همشهری آنلاین: رئیس محافظان رئیس‌جمهوری ونزوئلا می‌گوید هوگو چاوز به علت سکته قلبی وسیع پس از دوره‌ای از رنج بسیار درگذشت و در آخرین لحظات با اشاره گفت که هنوز می‌خواهد زنده بماند.

هوگو چاوز

به گزارش آسوشتیدپرس ژنرال خوزه اوملا گفت: "او نمی‌توانست صحبت کند اما با حرکت لب‌هایش گفت: "نمی‌خواهم بمیرم." زیرا عاشق کشورش بود. او خودش را برای کشورش قربانی کرد."

ژنرال گفت او دو سال آخر زندگی چاوز از جمله آخرین لحظات زندگی چاوز رئیس جمهور 14 ساله ونزوئلا را که دچار سرطانی مشخص‌نشده در ناحیه لگن بود با او گذرانده است.

اوملا گفت سرطان چاوز هنگام مرگ او بسیار پیشرفته بود اما جزئیاتی در این مورد را ذکر نکرد. از جمله پرسش‌ها درباره انتشار سرطان چاوز به ریه‌هایش را بی‌پاسخ گذاشت.

دولت ونزوئلا در شب درگذشت چاوز اعلام کره بودند که او دچار عفونت تنفسی شدید جدیدی شده است. این مورد دومین عفونت تنفسی چاوز پس از چهارمین عمل جراحی سرطانش در 11 دسامبر در کوبا بود.

مقامات ونزوئلا نوع سرطان چاوز یا نوع تومورهایی که از بدن او خارج شده بود، را اعلام نکردند.

در حین اولین عفونت تنفسی چاوز در اواخر ماه دسامبر، پزشکان یک لوله تراشه برای تسهیل تنفس چاوز در گلوی او کار گذاشتند اما به گفته دولت نارسایی تنفسی او ادامه یافت و بدتر شد.

اورملا گفت که چاوز "بهترین" پزشکان از سراسر جهان را در اختیار داشت، اما آنها هیچگاه در پیش او درباره حال چاوز بحث نمی‌کردند. این ژنرال گفت دقیقا نمی‌داند چه نوع سرطانی چاوز را مبتلا کرده بود، اما افزود:"او رنج بسیاری کشید."

او گفت هنگامی چاوز در 8 دسامبر پیش از جراحی نهایی‌اش در کوبا مردم ونزوئلا سخن گفت می‌دانست "امید چندانی که از این عمل جان سالم به در ببرد وجود ندارد."

این چهارمین جراحی چاوز برای معالجه سرطان بود و به دنبال جراحی‌های‌های پیشین شیمی‌درمانی و پرتودرمانی بر روی او انجام شده بود.

ژنرال اوملا نیز مانند معاون رئیس جمهور، نیکولاس مادرو این نگرانی را ابراز کرد که سرطان چاور در نتیجه نوعی جنایت پنهانی بوده باشد.

او گفت: "به نظر من 50 سال طول خواهد کشید تا سندی از طبقه‌بندی‌های محرمانه خارج شود که نشان دهد دشمن در بیمار شدن او دست داشته است."

ژنرال به وضوح نگفت منظورش کدام دشمن است، اما مادرو روز پنجشنبه دخالت آمریکا را در مرگ چاوز ممکن دانست، موضوعی که وزارت خارجه آمریکا رد کرده است.

کد خبر 204515
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز