چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام‌کرد: معاینه فنی و انجام تخلفات حادثه‌ساز خط قرمز پلیس در نوروز 92 است.

دومین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

به گزارش ایسنا، سردار اسکندر مومنی در حاشیه هشتمین همایش سراسری روسا و فرماندهان پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه این همایش برای بررسی اقدامات سال جاری، تدوین برنامه‌های سال آینده و همچنین ایجاد برنامه‌ریزی طرح نوروز 92 که پرحجم‌ترین برنامه ترافیکی کشور لقب گرفته است، برگزار شد، در مورد استفاده از ظرفیت بازرسان نامحسوس گفت: استفاده از نیروهای مردمی و بازرسان نامحسوس در قانون جدید راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه تعداد رانندگان متخلف در کشور کم است، گفت: باید کاری کنیم که در تمام ساعات شبانه‌روز فضا برای متخلفان کمرنگ شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اعلام خبر حضور 100 هزار بازرس نامحسوس در طرح نوروز 92 گفت: بازرسان نامحسوس به عنوان همکاران افتخاری پلیس راهنمایی و رانندگی در طرح نوروزه اعمال قانون خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر خط قرمزهای پلیس راهنمایی و رانندگی در نوروز 92 گفت: سالم بودن خودرو و تخلفات حادثه‌ساز جزو خط قرمزهای پلیس است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه تمامی خودروها باید معاینه فنی داشته باشند، گفت: در حوزه تخلفات حادثه‌ساز نیز سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ جزو خط قرمز‌های پلیس است.

مومنی با بیان اینکه علت 80 درصد از تصادفات کشور سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ و خستگی و خواب‌آلودگی است، گفت: سه علت سرعت و سبقت غیرمجاز و همچنین انحراف به چپ جزو تخلفات حادثه‌ساز محسوب می‌شود که قطعا پلیس با این رانندگان برخورد می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت تاثیر خستگی و خواب‌آلودگی در بروز تصادفات گفت: ما نمی‌توانیم برای هر خودرو یک مامور بگذاریم که راننده خوابش نبرد. اما خود رانندگان می‌توانند نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی معاینه فنی و تخلفات حادثه‌ساز خط قرمز پلیس در نوروز 92 است.

مومنی همچنین در مورد رفع نقاط حادثه‌خیز گفت: در آخرین جلسه هماهنگی با حضور همه دستگاه‌های مربوطه، مقرر شد که در بلندمدت تمام نقاط حادثه‌خیز کشور رفع شود اما در کوتاه‌مدت مسئولان مربوطه نسبت به آشکارسازی نقاط با نصب تابلوهای کاملا متمایز از دیگر علائم این نقاط را آشکار کنند.

وی با بیان اینکه آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز با نصب تابلوها در ایام نوروز عملی می‌شود، گفت: بیش از 2000 نقطه حادثه‌خیز در کشور احصاء شده که این نقاط قبلا به صورت کتبی به مسئولان امر گزارش شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در مورد برخی ایرادات بیمه‌گذاران برای پرداخت خسارات خودروهای تصادفی گفت: بیمه‌گذاران باید قانون را به صورت کامل اجرا کنند و آنان می‌توانند نسبت به پرداخت خسارت تا سقف سه میلیون و 150 هزار تومان را بدون کروکی پلیس به فرد خسارت دیده پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه هرگونه مانع قراردادن در اجرای این بند خلاف قانون است، گفت: بیمه‌گذاران به همان راحتی و آسانی که در هنگام بیمه‌کردن از مردم پول دریافت می‌کنند باید به همان سرعت خسارت نیز پرداخت کنند.

مومنی در مورد برنامه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی برای برخورد با خودروهای متخلف سنگین گفت: دوره‌های بازآموزی برای رانندگان حمل و نقل عمومی به ویژه مسافربری گذاشته شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه محدودیت‌هایی برای تردد برخی خودروهای سنگین در بعضی از معابر در نظر گرفته شده است گفت: قطعا در مورد این محدودیت‌های تردد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در مورد خودروهای حمل و نقل عمومی مسافربری گفت: اگر این خودروها یک تصادف منجر به جرح و فوت داشته باشند و مقصر شناخته شوند، دفترچه رانندگی آنان باطل شده و این افراد در دوره‌های بازآموزی شرکت می‌کنند.

مومنی با بیان اینکه اگر خودروهای حمل و نقل عمومی به ویژه مسافربری تخلف حادثه ساز داشته باشند در دوره‌های بازآموزی شرکت و در صورت انجام دو تخلف حادثه ساز خودروی آنان به مدت 72 ساعت توقیف می‌شود، گفت: تمامی این اقدامات برای حفظ سلامتی مردم است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه در نوروز 91 حدود 14 درصد تلفات کاهش یافته است، گفت: همکاری مردم بسیار خوب بود و امیدواریم در نوروز 92 نیز با همکاری مردم شاهد کاهش سوانح باشیم.

مومنی همچنین در دومین روز از هشتمین همایش سراسری روسا و فرماندهان پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ، ضمن تشریح اقداماتی که باید از سوی پلیس در حوزه راهنمایی و رانندگی در طرح نوروزه 92 انجام گیرد، به حضور و اثربخشی بازرسان نامحسوس اشاره کرد و گفت: بازرسان نامحسوس به شرطی که درست انتخاب شوند می‌توانند به مثابه یک مامور پلیس باشند.

وی با تاکید بر شیوه‌های انتخاب درست بازرسان نامحسوس، گفت: این افراد باید به درستی و بر اساس آیین‌نامه انتخاب شوند نه این که صرفا کارتی بگیرند و هنگامی که دچار تخلفی شدند بگویند که بازرس نامحسوس هستند. هرچند که عنوان شده، اگر بازرس نامحسوسی تخلفی داشت حتما کارت را از وی بگیرند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اهمیت تغییر پارادایم‌ها بر اثربخشی قانون جدید راهنمایی و رانندگی، گفت: استفاده از پتانسیل و ظرفیت بازرسان نامحسوس یکی از این تغییر پارادایم‌ها است و باید کاری کنیم که در تمام نقاط کشور و در تمام ساعات شبانه‌روز پلیس به صورت محسوس حضور داشته باشد و همه جا متخلفان احساس ناامنی کنند.

مومنی با بیان اینکه باید فضا به گونه‌ای شود که مردم احساس کنند که پلیس راهور مراقبت آنان است، گفت: با استفاده از ظرفیت مردمی بازرسان نامحسوس می‌توانیم این اقدام را انجام دهیم.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه وجود یک بازرس نامحسوس به منزله وجود یک پلیس است گفت: البته به شرطی که این بازرس به درستی و بر اساس آیین‌نامه انتخاب شده باشد.

به گفته مومنی، استفاده از ظرفیت و پتانسیل بازرسان نامحسوس اقدامی در راستای تغییر راهبرد پلیس و در جهت اثربخشی هرچه بیشتر قانون جدید است.

مومنی در بخش دیگری از سخنان خود هدفمندکردن گشت‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های پلیس در طول طرح نوروز 92 عنوان کرد و گفت: منابع و امکانات محدود است و باید نسبت به هدفمند کردن گشت‌ها اقدام شود.

وی با نام بردن چندمحور پرخطر در جاده‌های کشور گفت: گشت‌ها باید در این محورها هدفمند شوند و حتی از پتانسیل گشت‌های نامحسوس استفاده کنیم یا حتی می‌توان با تدبیر و برنامه‌ریزی محلی از این مشکلات گذشت.

رئیس پلیس راهور ناجا ضمن تاکید بر استفاده هرچه بیشتر از کمربند و کلاه‌ایمنی گفت: تاکید بر استفاده از کمربند و کلاه‌ایمنی در نوروز سال گذشته موجب کاهش 16 درصدی تلفات شد که یکی از دلایل عمده این کاهش استفاده سرنشینان عقب خودرو از کمربند ایمنی بود که به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفت.

مومنی با بین اینکه اگر تمامی سرنشینان خودرو از کمربندایمنی استفاده کنند ضریب ریسک کاهش می‌یابد، گفت: چندی پیش در ارتفاعات استان مازندران یک خودروی شاسی بلند با سرعت در حال حرکت بود که حتی ماموران نیز نسبت به یخ‌زدگی معابر به وی متذکر شدند و او عنوان کرد که چون ماشین شاسی‌بلند است مشکلی پیش نخواهد آمد اما در نهایت این خودرو واژگون شد و تمامی سرنشینان این خودرو به غیر از فردی که اقدام به بستن کمربند ایمنی کرده بود جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اهمیت بستن کمربندایمنی برای تمامی سرنشینان خودروها گفت: حتی می‌توان یک نفر را جلوی پاسگاه‌ها گذاشت و به رانندگان نسبت بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان خودرو تذکر داد چرا که انجام این عمل کمک زیادی در کاهش سوانح و حوادث می‌کند.

به گفته مومنی، بستن کمربند برای سرنشینان اتوبوس الزامی است و آوردن بهانه‌هایی همچون اینکه مسافران حرف ما را گوش نمی‌دهند، پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه قانون 170 تخلف را مشخص کرده است، گفت: بستن کمربند ایمنی و استفاده از کلاه‌ایمنی مورد توجه و تاکید پلیس است.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه استفاه از کلاه‌ایمنی در شهر و جاده مورد توجه پلیس است، گفت: اگر مسافران نسبت به بستن کمربند ایمنی و استفاده از کلاه توجه کنند 20 درصد از تصادفات کاهش می‌یابد.

مومنی همچنین با بیان اینکه در 20 درصد از تصادفات یکی از طرفین موتورسیکلت است گفت: بیش از 70 درصد علت مرگ موتورسیکلت‌سواران ضربه به سر است که تاکید بر استفاده از کلاه‌ایمنی می‌تواند موجب کاهش چشمگیر تصادفات شود.

وی عدم‌استفاده از تلفن‌همراه را یکی دیگر از برنامه‌های پلیس عنوان کرد و گفت: راننده‌ای که از تلفن همراه استفاده می‌کند، فکر می‌کند که حواسش به رانندگی است اما این فرد آن‌قدر ذهنش درگیر تماس تلفنی است که حتی متوجه بوق راننده پشت سر نیز نمی‌شود و عدم‌استفاده از تلفن‌همراه در حین رانندگی نیز جزو اولویت‌های پلیس است.

مومنی با بیان اینکه خستگی و خواب‌آلودگی، سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ، علت تامه بیش از 80 درصد از تصادفات است، گفت: با استفاده از نیروهای کمکی و برنامه‌ریزی‌های فنی سعی در آرام‌سازی و کاهش سرعت خودروها داریم، چرا که کاهش سرعت رمز اصلی موفقیت است.

وی در مورد بکارگیری نیروهای کمکی از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی در طرح نوروز 92 گفت: استفاده از نیروهای کمکی که از مراکز آموزش درجه‌داری به ما می‌پیوندند باعث افزایش یک سوم ظرفیت ما می‌شود، اما حتما توجه داشته باشید که قبل از توزیع آنها در محل‌های مورد نظر نسبت به توجیه این نیروهای کمکی اقدام کنید.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در روزهای ابتدایی و همچنین در روزهای پایانی سال مردم به دلیل ترافیک، حوصله‌شان سر می‌رود و از شانه خاکی سمت راست یا با انحراف به چپ سعی در بازکردن مسیر دارند گفت: روسای پلیس راهور ضمن اطلاع‌رسانی و استفاده از تیم‌های مخصوص می‌توانند جلوی این اقدام را بگیرند چرا که اگر مسیر قفل شود به سختی می‌توان این مسیر را گشود.

مومنی در مورد توقیف خودروها نیز گفت: در قانون جدید پلیس می‌تواند 72 ساعت خودروها را توقیف کند اما توصیه می‌شود به بهترین نحو و بدون اجحاف با این افراد برخورد کند.

وی با بیان اینکه اگر راننده‌ای حرکات مارپیچ، نمایشی و حتی سرعت غیرمجاز داشت حتما باید با آن برخورد جدی شود ، گفت: حتما باید دقت داشته باشید که تخلفی صورت نگرفته و پلیس با مهربانی اعمال قانون کند.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه اگر راننده‌ای مستحق توقیف خودرو بود، حتما باید خودروی آن توقیف شود گفت: اجرای قانون، جدیت و اقتدار هیچ منافاتی با مهربانی ندارد و ماموران در نهایت ادب، احترام و دقت باید با مردم برخورد کنند.

وی با بیان اینکه ارزیابی میزان تصادفات، کشته‌ها و تلفات اصلی‌ترین معیار در سال آینده برای ارزیابی است، گفت: این عملکرد پلیس به طور مرتب در کمیسیون‌ها مورد پایش قرار می‌گیرد.

کد خبر 204288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز