همشهری آنلاین: دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و اروپا امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت، ‌با حضور دبیرشورای‌عالی امنیت ملی ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آنکارا آغاز می‌شود.

وزیرخارجه عراق نیز امروز به منظور دعوت رسمی از ایران برای حضور در اجلاس شرم الشیخ، وارد تهران می‌شود.

اما به گزارش واحد مرکزی خبر، علی‌ لاریجانی‌ امروز در حالی برای‌ دیدار و گفتگو با خاویر سولانا وارد آنکارا می‌‌شود که عراقچی‌ معاون‌ وزیر امور خارجه،‌ وعیدی‌ معاون‌ دبیر شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ و سعیدی‌ معاون‌ بین‌‌الملل‌ سازمان‌ انرژی‌ اتمی‌ وی‌ را در این سفر همراهی‌ می‌ کنند. ‌

براساس این گزارش، یک‌ منبع آگاه در سفارت‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌  در آنکارا گفت:‌ در صورت‌ طولانی‌ شدن‌ مذاکرات‌،‌ دور دوم‌  آن‌ در شهر استانبول‌ ادامه‌ خواهد یافت.‌ ‌

گفته می‌شود،  لاریجانی‌ در حاشیه‌ این‌ مذاکرات‌ با رئیس‌‌جمهور، نخست‌‌وزیر،‌ وزیر امورخارجه‌ و دبیرکل‌ شورای‌ امنیت‌ ملی‌ ترکیه‌ نیز دیدار خواهد کرد.

سفر زیباری وزیر خارجه عراق به ایران

وزیرخارجه عراق امروز به منظور دعوت رسمی از ایران برای حضور در اجلاس همسایگان عراق و قدرتهای بزرگ جهانی درشرم الشیخ مصر ، وارد تهران می شود.

سخنگوی دولت روز سه شنبه ‌در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه جمهوری اسلا‌می ایران به‌اجلا‌س همسایگان عراق اهتمام دارد ,تصریح کرد: موضوع عراق باهدف تقویت دولت مردمی این کشور برای تهران اهمیت جدی دارد.

الهام گفت: تلا‌ش برای خروج اشغالگران وحاکمیت دولت قانونی از مسائل مورد توجه در اجلاس همسایگان عراق است و ما به این بخش از اجلاس شرم الشیخ اهتمام داریم.

وی افزود: ما باید با همه همکاری مشترک داشته باشیم تا عراق از اشغال آزاد و امنیت در این کشور برقرار شود و اعتقاد داریم ادامه حضور اشغالگران عامل نا امنی و مشکلات کنونی عراق است.

سخنگوی دولت همچنین گفت: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران گسترش و تقویت روابط با کشورهای همسایه از جمله حوزه خلیج فارس در همه زمینه های اقتصادی، امنیتی و فناوری است.

در همین حال هشام‌النقیب مسئول بخش مطبوعات و اطلاع‌رسانی وزارت امورخارجه مصر اعلام کرد: کنفرانس بین‌المللی شرم‌الشیخ درباره عراق سوم ماه مه (سیزدهم اردیبهشت) ‌برگزار می‌شود.

هشام‌النقیب گفت: همه این کشورها در سطح وزرای امورخارجه در کنفرانس شرم‌الشیخ شرکت می‌کنند به جزء کشور عراق که با هیئتی بلند پایه به ریاست نوری‌المالکی نخست‌وزیر این‌کشور در کنفرانس شرم الشیخ حضور خواهد یافت.

کد خبر 20433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز