همشهری آنلاین: کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که تا سال 2050 صفحه یخ قطب شمال به قدری نازک می‌شود که کشتی‌ها می‌توانند به طور مستقیم به سمت این قاره حرکت کنند.

north pole

کارشناسان مدعی شده‌اند که تا نیمه قرن جاری صفحه یخ قطب شمال به قدری نازک می‌شود که مسیر بین اقیانوس‌های آرام و اطلس مستقیم می‌شود.

لارنس اسمیت از دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس گفت: تاکنون هیچ کس درباره حرکت با کشتی از طرف قطب شمال صحبتی به میان نیاورده بود و تاکنون به عنوان یک احتمال غیرقابل انتظار از آن یاد می‌شد.

به گزارش مهر، در صورت تحقق این پیش‌بینی محموله‌های باری روی کشتی و کشتی‌های نفت‌کش می‌توانند از مسیرهای اقیانوس قطب شمال که درحال حاضر عبور از آن‌ها غیر‌ممکن است عبور کنند.

کارشناسان آمریکایی پیش بینی کرده‌اند که تا اواسط قرن جاری کشتی‌ها می‌توانند مستقیم از عرض قطب شمال عبور کنند.
دانشمندان هفت مدل شبیه سازی شده وضعیت جوی را طی سال‌های 2040 تا 2059 مورد مطالعه قرار داده‌اند تا آینده ضخامت یخ قطب شمال را بررسی کنند.

آن‌ها از یک برنامه رایانه‌ای برای بررسی مسیرهای بالقوه حرکت کشتی‌ها در ماه سپتامبر استفاده کردند، چراکه در این ماه حرکت در قطب شمال در مقایسه با سایر ماه‌‌های سال ساده‌تر است.

تا اواسط قرن اکثر کشتی‌های معمولی آب‌های آزاد می‌توانند بدون کمک یخ شکن از عرض مسیر دریای شمالی که ساحل روسیه را دربرمی‌گیرد، عبور کنند. این مسیر حدود 40 درصد کوتاه تر از حرکت از کانال سوئز است.

کشتیرانی مستقیم در قطب شمال بین دو اقیانوس بزرگ جهان مسیر را 20 درصد کوتاه‌تر می‌کند.
طی قرون متمادی اقیانوس قطب شمال قوه تخیل کاوشگران را به خود اختصاص داده بود تا آن‌ها بتوانند از این مسیر بین اقیانوس‌های اطلس و آرام سفر کنند.

تاهمین اواخر، یخ ضخیم قطب جنوب این تصور را محدود می‌کرد اما طی دو سال گذشته این یخ شروع به آب شدن کرد و در تابستان گذشته این امکان فراهم شد که کشتی‌های عادی همراه یخ شکن از عرض اقیانوس قطب شمال عبور کنند.

این پیش‌بینی معانی بسیاری برای کشتی‌های تجاری دارد، این امر می‌تواند به معنای استخراج منابع طبیعی و قلمرو تازه‌ای برای مسیرهای کشتیرانی باشد.

اما از سوی دیگر قطب شمال که قابل دسترس باشد می‌تواند موجبات اختلاف‌های بین‌المللی را نیز فراهم کند.
تابستان گذشته 46 سفر با موفقیت در این مسیر به پایان رسید.

نتایج تحقیقات جدید در مجله مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

 

کد خبر 204279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز