌ این اقدام برخلاف مراسم تدفین مسیحیان است.

کد خبر 204579
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز