چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه در حاشیه سفر وزیر دفاع آمریکا به بار دیگر با طرح استقرار سپر موشکی در کشور‌های شرق اروپا مخالفت کرد.

به گزارش یورو نیوز، سفر رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به روسیه که به منظور ترغیب این کشور به همکاری در زمینه استقرار سیستم دفاع موشکی در شرق اروپا انجام گرفته بود، نتیجه‌ای جز مخالفت روسیه با این طرح در بر نداشت.

مقامات روسیه در دیدار با وزیر دفاع آمریکا اعلام کردند که هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای استقرار سپر دفاعی موشکی در شرق اروپا وجود ندارد.

یوری بالویوفسکی فرمانده ستاد مشترک ارتش روسیه حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و اعلام کرده‌است: استقرار سپر موشکی در شرق اروپا، این قاره را با بی‌ثباتی مواجه خواهد کرد.

او هشدار داده‌است: اگر ما این سپر دفاعی را تهدیدی برای روسیه قلمداد کنیم، آنگاه در طرح‌های نظامی خود آنها(سپر موشکی آمریکا در شرق اروپا) را به عنوان اهداف نظامی مد نظر قرار خواهیم داد. اینکه ما آن‌ها را در زمره اهداف استراتژیک، اتمی و یا غیره قرار دهیم، خود یک بحث فنی است.

وزیر دفاع آمریکا اما ادعا کرده‌است که این مسئله تنها یک سوتفاهم است و طرف مقابل از قابلیت‌های سیستم دفاعی ما آگاهی کاملی ندارد. من برای این که شک و شبهه روس‌ها را در این زمینه از میان ببرم، آن‌ها را به آلاسکا دعوت کرده‌ام که از نزدیک شاهد قابلیت‌های سیتم دفاع موشکی ما باشند.

با این حال و آنگونه که گزارش شده طرف روس دعوت رابرت گیتس برای سفر به آلاسکا را نیز نپذیرفته است.

دولت آمریکا در طرحی که آن را فرزند جنگ ستارگان نامیده‌اند، در نظر دارد، ده پدافند موشکی ضد موشک در لهستان و یک رادار در جمهوری چک مستقر کند.

تا این لحظه تنها کشوری که تا حدود زیادی با طرح آمریکا موافق به نظر می‌رسد، لهستان است. این مسئله و مخالفت شدید روسیه با طرح استقرار سپر موشکی آمریکا در شرق اروپا، نگرانی‌ها را نسبت به ورود جهان به دوره‌ای دیگر از جنگ سرد و جنگ ستارگان افزایش داده‌است.

کد خبر 20455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز