چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هوگو چاوز، مردی که بخشی از هویت و تاریخ ونزوئلا و آمریکای لاتین است، بعد از دو سال جدال تمام‌عیار با بیماری سرطان، سرانجام در سن ۵۸ سالگی درگذشت.

چاوز

این پایان 14سال ریاست‌جمهوری چاوز مرد محبوب ونزوئلایی‌ها بود. بامداد چهارشنبه، نیکلاس مادورو که چاوز او را قبل از آخرین سفرش به کوبا به‌عنوان گزینه جانشینی خود برای ادامه «انقلاب بولیواری» معرفی کرده بود درحالی‌که مقام‌های دیگر این کشور احاطه‌اش کرده بودند در یک نطق تلویزیونی خبر فوت چاوز را اعلام کرد و از استقرار نیروهای ارتش و پلیس در نقاط مختلف کشور برای تأمین امنیت و آرامش خبر داد.

اعلام این خبر باعث شد تا تعداد زیادی از طرفداران چاوز که برای از‌دست‌دادن او اشک می‌ریختند روبه‌روی بیمارستانی که در آن بستری بود جمع شوند و فریاد بزنند: «ما همه چاوز هستیم». هوگو چاوز از سال ۲۰۱۱ در حال مبارزه با سرطان بود اما پس از بازگشت از چهارمین سفرش به کوبا برای عمل جراحی شایعه‌ها درباره وخامت حال او و حتی مرگش بسیار پررنگ شد.

دقایقی پس از تأیید خبر مرگ چاوز از سوی نیکلاس مادورو در نطقی که از تلویزیون ملی پخش شد، ارتش ونزوئلا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با تمام قوا آماده حفاظت از تمامیت ارضی و کنترل امنیت کشور است. در این بیانیه، ارتش همچنین بر وفاداری و تبعیت خود از نیکلاس مادورو، معاون هوگو چاوز تأکید کرده است.

واکنش و تأسف جهانی

خبر مرگ هوگو چاوز پیام‌های تسلیت و تأسف مقام‌ها و چهره‌های سرشناس بسیاری از کشورهای جهان را به‌دنبال داشت. حتی بسیاری از کسانی که با چاوز رابطه خوبی هم نداشتند در پیام‌های خود او را مردی بزرگ و رهبری مهم در آمریکای لاتین خواندند. مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی و از نزدیک‌ترین دوستان و همفکران چاوز درحالی‌که اشک در چشم‌هایش حلقه زده بود در سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که چاوز حالا «بیشتر از هر وقت دیگری زنده است».

هو جینتائو، رئیس‌جمهور در حال کناره‌گیری چین و شی جینپینگ جانشین او هم در پیامی به نیکلاس مادورو، معاون چاوز مرگ رئیس‌جمهور ونزوئلا را تسلیت گفتند. سخنگوی وزارت خارجه چین در پیامی اعلام کرد که چاوز رهبری بزرگ برای ونزوئلا و دوستی خوب برای پکن بوده است.

در کوبا،رائول کاسترو دو روز عزای عمومی اعلام کرد و دستور داد که پرچم این کشور به حال نیمه‌افراشته درآید. کاسترو در پیامی با ابراز تأسف درگذشت چاوز اعلام کرد که مردم کوبا او را همیشه یکی از فرزندان برجسته و سرشناس خود خواهند دانست. در آرژانتین، کریستینا فرناندز کرشنر، رئیس‌جمهوری، پس از شنیدن خبر مرگ چاوز، همه برنامه‌های خود را به حالت تعلیق در آورد و در این کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرد. رافائل کوریا، رئیس‌جمهوری اکوادور و از دوستان چاوز هم با چشمانی اشکبار اعلام کرد: «ما یک انقلابی بزرگ را از دست داده‌ایم که الهام بخش میلیون‌ها نفر از ما بود.»

جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا هم گفته است که چاوز «به خاطر شهامت در ابراز استقلال دولت‌های آمریکای لاتین در یادها باقی خواهد ماند». وی اعلام کرده است که چاوز در تلاش برای بهبود شرایط زندگی کسانی در ونزوئلا بود که احساس می‌کردند فراموش و به حاشیه رانده شده‌اند.

دولت روسیه هم چاوز را سیاستمداری بزرگ توصیف کرد و ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، مرگ او را یک تراژدی خواند. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس هم با تسلیت به مردم ونزوئلا اعلام کرد که چاوز «تأثیری به یادماندنی بر کشورش و فراتر از آن» باقی گذاشته است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل هم از درگذشت چاوز ابراز تاثر کرده و این واقعه را به دولت و مردم ونزوئلا تسلیت گفته است. باراک اوباما در بیانیه‌ای که بوی ناخشنودی از چاوز در آن به خوبی مشخص بود اعلام کرد: درحالی‌که ونزوئلا فصلی نوین را در تاریخ خود آغاز می‌کند، ایالات متحده بر تعهد به سیاست پیشبرد موازین دمکراسی، حکومت قانون و رعایت و احترام به حقوق بشر تأکید می‌کند. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه اعلام کرد که چاوز مبارزه انکارناپذیری برای عدالت و توسعه ونزوئلا داشت. وزیر امور خارجه آلمان هم مرگ چاوز را ضربه‌ای سخت توصیف کرد.

کد خبر 204335
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز