همشهری آنلاین: دانشمندان اعلام کردند گونه‌ای جدید از حیات میکروبی را در میان آب نمونه‌برداری شده از دریاچه‌ای در قطب جنوب یافته‌اند که می‌تواند نشانه‌هایی از محیط زیست دربرگیرنده این گونه میکروبی در اختیار دانشمندان قرار دهد.

بر اساس گزارش لایو‌ساینس، این باکتری جدید که تنها 86 درصد به باکتری‌های موجود بر روی زمین شباهت دارد، در نمونه‌های به دست‌آمده از آب دریاچه وستوک که در عمق سه کیلومتری لایه یخی آنتراکتیکا قرار گرفته، کشف شده‌است. آب این دریاچه طی یک میلیون سال گذشته در زیر لایه‌ای ضخیم از یخ مدفون شده و دست‌نخورده باقی‌مانده است.

دانشمندان روس نمونه آب این دریاچه را در سال 2012 و پس از حفاری موفقیت‌آمیز در سطح این دریاچه به دست آوردند. این دانشمندان نمونه باکتری کشف شده در این دریاچه را با انواع گونه‌های باکتریایی موجود در پایاگاه داده های جهانی به مقایسه گذاشته و نتوانستند نمونه‌ای مشابه با آن بیابند و حتی در کشف اجداد این باکتری نیز ناموفق بودند.

به گفته سرگئی بولات متخصص ژنتیک موسسه فیزیک اتمی پیترزبورگ، پس از درنظر گرفتن تمامی عناصر احتمالی آلاینده،‌DNA کشف شده با هیچ‌یک از انواع باکتری‌های موجود در آرشیو‌های اطلاعاتی همخوانی نداشت از این رو این گونه حیات کشف شده در دسته حیات ناشناخته دسته‌بندی شدند.

گونه‌های زیستی معمولا به واسطه محیطی که در آن قرار دارند شکل می‌گیرند و درمقابل محیط زیست خود را نیز تغییر می‌دهند. از این رو کشف اطلاعات بیشتر درباره باکتری‌های دریاچه وستوک به دانشمندان کمک خواهد کرد زندگی باکتری‌ها در این دریاچه منجمد را مجسم کنند. همچنین درک حیات میکروبی بر روی زمین می‌تواند کمک بزرگی به کشف حیات در سیاره‌های دیگر کند.

کد خبر 204565